arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
واشنگتن پست:

هواوی مخفیانه به ساخت شبکه بیسیم کره شمالی کمک کرده است

بر اساس اسنادی که اخیرا به دست نشریه واشنگتن پست رسیده است، هواوی به شکل مخفیانه سالها برای توسعه شبکه بیسیم کره شمالی تلاش کرده است. افشای این موضوع می تواند به افزایش تنش ها بین ایالات متحده و این برند چینی منجر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس اسنادی که اخیرا به دست نشریه واشنگتن پست رسیده است، هواوی به شکل مخفیانه سالها برای توسعه شبکه بیسیم کره شمالی تلاش کرده است. افشای این موضوع می تواند به افزایش تنش ها بین ایالات متحده و این برند چینی منجر شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از واشنگتن پست، مدارک ارسال شده به واشنگتن پست توسط یکی از کارمندان سابق هواوی نشان دهنده مشارکت این شرکت در زیرساخت های مخابراتی کره شمالی است.

طبق اسناد داخلی منتشر شده توسط یکی از کارکنان سابق شرکت هواوی این شرکت فناوری چینی موفق شده به طور مخفیانه شبکه بیسیم 3G را برای کره شمالی ایجاد کند. هواوی با یک شرکت چینی دیگر؛ فناوری اطلاعات بین المللی پاندا، در زمینه پروژه هایی در این منطقه که شامل هشت سال فعالیت بوده کار کرده است. این فعالیت ها در قالب دستور کار، قرارداد ها و صفحات گسترده ای  طبقه بندی می شده که توسط واشنگتن پست منتشر شده است.

برای هواوی، این یافته ها به عنوان آخرین ضربه واقعی پس از یک سلسله رویداد است که در طول سال گذشته رخ داد و در سایه جنگ تجاری چین و ایالات متحده تشدید شد. در ماه ژانویه، وزارت دادگستری ایالات متحده هواوی را به علت دور زدن تحریم های ایالات متحده علیه ایران جریمه کرد. اگرچه بارها و بارها این اتهام توسط مدیران هواوی رد شد اما پس از مدتی کوتاه اتهام دوم یعنی جاسوسی مدیرمالی هواوی در خاک کانادا مطرح و منجر به بازداشت او شد. اکنون نیز اغلب سناتورها و سران ارشد سیاسی و حقوقی در ایالات متحده، هواوی را به سرقت و جاسوسی اطلاعات محکوم می کنند و حتی توسعه مخابراتی 5G توسط هواوی را روشی برای سرقت اطلاعات می دانند.

اسناد ارسال شده به نشریه واشنگتن پست نشان می دهد که هواوی به شکلی آشکار با دولت کره شمالی در ارتباط بوده و در نتیجه این دخالت به راحتی قابل انکار نیست. با این وجود سخنگوی هواوی در نخستین واکنش به این ماجرا اعلام کرد که هواوی کاملا متعهد به رعایت تمام قوانین و مقررات قابل اجرا در کشورهایی است که در آن فعالیت می کند و از هیچ قانونی تخلف نکرده است."

نظرات بینندگان