arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۲۶
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۰

"تاکنون 1374 درخواست برای فیلتر کردن "گوگل" داشته‌ایم"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روح‌الله مومن نسب، مدیر واحد رسانه‌های بر خط مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در برنامه "چهل تکه” شبکه رادیویی جوان در ششم دی ۹۰ به برخی موضوعات مطرح شده در زمینه‌ی مسدودسازی وبلاگ‌ها و سایت‌ها و قوانین جرایم رایانه‌ای پاسخ داد.

 

به گزارش سیتنا، بخشی از این گفت‌وگو به نقل از وبلاگ نیوز در ادامه آمده است:

 

کمی درباره کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی بگویید. اعضای این کارگروه چه کسانی هستند و روند فعالیت آنان چگونه است؟

 

این کارگروه در سطح عالی به موضوع بررسی محتوای مجرمانه در فضای مجازی می‌پردازد که وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فن آوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری،‌ علوم تحقیقات و فن‌آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ سازمان‌های تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فن آوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یک نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون حقوق قضایی و تایید مجلس شورای اسلامی اعضای این کمیته هستند و ریاست آن برعهده دادستانی کل کشور است.

 

کارگروه باید هر دو هفته یک بار تشکیل شود و هیأت‌های کارشناسی به‌صورت موضوعی فعالیت می‌کنند و دقیقا هر اتفاقی که می‌خواهد بیفتد و هر مصوبه حتما استناد قانونی دارد.

 

چرا برای تشکیل جلسات این کارگروه، اطلاع رسانی صورت نمی‌گیرد؟

 

بر اساس قانون، جلسات کارگروه باید هر دو هفته یک بار تشکیل بشود که هر دو هفته یک بار، بدون وقفه تشکیل شده است. منتهی مباحثی که در جلسات مطرح می‌شود خروجی‌اش همین فهرست تعیین مصادیق جرایم رایانه ای یا تاثیراتی که در سطح وب است که یک سایت باز می‌شود یا یک سایت بسته می‌شود. همین هم باید اطلاع رسانی شود و مسئولان کارگروه به فکر این هم هستند و ان شالله تارنمای این کارگروه به زودی راه اندازی می‌شود و اطلاعاتش منتشر می‌شود.

 

هیأت‌های کارشناسی به‌صورت مداوم تشکیل جلسه می‌دهند و به صورت ۲۴ ساعته بدون یک ساعت تعطیلی از فروردین ۸۸ که قانون جرایم رایانه‌ای ابلاغ و فهرست محتوای مصادیق مجرمانه احصا شد، با هم ارتباط آنلاین دارند.

 

همین‌که ۱۳ نهاد به موضوع انتشار محتوای یک وبلاگ می‌پردازند، باعث سردرگمی یک وبلاگ‌نویس نمی‌شود؟

 

شأن یک وبلاگ‌نویس با مدیر یک وب‌سایت از دید ما تفاوتی ندارد. این احترام به وبلاگ‌ها در همه دنیا به این شکل، وجود دارد. یعنی اگر یک وبلاگ‌نویس خطایی کرده باشد، در یک بستر قانونی به خطایش رسیدگی می‌شود.

 

علی رغم درگیری ۱۳نهاد مختلف در این کارگروه، چرا کاربران باید برای پیگیری مشکلات خود به وزارت ارشاد مراجعه کنند؟

 

این‌که چرا وزارت ارشاد در این زمینه پاسخگوست، باید گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصدی فیلتر یا رفع فیلتر نیست. بلکه به دلیل تعهدات قانونی که به کاربرها داده است، یکی از وظایف خود را حمایت از کاربران می‌داند. یکی از این حمایت‌ها،‌ حمایت حقوقی است که باید از نظر حقوقی، یک کارشناس حقوقی و یک وکیل دادگستری سئوالات موجود را پاسخ دهند و اگر ابهامی باشد، کارشناسان در این مورد و موضوع نظر می‌دهند. اما از کانال وزارت ارشاد ابلاغ می‌شود و این یک کار روتین هست که عموما بیش از چند ساعت طول نمی‌کشد.

