arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

بلومبرگ: سرنوشت انتقال روزانه ۱۵ میلیون بشکه نفت در دستان ایران

بلومبرگ نوشت توقیف نفتکش «استنا امپرو» نشان می‌دهد چقدر برای ایران آسان است که مانع کشتی‌رانی در تنگه هرمز شود و سرنوشت انتقال روزانه 14.7 میلیون نفت از این آبراه در دستان ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلومبرگ: سرنوشت انتقال روزانه ۱۵ میلیون بشکه نفت در دستان ایرانبه گزارش بلومبرگ،توقیف نفتکش «استنا امپرو» نشان می‌دهد که چقدر برای ایران آسان است که مانع کشتیرانی در تنگه هرمز شود. در حال حاضر، این مشکل مختص انگلیس است اما می‌تواند گسترده‌تر شود و تاثیر آن بر جریان نفت می‌تواند بزرگ‌تر باشد.

بلومبرگ نوشته است توقیف «استنا امپرو»، یک اقدام تلافی‌جویانه مستقیم به توقیف نفتکش ایرانی «گریس 1 » در اوایل این ماه در جبل‌‌الطارق بود اما باقی اقدامات اینگونه نیستند. «ام تی ریاح»، یک نفتکش کوچک که هفته گذشته توقیف شد، به گفته وزارت خارجه ایران به داخل آب‌های ایران برای تعمیر مشکلات فنی یدک کشیده شده بود یا به گفته سپاه پاسداران ایران به علت قاچاق سوخت ایران دستگیر شده بود. این نفتکش تحت مالکیت عراق بود که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد و توسط یک شرکت اماراتی برای انتقال سوخت به سومالی‌لند کرایه شده بود و هیچ ارتباطی با انگلیس نداشت.

 

* اقدامات ایران در تنگه هرمز قابل فهم است

با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و مهم‌تر از آن تصمیم ترامپ برای مجبور کردن همه به تبعیت از او، اقدامات ایران قابل فهم است اما قابل بخشش نیست. هرچند سایر شرکت‌کنندگان در توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و چین، می‌خواند که این توافق را زنده نگه دارند اما تقریبا برای حفظ آن قدرتی ندارند.

*انتظار برای ماندن ایران در توافق هسته ای ساده‌لوحی است

ترامپ با اعمال تحریم‌های فراسرزمینی بر تمامی خریداران نفت ایران از طریق تهدید به ممانعت از دسترسی به دلار آمریکا و سیستم بانکی این کشور که مبادلات بین‌المللی به آن وابسته است، به میزان زیادی همه را مجبور کرده است تا نفت ایران را نخرند. انتظار اینکه ایران بدون هیچ منفعتی از مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری که قرار بود دریافت کند به توافق هسته‌ای پایبند بماند، ساده لوحی است.

*پیوستن به ائتلاف آمریکایی محافظت از کشتی‌ها در تنگه هرمز کوبیدن میخ دیگری به تابوت برجام است

اما این شرایط، مشکلاتی برای کشورهای اروپایی و آسیایی که به جریان نفت عبوری از تنگه هرمز وابسته هستند، ایجاد می‌کند. از دیدگاه ایران، پیوستن به ائتلاف آمریکایی محافظت از کشتی‌ها در این آبراه، کوبیدن میخ دیگری به تابوت توافق هسته‌ای است؛ و این اقدام ممکن است ایران را بر آن دارد تا با سختگیری بیشتر در حمل و نقل در تنگه هرمز پاسخ دهد.

 

*سرنوشت انتقال روزانه 15 میلیون نفت از تنگه هرمز در دستان ایران

این امر می‌تواند تمامی صادرات نفت از جنوب عراق، کویت و قطر به همراه بخش قابل توجهی از صادرات نفت عربستان و امارات را به خطر بیندازد. این میزان به طور متوسط  برابر با حدود 14.7 میلیون بشکه نفت در روز در نیمه اول سال جاری میلادی بوده است و بیشتر این حجم نمی‌تواند از هیچ راه دیگری صادر شود.

*صادرات گاز طبیعی نیز در معرض خطر

تشدید اقدامات علیه نفتکش‌ها می‌تواند بر صادرات گاز طبیعی از قطر نیز تاثیر بگذارد. صادرات گاز قطر حدود یک چهارم تامین ال‌ان‌جی جهان را تشکیل می‌دهد. البته احتمال این موضوع اندک است زیرا روابط خوبی با ایران دارد.

*همراهی نیروهای مسلح با کشتی‌ها تاثیری بر رفتار سپاه ندارد

همراهی نیروهای مسلح با نفتکش‌ها و نشان دادن حضور آنها، مانع از دزدی دریایی در سواحل شرق آفریقا شده است اما بعید است که تاثیری مشابهی بر سپاه پاسداران داشته باشد. بعلاوه، آتش گشودن از سوی چنین نیروهایی به سمت قایق‌های گشت ایران احمقانه خواهد بود.

 

*ایران تنگه هرمز را نمی‌بندد، اما...

ایران تنگه هرمز را نمی‌بندد اما احتمالا سختگیرهایش در قبال کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز بیشتر می‌شود که هزینه‌ها و ریسک حمل و نقل نفت در خلیج فارس بالا می‌رود. اگر ترامپ می‌خواهد مانع افزایش درگیری‌ها شود، باید راه‌حلی بیابد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان