arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

آیت‌الله جوادی آملی: اسلامی شدن دانش، لازمه اسلامی شدن دانشگاه است

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مرجع تقلید با بیان اینکه اسلامی شدن دانشگاه به داشتن نمازخانه و برگزاری مراسم مذهبی نیست گفت: دانش اگر الهی، دینی، قرآنی و علوی شد دانشگاه اسلامی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلامی شدن دانشگاه به داشتن نمازخانه و برگزاری مراسم مذهبی نیست گفت: دانش اگر الهی، دینی، قرآنی و علوی شد دانشگاه اسلامی می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با نخبگان حوزه و دانشگاه در تالار قدس حرم مطهر رضوی در سخنانی به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در علوم انسانی پرداخت.

وی علم و دانش را صراط مستقیم خلق و خالق عنوان کرد و ابراز داشت: علم باید اسلامی باشد و آن علمی که بین ما و خدا ارتباط برقرار می‌کند اسلام است.

آیت‌الله جوادی آملی اسلامی شدن دانش در دانشگاه‌ها را راهی برای ریشه کن کردن مفاسد اقتصادی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که دروس دانشگاهی اسلامی نشود بر حل این مسائل نمی‌توان امید داشت.

وی با بیان اینکه دانشگاهی اسلامی است که دانش آن اسلامی باشد، ابعاد مختلف دانش اسلامی را برشمرد و گفت: در دعوت به کسب علم گفته شده درس بخوانید چون راهی است که شما را به خدا می رساند که مراد از این درس، علمی است که بر پایه اسلام باشد.

آیت‌الله جوادی آملی تحلیل موضوع و حل مسئله را پایه علم و دانش عنوان کرد و گفت: اسلام تمایل و تمایزش برموضوعات است و هدف، غرض و مسئله دارد و اگر موضوع دینی بود آن علم دینی است و دانش پژوه و استاد و دانشگاه را اسلامی می کند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر علمی موضوعش دینی بود یقینا محمول، هدف و فضای آن علم و دینی خواهد بود. در کسب علوم، عالم بودن لازم است اما کافی نیست و قرآن تنها دعوت به علم و عقل نکرد تا عالم و عاقل باشیم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: خداوند در قرآن می فرماید نفس تو عالمانه باشد و قائم به علم باش و این بدان معناست آن کس که حرف دیگران را نقل می‌کند نقال است اما قائم به علم نیست.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود انواع علوم در دانشگاه را برشمرد که بعضی از علوم موضوعش فعل خدا و برخی فعل انسان است.

وی گفت: خدا زمانی که از مافی السماء و مافی الارض و ما بینهما سخن می‌گوید می‌فرماید همه اینها عاقل، حامد، مطیع و عالم است. زمین و زمانی که در آن به سر می برید آگاهند و شهادت می دهند و لزوم شهادت دادن حاضر بودن در محل و مشاهده است و این بدان معناست که زمین و زمان شاهد هستند تا شهادت آنها مورد قبول قرار گیرد.

وی معنا و مفهوم آیت را در معرفی نشانه‌های خدا بسیار وسیع خواند و گفت: جوهره علم زمین و آسمان شناسی فعل خداست و این فعل آیت خداست و در جوهره این علم غیر خدا چیز دیگر نیست.

این عالم دینی افزود: آنچه در آسمان و زمین است جز نشان دادن خدا هیچ سمتی دیگر ندارد و زمانی که علمی تدریس می شود و این عظمت در علوم دیده نمی شود بیانگر کور بودن در برابر قدرت و عظمت الهی است.

وی ادامه داد: وقتی دانشگاه زمین را ببیند و آفریننده زمین را نشناسد آن دانشگاه کور است و دانشگاه زمانی اسلامی می‌شود که دانش آن اسلامی باشد و این باید برای دانشگاهیان تبیین و روشن شود که هر علمی دینی است.

نظرات بینندگان