 

سوال دیگر آن است که چرا نماینده مجلس شورای اسلامی که در کارگروه حاضر می‌شود و شخص آگاه به مسائل فناوری اطلاعات که به عنوان نماینده مردم در این کارگروه حضور دارد، به مردم معرفی نمی‌شود؟

 

درباره نماینده مجلس حاضر در کارگروه که باید از خود مجلس بپرسید و ما نمی‌توانیم جواب بدهیم. اما برای ارتباط با این کارگروه، ما کلا در دسترس هستیم. شماره تماس ما هست، حتی شماره موبایل من در اینترنت پخش شده و برای تماس مشکلی نیست. در تمام شبانه‌روز، حتی در نیمه‌های شب هم مردم تماس می‌گیرند و می‌گویند که برای سایت‌شان مشکل ایجاد شده و ما سعی می‌کنیم که این کارها را انجام دهیم.

 

ما موارد متعددی داشتیم که خود نویسنده وبلاگ فیلتر شده درخواست داشت که در جلسه کارگروه حضور داشته باشد و برای مسدود شدن وبلاگش توضیح بدهد که هماهنگی انجام شد و آن فرد آمد و توضیح داد.

 

حتی وقتی خواستیم در رابطه با پایگاه‌های رسانه محور یا بلاگ سرویس‌ها تصمیمی بگیریم، خود مدیران سرویس‌دهنده‌های وبلاگ مطرح آمدند و صحبت کردند و خودشان قانون خودشان را وضع کردند. یعنی آن فهرست مصادیق که می‌خواست ابلاغ شود و انجام شود از طرف خودشان بوده و حتما خودشان حضور داشته‌اند.

 

چه‌طور می‌توانیم درخواست خودمان را برای شرکت در جلسات کارگروه ارائه کنیم؟

 

ایمیل filter@dci.ir را همه می‌شناسند. ضمن این‌که سایت پیوندها هم روزی هزاران نامه مردمی دریافت می‌کند که به این نامه ها جواب می‌دهیم. تاکنون نزدیک به ۲۸۰هزار نامه تا دیشب از مردم دریافت کردیم. مثلا برای مسدود کردن سایت "گوگل” تاکنون هزار و ۳۷۴ درخواست ارسال شده است و ۴۷۰ نفر هم درخواست کرده‌اند تا سایت "یاهو” مسدود شود.

 

البته این تعداد در برابر تعداد کاربران اینترنت رقم بالایی نیست. درست است؟

 

بله. ما هم تلاش می‌کنیم آن‌ها را توجیه کنیم. چون این درخواست‌ها یک فرآیند کارشناسی دارد. . اگر حتی یک نفر درخواست مسدود کردن یک سایت را داشته باشد، این درخواست مطرح می‌شود، چندکارشناس نظر می‌دهند و نتیجه را به کارگروه ارائه می‌دهند تا تصمیم گیری صورت بگیرد.

 

به عنوان نمونه بعضی سایت‌های خارجی که در برنامه قبل نام برده شد [منظور سرویس‌دهنده‌های وردپرس و بلاگر است]، با آن‌ها چندبار مکاتبه داشتیم و آن‌ها کار مجرمانه می‌کردند. به نحوی که در یک روز، تمامی صفحات پالایش شده خود را [با فعال کردن پورت SSL] باز کردند و حجم زیادی از اعتراضات مردمی به سوی ما سرازیر شد که چرا این سایت را فیلتر نمی‌کنید؟ باز هم مکاتبه شد و به آن‌ها اعلام شد که این اقدام شما جرم محسوب می‌شود و باید آن‌را برطرف کنید. اما انجام ندادند و مجبور به پالایش کلی آن‌ها شدیم.

 

پس چرا در این زمینه و گفتن دلایل مسدود شدن سایت‌های پر مخاطب، اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد؟

 

این‌طور نیست. خود من چندین بار با سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف مصاحبه انجام دادم و آقای "خرم آبادی” [سخنگوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه] در بخش خبری ۲۰:۳۰ مصاحبه‌ای داشتند.

 

مثلا برخی از وبلاگ‌نویسان بابت مسدود شدن ناگهانی سرویس‌های خود دچار مشکل شده‌اند. به عنوان نمونه سرویس‌های آپلود عکس و امثال آن. نمونه‌های مناسبی هم در داخل کشور وجود ندارد. چرا؟

 

در بخش "رسانه‌های کاربر محور” حداقل ۲۱۴ سایت معرفی شده‌اند. با مدیران این سایت‌ها ارتباط برقرار شده و حمایت می‌شود که سایت پایین نیاید. ضمن این‌که بعضی سایت‌های خارجی هم قوانین ما را قبول می‌کنند و فیلتر نمی‌شوند. من خودم اعلام کردم که به ازای هر یک سایت که بسته می‌شود، ۱۰ سایت ایرانی قوی معرفی می‌کنم و خودم پای صحبتم هستم.

 

هم‌چنین یک مژده به وبلاگ نویس‌ها بدهم! سایت پیوندها، بخش وبلاگ‌ها را به زودی راه اندازی می‌کند. چندهزار وبلاگ شناسایی شده‌اند، وبلاگ‌های مفید معرفی می‌شوند و ان شالله تحت حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مربوطه قرار می‌گیرند.

 

درباره مشکلاتی که پزشکان برای دسترسی به مقالات علمی دارند چه راهکاری پیشنهاد کرده‌اید؟

 

قبلا با وزارت بهداشت هماهنگ شده و توسط کارگروه‌های تعیین مصادیق، اقداماتی در حال انجام است. وزارت بهداشت، یک تعداد از سایت‌ها و یا وبلاگ‌های علمی را جمع کرده و با حضور نویسندگان و مسئولان، مقرراتی وضع شد و قرار شد در وزارت بهداشت بخشی ایجاد شود که وبلاگ‌های مفید خودشان را معرفی کنند تا مورد فیلترینگ واقع نشوند.

 

ضمن این‌که پزشک‌ها و افرادی که نیاز به مراجعه به سایت‌هایی را دارند که مسدود است، می‌توانند از اینترنت با محدودیت کمتر استفاده کنند که باید از طریق نهادهای مربوطه تهیه کنند.

 

***

 

به گزارش سیتنا، هم‌چنین محمدمهدی کارگر، معاون و عضو کمیته راهبردی پلیس فتا هم به سوالات و دغدغه‌های موجود در این برنامه پاسخ داد که بخشی از این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

 

آیا کمیته یا نهاد عالی برای بررسی شکایات وبلاگ‌نویسان وجود دارد؟

 

بله. در ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای هویت قانونی و جایگاه سازمانی کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مشخص شده است. پس قاعدتا و منطقا این کمیته تعیین مصادیق یک جایگاه قانونی و هویت سازمانی قانونی دارد.

 

کار این کمیته چیست؟

 

براساس ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای، این کمیته موظف شده که فهرستی از محتوای مصادیق مجرمانه در فضای اینترنت تعیین کند و برای ساماندهی و سازماندهی محتوا در اینترنت، به سازمانهایی که وظیفه کنترل در اینترنت را دارند، ابلاغ کند. این کمیته همه جلساتش مرتب تشکیل می‌شود و معمولا هم رسیدگی خوبی به موضوعاتی که پیش می‌آید، دارد.

 

معمولا کاربران از وجود این قانون‌های مدون و کمیته مصادیق مطلع می‌شوند؟

 

بله! در وب سایت پیوندها که پربیننده هم هست و سایر وب سایت‌های رسمی، این فهرست مصادیق محتوای جرایم رایانه‌ای گنجانده شده است و کاملا در دسترس است. تمام کاربران فضای وب می‌توانند براساس آن تعیین کنند که محتوایی که انتشار می‌دهند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و پیرامون چه موضوعاتی باشد.

