arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

جانسون اتحادیه اروپا را به خروج بدون توافق تهدید کرد

نخست وزیر جدید انگلیس به اتحادیه اروپا هشدار داد یا ترتیبات پشتیبان مرز با ایرلند را کنار بگذارد یا اینکه با برگزیت بدون توافق مواجه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانسون اتحادیه اروپا را به خروج بدون توافق تهدید کرد«بوریس جانسون» نخست وزیر جدید انگلیس روز شنبه به اتحادیه اوپا هشدار داد که ترتیبات پشتیبان مرز با ایرلند غیر دموکراتیک بوده و باید کنار گذاشته شود.

جانسون از روز چهاشنبه که به قدرت رسیده چندین بار گفته در صورتی که اتحادیه اروپا مذاکره مجدد درباره توافق برگزیت را که توسط «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس حاصل شده رد کند، انگلیس روز 31 اکتبر (9 آبان) بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

بزرگترین خواسته جانسون که مهمترین عنصر مورد اختلاف در توافق برگزیت به شمار می‌آید ترتیبات پشتیبان مرز با ایرلند است که طبق خواسته جانسون باید از توافق بزگریت خارج شود، خواسته‌ای که خشم ایرلند را برانگیخته و موجب برآشفتگی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا شده است.

جانسون در پاسخ به سوالی که آیا ترتیبات پشتیبان مرز با ایرلند تنها چیزی است که وی می‌خواهد تغییر کند، گفت:«اگر ما از ترتیبات پشتیبان خلاص شویم، پیشرفت بسیار زیادی حاصل شده است.»

جانسون که در شهر منچستر در شمال انگلیس صحبت می‌کرد، بخش عمده‌ای از سخنرانی خود را به بهبود خدمات اجتماعی، حمل و نقل، اینترنت و پیشبرد اقتصاد اختصاص داد.

وی اضافه کرد: شهرهای پساصنعتی ما باعث افتخار بوده و میراث بزرگی است و سال‌های بهتری در انتظار آنها قرار دارد.

حزب محافظه کار انگلیس در حال حاضر اکثریت را در پارلمان در اختیار ندارد و احزاب داخل پارلمان درباره خروج از اتحادیه اروپا نیز اختلاف دارند و هنوز خطر عدم رای اعتماد به طرح برگزیت پس از بازگشت نمایندگان از تعطیلات تابستانی در ماه سپتامبر وجود دارد.

سران کشورهای اروپایی آمادگی خود برای گفت‌وگو با نخست وزیر جدید انگلیس درباره برگزیت ابراز داشته‌اند اما تاکید کرده‌اند که مذاکره درباره توافق را از سر نخواهند گرفت.

بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی معتقدند که انگلیس انتخابات سراسری زودهنگام برگزار خواهد کرد.

جانسون که روز جمعه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره برگزیت گفت‌وگو کرده بود، این نگرانی‌ها را رد کرده است.

وی در این باره گفت: «دوستان من، نمی‌خواهم که بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شوم. این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم اما ما باید با این واقعیت مواجه شویم که در حال حاضر به ما گفته می‌شود که توافق ثابت است و قابل تغییر نیست. من در این باره تردید دارم.»

با این حال، سرمایه گذاران نگران هستند که خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا باعث ایجاد شوک در بازارهای جهانی خواهد شد و به اقتصاد دنیا آسیب برساند و موضوع ایرلند برای هر راه حل برگزیت مهم است.

ترتیبات پشتیبان یک سیاست تضمینی با هدف جلوگیری از بازگشت کنترل مرزها به طول 500 کیلومتر مرز سرزمینی میان ایرلند و استان ایرلند شمالی انگلیس است که اختلافات در این باره در سال 1998 و طی توافق صلح «گود فرایدی» حاصل شد.

«لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند گفته است در صورتی که انگلیس بدون حصول توافق تا 31 اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود، موضوع اتحاد ایرلند و ایرلند شمالی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

جاسون با انتقاد از ترتیبات پشتیبان مرز با ایرلند، این ترتیبات را غیردموکراتیک توصیف کرده که باعث تجزیه انگلیس می‌شود.

بر اساس توافق خروجی که ترزا می در ماه نوامبر با اتحادیه اروپا بدست آورد، انگلیس همچنان در اتحادیه گمرکی باقی خواهد ماند مگر آنکه ترتیبات جایگزینی برای آن پیدا شود.

بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس با وابسته بودن این کشور به قوانین اتحادیه اروپا و وظایف گمرکی آن مخالفت کرده و اعلام کردند که این قوانین مانع از آن می‌شود که انگلیس توافق‌های تجاری خود را داشته باشد.

نظرات بینندگان