arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

جهانگیری: اروپایی‌ها کار بدردبخور و جدی برای برجام انجام ندادند/ پُررویی دربرابر ایران نتیجه ندارد

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران در خاورمیانه کشور بزرگی است امکان ندارد امنیت را در خلیج فارس بدون ایران تصور کرد آنکه می‌تواند برای منطقه امنیت تامین کند ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران در خاورمیانه کشور بزرگی است امکان ندارد امنیت را در خلیج فارس بدون ایران تصور کرد آنکه می‌تواند برای منطقه امنیت تامین کند ایران است.

 اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز که امروز (سه‌شنبه) یکم مرداد در استانداری البرز برگزار شد گفت: البرز استانی استراتژیک و راهبردی است و مکرر گفته شده که البرز به معنای واقعی یک ایران کوچک است، به همین دلیل یک منطقه مناسب برای انجام مطالعاتی دقیق از زمینه‌ها و پیامدهای توسعه صنعتی ایران در سال‌های گذشته است.

اهم صحبت‌های وی را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:

* این استان زمینی بسیار حاصلخیز و آب زیرزمینی قابل قبولی نسبت به بسیاری از مناطق کشور دارد، واحدهای علم و فناوری متعددی در البرز مستقر شده و جاذبه‌های خوبی هم برای گردشگری در این استان وجود دارد.

* تاکنون چندین جلسه با رهبر انقلاب در خصوص آسیب‌های اجتماعی داشته‌ایم و پیرامون این موضوع بحث کرده‌ایم.

* در مقطع کنونی ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ما در حال اعمال است؛ آن هم نه به خاطر اینکه ما خلاف بین الملل عمل کرده‌ایم، یک ظلم مضاعفی نسبت به ایران در حال انجام است با وجود اینکه ایران ثابت کرده می‌تواند با قدرتمندترین کشورهای دنیا گفت و گو کند و به نتیجه برسد، برجام چنین نتیجه‌ای بود که با شش قدرت نشستیم و توافق کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم.

* واقعا آمریکایی‌ها فکر می‌کردند این تحریم‌ها اقتصاد ما را از هم می‌پاشد اما حالا اقداماتشان باعث شده ما اتکا به نفت را کاهش دهیم.

* در بیش از یک سال گذشته از آمریکایی‌ها که انتظار نداشتیم ولی انتظار داشتیم پنج کشور باقی مانده به برجام به تعهدات خود پایند می ماندند اما هیچ کار به درد بخور و جدی نکردند.

* آثار نفت برای ما منفی بوده است، ما در طول این سال‌ها هزار میلیارد دلار درآمد نفت داشتیم، توسعه ما همزمان با کره و جلوتر از ترکیه شروع شد اما حالا آنها کجا هستند ما کجا هستیم.

* خود نفت ضرر ندارد بلکه نحوه استفاده از آن به ما آسیب زده است؛ در هر حال اگر تا الان از روی اراده تصمیم به اداره بدون نفت نگرفته بودیم حالا این شرایط به اجبار ایجاد شده است، نفت نباید هزینه جاری باشد این اتفاق ممکن است ایران را به توسعه برساند.

* این ظرفیت در صنعت ایران وجود دارد، ایران می‌تواند یک واقعه ماندگار تاریخی از خود ثبت کند که از این مقطع عبور کند و روسیاهی آن برای غرب بماند که می‌خواستند از این مسیر به ما ضربه بزنند ولی ما از آن استفاده کردیم.

* {با اشاره به توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس} : میخواستند با زبان زور صحبت کنند اما فهمیدند ما هم زبان زور داریم.

* ایران در خاورمیانه کشور بزرگی است امکان ندارد امنیت را در خلیج فارس بدون ایران تصور کرد آنکه می‌تواند برای منطقه امنیت تامین کند ایران است آنها ده‌ها ائتلاف برای مقابله با داعش درست کردند هیچکدام ذره‌ای اندازه ایران در نابودی داعش نقش نداشت.

* ایران حافظ امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس بوده و دیگران باید بدانند که پررویی دربرابر ایران نتیجه ندارد.

* ما در هیچ دستگاهی با هیچ کس شوخی نداریم؛ همه باید هزینه‌ها را کاهش دهند تا ۷۰ هزار میلیارد تومان از کاهش درآمد نفتی را از این محل جبران کنیم.

* یارانه پنهان در ایران بیش از هزار هزار میلیارد تومان است، یک چهارم این مبلغ را اگر بتوانیم به بودجه بیاوریم دو برابر کسری بودجه جبران می‌شود این تصمیمات شجاعت می‌خواهد، این کشور در این مقطع به تصمیمات بزرگ نیاز دارد.

نظرات بینندگان