 

و اگر از این قضیه عدول کنند، مجرم اینترنتی محسوب می شوند و باید پاسخگو باشند؟

 

بله. به جُرم آنان به اَشکال مختلف رسیدگی می‌شود. ممکن است آن پایگاه اینترنتی که از این فهرست تخطی کرده و آن مصادیق شامل محتوای آن شده از قوانین پیروی نکند و فیلتر شود.

 

اما انتقادهایی هم برای اجرای این قانون وارد شده است؟

 

ببینید! ما شاهد این هستیم که یک انتقاد منفی و هجمه ناخوشایندی نسبت به فیلترینگ وجود دارد. ولی اگر یک نظر و نگاه منصفانه داشته باشیم، و سیستم فیلترینگ کشورمان را با آن‌چه در دیگر کشورها اتفاق می‌افتد مقایسه کنیم، مخصوصا آن‌ها که ادعای آزادی انتشار اطلاعات دارند، می‌بنیم که نه تنها ما از آزادی بیش‌تری در انتشار اطلاعات برخورداریم، بلکه مسائلی که برای ما مهم است هم به لحاظ شرعی، دینی و هم به لحاظ اخلاقی و عرفی و هم به لحاظ قانونی کاملا در فیلترینگ انجام می‌شود و  کاملا رعایت می‌شود.

 

متاسفانه می‌بینیم که بیشتر انتقادها کاملا براساس یک تنفر و با عصبانیت هست که اصلا موضوعیتی ندارد و ناشی از عدم اطلاعات است.

 

شما همین مصادیق محتوای مجرمانه را مقابل خود بگذارید و ملاحظه کنید که کدامیک از این مصدایق محدود کننده آزادی است؟ به وب سایت "پلیس فتا” هر روز شکایت‌ها و گزارش‌هایی می‌رسد. ما ایمیل از پدری داشتیم که واقعا دغدغه فرزندش را داشت و می‌گفت خیلی از این پایگاه‌هایی که محتوای خلاف عفت و اخلاق را منتشر می‌کنند و فیلتر هستند، اما باز هم طرق دسترسی به آنها وجود دارد و البته مهیا کردن این دسترسی ها هم براساس قانون جرم است.

 

وقتی شما دغدغه پدر و مادرها را می‌بینید، به این سئوال می‌رسید که چرا قانون، ‌آئین‌نامه و دستورالعملی که تضمین‌کننده حفظ امنیت فنی و حفظ امنیت اخلاقی کاربران است، باید زیر سوال برود؟

 

شما ملاحظه بکنید در کشوری مثل آمریکا که داعیه‌دار آزادی است، چرا آمار فروش نرم افزارهای Parental Control یا نرم افزارهای فیلترینگ خانگی و یا نرم افزارهای فیلترینگ سازمانی، در صدر فروش نرم افزارها قرار داد؟ برای آن‌ها هم مهم است. بهتر است منتقدان کمی با نگاه مثبت به این موضوع نگاه کنند.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۲۹
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
54
218
جان مادرتون اینو بیخیال شید دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
گوگل یک موتور جستجو است و وسیله ای بسیار قوی برای جستجو !!! از تیغ هم برای جراحی و نجات و هم جنایت و قتل می توان استفاده کرد! حالا اگر تعداد انگشت شماری قاتل وجود دارد آیا باید استفاده از چاقو و تیغ را ممنوع کرد ؟ اکثرا روزانه از گوگل برای جستجوی مطالب مورد نیاز استفاده می شود می توانید یک نظر سنجی بگذارید و ببینید در مقابل 1374 در خواست فیلتر حداقل 1374000 در خواست عدم فیلتر دارید.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
احسنت
سها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
27
214
یعنی چی؟

