arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

۷.۲ میلیون‌ نفر سود سهام عدالت نگرفته‌اند + شرایط تغییر شماره شبا مشمولان

فعلا شماره شبایی که مشمولان سهام عدالت در سامانه سهام عدات ثبت کرده‌اند قابل تعویض نیست مگر کسانی که شماره شِباشان مسدود شده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فعلا شماره شبایی که مشمولان سهام عدالت در سامانه سهام عدات ثبت کرده‌اند قابل تعویض نیست مگر کسانی که شماره شِباشان مسدود شده باشد.

به گزارش ایسنا، قبل از اینکه سازمان خصوصی‌سازی نسبت به واریز سود سهام عدالت اقدام کند، از مشمولان این سهام درخواست کرد که شماره شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت وارد کنند تا سود سهام عدالت به حسابشان واریز شود.

در حال حاضر نیز هنوز سامانه سهام عدالت باز است و کسانی که به هر دلیلی اقدام به ثبت شماره شِبای بانکی خود نکرده‌اند می‌توانند نسبت به ثبت شماره شِبای خود اقدام کنند.

شماره شِبای تعدادی از افرادی به دلایل مختلف، مسدود است و سازمان خصوصی‌سازی از طریق سایت یا پیامک این موضوع را به اطلاع این دست از مشمولان رسانده است. این دسته افراد می‌توانند که به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و شماره شبای خود را تغییر دهند.

اما افرادی که شماره شبای خود را ثبت کرده‌اند و این شماره صحیح و متعلق به خودشان بوده فعلا امکان تغییر شماره شبا را ندارند اما سازمان خصوصی‌سازی به تازگی اعلام کرده که در حال تعریف برنامه‌ای است که این دسته افراد هم بتوانند در آینده نزدیک در صورت تمایل، اقدام به تغییر شماره شبای خود کنند.

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، پنج میلیون‌ نفر مشمول زنده سهام عدالت هنوز برای اعلام شماره شبای شماره حساب بانکی خود مراجعه نکرده و شماره شبا نداده‌اند. این افراد فعلا فرصت دارند که شماره شبای خود را در سامانه ثبت کنند البته بعد از راستی‌آزمایی اصالت شماره شبای آن‌ها، سود سهام عدالت به تدریج برای این مشمولان واریز می‌شود.

بنا بر آخرین آماری که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، ورثه ۲.۴ میلیون‌ متوفای مشمول سهام عدالت برای گرفتن سود، به سامانه مراجعه نکرده‌اند. در مجموع حدود ۷.۲ میلیون‌ عدم مراجعه برای دریافت سود سهام عدالت وجود دارد.

شورای عالی اصل ۴۴ فعلا برای ثبت شماره شبا زمان خاصی تعیین نکرده، اما ممکن است اگر وراث مراجعه نکنند، در آینده در مورد سهام آن‌ها تصمیم جدیدی گرفته شود؛ بنابراین سازمان خصوصی‌سازی تاکید دارد که ورثه مشمولان سهام عدالت و نیز مشمولانی که در قید حیات هستند، هر چه زودتر به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده و شماره شبای حساب بانکی خود را اعلام کنند.

نظرات بینندگان