arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

آمریکا: طرح انگلیس برای تنگه هرمز مکمل تلاش‌های آمریکاست نه مستقل از آن

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به پیشنهاد انگلیس درباره تقویت امنیت دریایی گفت که این یک تلاش جداگانه و مستقل از تلاش های آمریکا نیست. دانفورد در جمع خبرنگاران که وی را در سفر به افغانستان همراهی می کردند گفت: من این طرح را کمک اروپا به امنیت دریایی می دانم که مکمل تلاش های آمریکا خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز به نقل از یک ژنرال ارشد آمریکایی گزارش داد: ایالات متحده بر این باور است که طرح پیشنهادی اروپا برای تقویت امنیت دریایی در خلیج فارس تلاش های کنونی آمریکا در منطقه را «تکمیل» خواهد کرد.

رویترز افزود: واشنگتن ژوئن (خرداد) گذشته و به دنبال متهم کردن ایران به حمله به تانکرهای نفتی در تنگه هرمز، انجام برخی تلاش های چندملیتی را به متحدان و شرکای آمریکا پیشنهاد داد.

انگلیس هفته ای که گذشت، خواستار عملیات دریایی به رهبری اروپا برای تضمین تردد امن کشتی ها در تنگه هرمز شد. این درخواست انگلیس به دنبال توقیف یک فروند کشتی انگلیسی توسط ایران مطرح شد که ابهاماتی را درباره احتمال پیشبرد طرح آمریکا به صورت مستقل مطرح کرد.

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به پیشنهاد انگلیس درباره تقویت امنیت دریایی گفت که این یک تلاش جداگانه و مستقل از تلاش های آمریکا نیست.

دانفورد در جمع خبرنگاران که وی را در سفر به افغانستان همراهی می کردند گفت: من این طرح را کمک اروپا به امنیت دریایی می دانم که مکمل تلاش های آمریکا خواهد بود.

وی از بیان این که آیا به طور مستقیم درباره این مساله با مقامات انگلیسی مذاکره کرده یا نه، خودداری کرد.

دانفورد همچنین گفت، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مستقر در فلوریدا روز پنجشنبه (امروز) میزبان کنفرانس امنیت نیروی دریایی به منظور بررسی طرح آمریکا خواهد بود.

به نوشته رویترز، این کنفرانس ها به طور معمول به منظور بررسی میزان کمک دارایی های نظامی کشورهای شریک برگزار می شوند.

این رسانه افزود: متحدان اروپایی اصلی واشنگتن از راهبرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران فاصله گرفته اند و مخالف تصمیم سال گذشته او در خروج از توافقی بین المللی هستند که امکان دسترسی ایران به تجارت به ازای پذیرش محدودیت های برنامه هسته ای اش را فراهم می کند.

رویترز روز سه شنبه گزارش داد که پیشنهاد انگلیس مورد حمایت برخی از پایتخت های اروپایی قرار گرفته است و به نقل از یک دیپلمات نوشتند که جلب حمایت از این طرح انگلیس، آسان تر از طرح آمریکا است.

این خبرگزاری همچنین آورده است: مقام های آمریکا تلاش کرده اند تلاش های جدید دریایی خود را از سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران مجزا کنند. این فشار دولت ترامپ با هدف وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکره است.

آنها تاکید دارند که ایالات متحده آمریکا در حال تشکیل ائتلاف برای مقابله نظامی با ایران نیست و طرح جدید به سیاق ائتلاف تحت امر آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه عملی نخواهد بود.

به گفته آنها، این طرح درباره افزایش تبادل اطلاعات و حضور بین المللی و نظارتی به منظور جلوگیری از حملات بیشتر به نفتکش ها است.

دانفورد مدعی شد این طرح، ارتباطی با سیاست فشار بر ایران ندارد و بر امنیت تردد دریایی تاکید دارد.

بر اساس طرحی که جزییات آن در 9 ژوئیه (18 تیر) ارائه شد، آمریکا وظیفه تامین کشتی های هماهنگ کننده و تلاش های نظارتی را برعهده خواهد داشت و در عملیات گشت زنی کشورهای ائتلافی در آبها و اسکورت کشتی های تجاری با پرچم خود این کشورها مشارکت خواهد کرد. این عملیات شامل اسکورت کشتی های تجاری دیگر کشورها نمی شود.

دانفورد گفت ما در تبادل اطلاعات در یک عملیات انگلیس که در 10 روز گذشته انجام شد نقش داشتیم.

«مارک اسپر» وزیر دفاع جدید آمریکا گفته است اگر درخواست شود ارتش می تواند کشتی های آمریکایی را اسکورت کند.

وی توضیح داد که این بدان معنا نیست که هر یک از کشتی های آمریکای با یک ناوجنگی اسکورت می شوند. بلکه به معنای امکان اقدام سریع به منظور جلوگیری از یک اقدام تحریک آمیز است.

اسپر قرار است هفته آینده برای جزییات چنین طرحی به سنتکام سفر کند.

دولت انگلیس ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آب راه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرده و خدمه این نفتکش همچنان در بازداشت بسر می برند.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم جمعه گذشته اعلام کرد، کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه اسبق انگلیس از طرح ایجاد ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس خبر داده که مأموریت حفاظت از کشتی های تجاری در این منطقه را برعهده خواهند گرفت.

نظرات بینندگان