arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

شرط بوریس جانسون برای اتحادیه اروپا درباره برگزیت

به دنبال گفت‌وگوی تلفنی رهبران انگلیس و آلمان، سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد شرط توافق با اتحادیه اروپا حذف شروط مربوط به ترتیبات پشتیبان در خصوص مرزهای ایرلند شمالی و جنوبی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

به دنبال گفت‌وگوی تلفنی رهبران انگلیس و آلمان، سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد شرط توافق با اتحادیه اروپا حذف شروط مربوط به ترتیبات پشتیبان در خصوص مرزهای ایرلند شمالی و جنوبی است.

به گزارش فارس، «بوریس جانسون‌» نخست‌وزیر جدید انگلیس، خطاب به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت تنها راه رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر «برگزیت» حذف «ترتیبات پشتیبان» از شروط آن است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی جانسون جمعه شب اعلام کرد: «او پیامی را که دیروز در مجلس عوام بیان کرد تکرار می کند: پارلمان سه بار توافق خروج را رد کرد و بنابراین انگلیس باید برای [اقدام] جایگزین آن که خروج بدون توافق در تاریخ ۳۱ اکتبر است آمادگی کامل پیدا کند».

وی افزود: «او (جانسون) گفت تنها راه‌حلی که به ما اجازه پیشبرد توافق را می‌دهد، حذف ترتیبات پشتیبان است. نخست‌وزیر و صدراعظم توافق کردند که در ارتباط با یکدیگر باقی بمانند».

روز گذشته (جمعه) سخنگوی مرکل اعلام کرد صدراعظم آلمان جانسون را به برلین دعوت کرده است و او نیز این دعوت را پذیرفته است.

همچنین «مایکل راث» معاورن وزیر امور خارجه آلمان و وزیر اروپایی این کشور در اتحادیه اروپا روز جمعه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «پیام من به نخست‌وزیر جدید روشن است: بوریس کمپین انتخاباتی تمام شده است. خونسردی خودت را حفظ کن. ما باید نسبت به یکدیگر منصف باشیم». وی جانسون را به حل اختلافات در زمینه برگزیت از طریق گفت‌وگو دعوت کرد.

بخش ترتیبات پشتیبان که در توافق بین «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس و «بروکسل» برای اجرای برگزیت درج شده بود، نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز سخت بین بخشی از ایرلند که جزو خاک بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند. اما این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت پارلمان انگلیس از توافق می با اتحادیه اروپا بود.

پارلمان سه بار به توافق می با اتحادیه اروپا رأی منفی داد و در نهایت او در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد. با این حال جانسون بارها اعلام کرده است با توافق یا بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

نظرات بینندگان