arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

یادداشت های اعتمادالسلطنه در ۳ مرداد ۱۲۶۰ خورشیدی: چنین سال پرآبی من در مدت عمر خود ندیده بودم

صبح زود از حسن‌آباد به طرف شهرستانک از راه توچال و قله البرز حرکت شد. ملا موسی و میرزا فروغی با من است. در پیازچال ناهار صرف شد. راه خیلی بد و زیاد است. علی‌الخصوص برف پارسال که خراب‌تر کرده است. اما عجایب‌تر این‌که از هر دره نهر آبی یا رودخانه کوچکی جاریست. چنین سال پرآبی من در مدت عمر خود ندیده بودم که اول اسد [مرداد] این قسم کوه البرز پربرف و پرآب باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت های اعتمادالسلطنه در ۳ مرداد ۱۲۶۰ خورشیدی: چنین سال پرآبی من در مدت عمر خود ندیده بودمپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند
 
به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

صبح زود از حسن‌آباد به طرف شهرستانک از راه توچال و قله البرز حرکت شد. ملا موسی و میرزا فروغی با من است. در پیازچال ناهار صرف شد. راه خیلی بد و زیاد است. علی‌الخصوص برف پارسال که خراب‌تر کرده است. اما عجایب‌تر این‌که از هر دره نهر آبی یا رودخانه کوچکی جاریست. چنین سال پرآبی من در مدت عمر خود ندیده بودم که اول اسد [مرداد] این قسم کوه البرز پربرف و پرآب باشد. چهار به غروب مانده با نهایت کسالت و خستگی وارد عمارت شهرستانک شدم که سال قبل به حکم پادشاه بنا شده. شاه هم امروز از اوشان به شهرستانک وارد خواهند شد. دم عمارت شنیدم معتمدالملک و امین‌السلطان آن‌جا تشریف دارند. معتمدالملک به واسطه این‌که وزیر بنایی‌ها هستند چون عمارت اندرونی شهرستانک امسال تمام شده بود، آمده بود خرج بدهد. امین‌السلطان در رکاب بود و عمارت سپرده اوست، زودتر جلو آمده بود. در عمارت پیاده شده با امین‌السلطان اظهار خصوصیت کرده. معتمدالملک خوابیده بود. ایشان را بیدار کرده‌اند. صحبت از هر کجا شد. مقارن مغرب شاه تشریف آوردند. اول به معتمدالملک بعد با من اظهار لطفی کردند. به اتفاق معتمدالملک به طرف منزل که حوالی دیه شهرستانک است آمدیم. در بین راه معتمدالملک منزل امین‌الملک پیاده شده‌اند. من هم آن‌جا رفتم. [؟] ساعت از شب گذشده آن‌جا بودم. بعد من [به] چادر خود [رفتم] و معتمدالملک [به] منزل خود که در دیه است رفتند.

منبع: روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، با مقدمه و فهارس از ایرج افشار، تهران: امیرکبیر، آذر ۵۰، ص ۹۷.

نظرات بینندگان