arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

چرا ایالات متحده تلاش کرد در سال 1962 عملیات تروریستی جعلی ایجاد کند؟

عملیات تروریستی جعلی می تواند اهداف متعددی داشته باشد. اهدافی که می تواند سیاسی یا اقتصادی باشد. یکی از مهمترین عملیات های تروریستی ایالات متحده که با اهداف سیاسی ترتیب داده شد، عملیات "نورث وودز" نام داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عملیات تروریستی جعلی می تواند اهداف متعددی داشته باشد. اهدافی که می تواند سیاسی یا اقتصادی باشد. یکی از مهمترین عملیات های تروریستی ایالات متحده که با اهداف سیاسی ترتیب داده شد، عملیات "نورث وودز" نام داشت.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، در سال 1962، نیروهای آمریکایی برنامه ریزی گسترده ای برای سازماندهی حملات تروریستی علیه شهروندان ایالات متحده و کوبا ترتیب دادند.

شاید تعجب کرده باشد که اصلا چرا باید چنین عملیاتی به راه بیفتد و هدف از حمله ای جعلی چیست. واقعیت این است که عملیات مذکور ریشه در ناکامی های آمریکا در کوبا دارد. پس از آن که فیدل کاسترو در کوبا به قدرت رسید، تحولات زیادی در روابط ایالات متحده رخ داد و یکی از جدی ترین مشکلات بین دو کشور نیز ماجرای عملیات خوک ها در کشور کوبا بود.

این موارد باعث شد به مرور زمان دولت ایالات متحده به فکر طرح ریزی یک عملیات ساختگی علیه کوبا بیفتد . این عملیات شامل شایعه پردازی، غرق کردن کشتی، برگزاری مراسم تدفین ساختگی  می شد. یکی از بدترین موارد در این فهرست اقدام به منفجر کردن یک کشتی امریکایی در خلیج گوانتانامو و مقصر دانستن کشور کوبا بود.

برخی معتقدند هدف اصلی ایالات متحده از این ماجرا این بود که دولت آمریکا به دنبال بهانه ای برای آغاز جنگ علیه کوبا بود. از آنجایی که فیدل کاسترو یک نیروی تازه نفس بود، ایالات متحده او را به عنوان یک تهدید محسوب می کرد. بنابراین، دولت ایالات متحده به یک عذرخواهی نیاز داشت که بتواند جنگ علیه کوبا را توجیه کند و حمایت عمومی را به دست آورد.

بر همین اساس بود که مقامات وزارت دفاع و ستاد مشترک نیروی انتظامی پیشنهادهای مذکور را مطرح کردند. براساس طرح آنها، عوامل سیا و دیگر فعالان ایالات متحده، حملات تروریستی گسترده ای را در شهرهای آمریکایی علیه غیرنظامیان بی گناه و پایگاه های نظامی انجام می دادند. به این ترتیب، آنها می توانستند کوبا را برای این حملات سرزنش کنند و البته آغاز جنگ را اعلام کنند.

نام رسمی این طرح عملیات نورث وودز بود ولی در نهایت چند روز بعد، جان اف. کندی، رئیس جمهور وقت امریکا، با عملیات نورث وودز مخالفت کرد.

نظرات بینندگان