arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

روزی که وحید افراخته دستگیر شد / هدف، حذف صمدیه لباف بود، اما افراخته به دام ساواک افتاد

شامگاه دوشنبه، ۶ مرداد ۱۳۵۴، وحید افراخته و محسن خاموشی، از اعضای برجسته سازمان مجاهدین خلق، در حالی که قصد داشتند مرتضی صمدیه لباف را در سر قراری، که حول و حوش ساعت ۸ شب با وی در خیابان نظام‌آباد گذاشته بودند، به قتل برسانند، پس از تعقیب و گریز و درگیری مسلحانه با نیروهای ساواک دستگیر شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: شامگاه دوشنبه، ۶ مرداد ۱۳۵۴، وحید افراخته و محسن خاموشی، از اعضای برجسته سازمان مجاهدین خلق، در حالی که قصد داشتند مرتضی صمدیه لباف را در سر قراری، که حول و حوش ساعت ۸ شب با وی در خیابان نظام‌آباد گذاشته بودند، به قتل برسانند، پس از تعقیب و گریز و درگیری مسلحانه با نیروهای ساواک دستگیر شدند.

هدف سازمان مجاهدین از حذف صمدیه لباف عدم همراهی او با تغییر ایدئولوژیک سازمان بود. لباف که در این قرار ملاقات ساختگی با شلیک افراخته از ناحیه صورت زخمی شده بود، از دست ساواک گریخت، اما شامگاه هفتم مرداد هنگامی که برای مداوای محل اصابت تیر، خود را به بیمارستان سینا رساند، توسط مامورین دستگیر شد.

روزی که وحید افراخته دستگیر شد / هدف، حذف صمدیه لباف بود، اما افراخته به دام ساواک افتاد

روزنامه اطلاعات در تاریخ هفتم مرداد ۵۴ تیتر نخست خود را به این خبر اختصاص داد و با فونت درشت نوشت: «تروریست‌هایی که دو سرهنگ آمریکایی را کشته بودند دستگیر شدند».

روزی که وحید افراخته دستگیر شد / هدف، حذف صمدیه لباف بود، اما افراخته به دام ساواک افتاد

این روزنامه در گزارش خود ضمن ذکر نام دستگیرشدگان، یعنی وحید افراخته و محسن خاموشی، وحید (رحمن) افراخته را یکی از گردانندگان اصلی بقایای «مارکسیست‌ها اسلامی» معرفی کرد. همچنین نوشت: «از این دو نفر که در اثر مقاومت مسلحانه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، دو قبضه سلاح کمری به دست آمده است. به موجب مدارک و اطلاعاتی که در دست مقامات مسئول بوده و همچنین اعترافات کسانی که اخیرا در اثر همکای با عناصر خرابکار بازداشت شده‌اند دخالت این دو نفر در ترورهای مذکور محرز بوده و اسناد مضبوطه از این دو نفر نیز این امر را ثابت می‌کند.»

روزنامه آیندگان نیز در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۵۴ ضمن اعلام خبری جدید مبنی بر دستگیری مرتضی صمدیه لباف که از صحنه زد و خورد افراخته و خاموشی با نیروهای ساواک گریخته بود، در تشریح ماجرای اعتراف‌های این سه نفر چنین نوشت:

روزی که وحید افراخته دستگیر شد / هدف، حذف صمدیه لباف بود، اما افراخته به دام ساواک افتاد

«شب پیش [شامگاه ۷ مرداد] اطلاع حاصل شد که در پی اعترافات دو خرابکاری که بامداد دیروز به چنگ ماموران افتادند، سومین خرابکار نیز دستگیر شد. وی که مرتضی صمدیه لباف نام دارد در قتل تیمسار شهید زندی‌پور با محسن خاموشی و وحید افراخته شرکت داشته است.

دو خرابکاری که دوشنبه [ششم مرداد] دستگیر شدند و اعترافات آن‌ها موجب دستگیری لباف شد در تحقیقات به چهار قتل (تیمسار زند‌ی‌پور، دو مستشار نظامی آمریکایی و مترجم کنسول‌گری آمریکا)۱ اعتراف کردند.

مرتضی لباف نیز در لحظات نخست دستگیری به شرکت در قتل تیمسار زندی‌پور اعتراف کرد، اطلاعات ماموران نیز حاکی است که وی در قتل مستشاران نظامی آمریکا و مترجم کنسول‌گری دست نداشته است.

به موجب مدارک و اطلاعاتی که در دست مقامات مسئول بوده و همچنین اعترافات کسانی که اخیرا در اثر همکاری با عناصر خرابکار بازداشت شده‌اند، دخالت این دو نفر در ترورهای مذکور محرز و مسلم بوده و اسناد به دست آمده از این دو نفر نیز این امر را ثابت می‌کند.

وحید افراخته در تحقیقات مقدماتی که از وی به عمل آمده به علت وجود مدارک موجود ناگزیر به شرکت در سه فقره ترورهای مورد بحث که منجر به کشته شدن پنج نفر گردیده، اعتراف و علاوه بر محسن خاموشی دو نفر دیگر را نیز که در این قتل‌ها شرکت داشته‌اند معرفی کرده است. طبق مدارکی که از دستگیرشدگان به دست آمده این دو نفر در جریان شناسایی به منظور ترور افراد دیگری نیز بوده‌اند.

محسن خاموشی نیز اعتراف کرد که شخصا در ترور دو افسر آمریکای و تیراندازی به سوی آن‌ها و نیز در ترور سرتیپ شهید زندی‌پور مستقیما دخالت داشته است.

خاموشی در قتل حسنان نیز شرکت داشته است.»

۱. سرتیپ زندی‌پور در ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه بامداد ۲۷ اسفندماه ۱۳۵۳ هنگامی که به اتفاق راننده‌اش از یک خیابان فرعی در ناحیه ۵ عازم محل کارش بود توسط ۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته شد. دو ماه بعد، در ساعت ۶ و ۳۰ بامداد ۳۱ اردیبهشت دو سرهنگ آمریکایی به نام‌های شفر و ترنر در نزدیکی خانه خود واقع در کوچه امیر قیطریه به رگبار گلوله بسته شدند. چند روز پس از آن نیز «حسنان» مترجم ایرانی کنسول‌گری آمریکا توسط مجاهدین خلق به قتل رسید. (برگرفته از اطلاعات، سه‌شنبه ۷ مرداد ۵۴، ص ۲۱).

نظرات بینندگان