arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

واکنش افغانستان به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ: کابل به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد

افغانستان سه‌شنبه ۲۳ ژوئيه (اول مرداد) خواستار توضیح درباره سخنانی شد که دونالد ترامپ در رابطه با افغانستان به زبان آورده و در آن گفته که می‌توانسته جنگ افغانستان را در عرض یک هفته با محو کردن این کشور ببرد اما نخواسته ۱۰ میلیون نفر را بکشد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش افغانستان به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ: افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد دادافغانستان سه‌شنبه ۲۳ ژوئيه (اول مرداد) خواستار توضیح درباره سخنانی شد که دونالد ترامپ در رابطه با افغانستان به زبان آورده و در آن گفته که می‌توانسته جنگ افغانستان را در عرض یک هفته با محو کردن این کشور ببرد اما نخواسته ۱۰ میلیون نفر را بکشد.

رئيس جمهور آمریکا این سخنان را دوشنبه در دیدار با عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در واشنگتن بیان داشت

ترامپ از نقش پاکستان در تلاش‌هایی که به منظور برقراری صلح در افغانستان صورت می‌گیرد قدردانی کرد و گفت: «ما در چند هفته اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و پاکستان ما را برای به دست آوردن این پیشرفت‌ها کمک کرده است.»

او گفت پاکستان به آمریکا کمک می‌کند تا خود را از افغانستان "رها سازد" و افزود که آمریکا در این کشور به عنوان "پلیس" عمل می‌کند، نه اینکه در حال جنگ باشد.

 ترامپ ابراز خوش‌بینی کرد که با کمک پاکستان جنگ ۱۸ ساله در افغانستان به پایان برسد.

عمران خان در پاسخ به ترامپ گفت: «من یکی از کسانی هستم که همیشه باور دارم هیچ راه حل نظامی‌ای وجود ندارد.»

ترامپ سپس به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «اگر ما می‌خواستیم در افغانستان جنگ کنیم و در آن پیروز بشویم، من می‌توانستم آن جنگ را در عرض یک هفته ببرم. ولی من نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر را بکشم.»

رئیس جمهور آمریکا گفت: «من طرح‌هایی برای افغانستان دارم که اگر می‌خواستم آن جنگ را ببرم، افغانستان از روی نقشه زمین محو می‌شد. می‌رفت. در عرض ۱۰ روز کارش تمام می‌شد. اما من نمی‌خواهم این کار را بکنم . نمی‌خواهم این مسیر را بروم.»

گفته‌های رئیس جمهور آمریکا با واکنش تند کاخ ریاست جمهوری در افغانستان روبرو شد که اجازه شرکت در گفت‌وگوهای میان آمریکا و طالبان را ندارد و پاکستان را متهم به حمایت از ناآرامی‌ها در افغانستان می‌کند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: «افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.»

در اعلامیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان در این باره آمده است: «ما از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می‌نماییم، اما سرنوشت اساسی کشور ما در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها نمی‌تواند تعیین شود. افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند.»

حکومت افغانستان با انتشار این اعلامیه خواستار توضیح درباره سخنان ترامپ شده است.

برخی واکنش‌ها

هم برخی از سیاستمداران قدیمی‌تر و هم بعضی از تحلیلگران درباره سخنان ترامپ واکنش انتقادآمیز نشان دادند.

رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، طی سخنرانی‌ای در این باره گفت: «آقای ترامپ به حضورداشت نظامیان پاکستان در ارتباط با افغانستان، افغانستانی که چندین سال است قربانی تروریسم و وحشت پاکستان و همکارانش است، نه تنها به نیروهای امنیتی افغانستان و مردم افغانستان توهین کردند بلکه به خون سربازان خودشان هم که به نام مبارزه با تروریسم در افغانستان ریخته شدند،‌توهین و تحقیر کردند. ای کاش زمانی که می‌گفتند ما می‌توانیم افغانستان را از نقشه جهان محو کنیم، عمران خان به او می‌گفت که شعار هر افغانی است که تا یک نفر افغان است زنده افغانستان است.»

نبیل افزود که به عنوان یک شهروند معمولی افغانستان به ترامپ و همکاران استراتژیک او پیشنهاد می‌کند که "به جای کشتن یک میلیون افغان بهتر است ۳۰ تن از افسران نظامی پاکستان را در لیست سیاه بگذارند و ۳۰ تن از رهبران گروه‌های تروریستی را از بین ببرند".

شکیب نوری، تحلیلگر سیاسی ساکن کابل گفت: «سخنان ترامپ شرم‌آور و توهینی به همه افغان‌ها بود.»

خالد حسینی، نویسنده آمریکایی – افغان و خالق اثر مشهور "بادبادک ‌باز" که افغانستان را به بسیاری از مردم دیگر کشورها معرفی شناسانده حرف‌های ترامپ را وحشتناک خواند

 

برخی نوشته‌اند که حرف دولت افغانستان به دلیل وابستگی‌این کشور به کمک‌های میلیارد دلاری آمریکا نمی‌تواند تاثیری داشته باشد. یزدان حاتمی، تحلیلگر سیاسی، در فیس‌بوک نوشته است: «کسانی که ترا می‌پرورانند به تو فرمان هم می‌دهند.»

به نظر می‌رسد که زلمای خلیل‌زاد، دیپلمات سابق آمریکایی - افغان که مذاکرات با طالبان را مدیریت می‌کرده، برای تلطیف فضای به وجود آمده گفته است که حرف‌های ترامپ نشان می‌دهد که تنها توافق سیاسی می‌تواند معنا داشته باشد.

خلیل‌زاد در توییتر می‌نویسد که ترامپ در گفت‌وگو با عمران خان "یک بار دیگر به جهان تاکید نمود، که هیچ راه حل معقول نظامی برای پایان جنگ افغانستان وجود ندارد و صلح باید از راه تلاش‌های سیاسی به دست آید. پاکستان تعهد دارد هر آن چیز را که در توان خویش دارد برای بدست آوردن صلح انجام دهد".

منبع: دویچه وله

نظرات بینندگان