arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

یادداشت های اعتمادالسلطنه در ۳۱ تیر ۱۲۶۳ خورشیدی: شاه سفارش پاک کردن کثافت و نجاست سلطنت‌آباد را به من فرمودند!

امروز شاه از سلطنت‌آباد به صاحبقرانیه آمدند که ماه رمضان را آن‌جا می‌مانند. من سلطنت‌آباد رفتم. امین‌السلطان را دیدم. تفصیل شهر رفتن خود را نقل کرد که دیروز رفته بود و مستوفی‌الممالک را به صدارت راضی کرده بود. شاه بیرون تشریف آورد. سفارش پاک کردن کثافت و نجاست سلطنت‌آباد را به من فرمودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت های اعتمادالسلطنه در ۳۲ تیر ۱۲۶۳ خورشیدی: شاه سفارش پاک کردن کثافت و نجاست سلطنت‌آباد را به من فرمودند!پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

 

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

امروز شاه از سلطنت‌آباد به صاحبقرانیه آمدند که ماه رمضان را آن‌جا می‌مانند. من سلطنت‌آباد رفتم. امین‌السلطان را دیدم. تفصیل شهر رفتن خود را نقل کرد که دیروز رفته بود و مستوفی‌الممالک را به صدارت راضی کرده بود. شاه بیرون تشریف آورد. سفارش پاک کردن کثافت و نجاست سلطنت‌آباد را به من فرمودند. تنها این خدمت بزرگ را به من روا ندیدند و مرا قابل ندانستند. البته سی مرتبه به امین‌السلطان و شصت مرتبه به خودم و چهل مرتبه به باغبان‌باشی و نایب سلطنت‌آباد فرمودند. ای کاش که در همه امور دولت این‌طور ساعی بودند خلاصه «صلاح مملکت خویش خسروان دانند!» ما را چه به این کارها. بعد جمعی از وزرا آمدند... نایبت‌السلطنه که تفصیل صدارت مستوفی‌الممالک را شندیه تغیرا رفت. امین‌الدوله خیلی خفیف بود، چراکه کار صدور و وزرا با او بود حالا به دست امین‌السلطان شده و او بی‌کار است. شاه مرا تا مغرب نگاه داشت. بعد در رکاب صاحبقرانیه آمدم. از آن‌جا من [به] حسن‌آباد رفتم. اهل خانه هم از شهر آمدند.

 

روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، با مقدمه و فهارس از ایرج افشار، تهران: امیرکبیر، آذر ۵۰، ص ۳۰۵.

نظرات بینندگان