گوگل هم فیلتر بشه دیگه چی می مونه؟
یکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
3
195
دیگه همین کمه که سایت google و yahoo فیلتر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
میشه عزیزم اینا هرکاری میکنن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
4
189
یعنی واقعا شما به شعور انسانی و تفاوت بین یک انسان بزرگسال و کودک واقف نیستید! خودتون دارین میگین Parental Control یعنی پدر و مادر بر حسب صلاحدید فرزندشون رو با یک نرم افزار در محدوده حریم خصوصی خودشون محدود میکنن اما متاسفانه شما دارید دقبقا همین رفتار رو با یک جامعه انجام میدید.
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
2
150
کلا دروشو گل بیر خودتو راحت کن
ali
|
NETHERLANDS
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
2
136
رده پایی‌ از جریان انحرافی تو گوگل+ پیدا کردن !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
2
168
آره فیلتر کنید چون از 30 میلیون کاربر اینترنت 1374 درخواست داده اند منم موافقم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
202
8
من با فیلتر کردن کاملا موافقم.
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
خوب تو نرو سراغش. چیکار به بقیه داری؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
3
154
کل سیستم علمی کشور بر اساس سایت گوگل کار میکنه حالا یک سری آدمهای کم سواد و کم فهم اومدن گفتن گوگل رو فیلتر کنید!!!!!!!!!!!!! اگه یه نظر سنجی بذارید مطمئن باشید بالای 95 درصد میگن گوگل بهترین وبسایته چه برسه به اینکه بگن فیلترش نکنین.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
4
143
خجالت هم چیز خوبیه.گوگل رو هم فیلتر کنید چی می مونه؟
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
7
144
مطمئنم این افرادی که تقاضای فیلتر گوگل رو دادند مثل خیلی های دیگه از همفکرانشان اصلا نمی دونند اینترنت چیه! یعنی اصلا سوادش رو ندارند!
دانشجو خارج از کشور
|
UNITED STATES
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
3
129
به حق چیزهای ندیده و نشنیده!
بابا اینترنت بدون گوگل و یاهو یعنی ....
میشه بفرمائید که اونهاییکه درخواست بستن این دو سایت رو داشتند، دنبال چی تو اینترنت بودن؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
اي منحرف! اي ضد اخلاق! اي ضد فرهنگ! اي كه در آمريكا نشسته‌اي و به دنبال تبليغ موتورهاي آمريكايي هستي! چرا تا از گوگل گفتيم اين قدر برآشفته شدي! هزاران سايت سالم در فضاي وب هستند كه موتور جست‌وجو دارند.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
دنبال چی تو اینترنت بودن؟؟

احسنت.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
ناشناسی که میگی منحرف ضد فرهنگ اون هزاران سایتی که میگی از گوگل سرویس میگیرن برو یکم بررسی کن تهمت نزن
دانشجو خارج از کشور
| UNITED STATES |
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
ای مسلمان چرا الکی تهمت می زنی از کجا فهمیدی که من هم منحرفم، هم بی اخلاقم، هم ضدفرهنگم؟من از وقتی اینجا اومدم میبینم اکثر محققین و دانشجوهای آمریکایی و غیر آمریکا گوگل رو ترجیح می دن، اما نمیدونم شما دوست عزیز در اونجایی که نشستی دنبال چی تو اینترنتی؟ مقاله اگه میخوای که با گوگل راحت پبداش می کنی
راستی منظورت از سایت سالم چیه؟ مگرخدای ناکرده در سایت های ناسالم هم گشت میزنی؟
ای ناقلا
ناشناس
|
CANADA
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
5
130
1374 تا نه 1500 تا ميشه 1 پنجاه هزارم ملت ، اين الان راي اكثريته؟
بابا جان بذاريد مردم خودشون واسه خودشون تصميم بگيرن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
یه چیز اساسا غیر ممکن درخواست کردی!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
4
125
60 میلیون میگن فیلتر نکنید گوش نمیدید ، اونوقت با 1300 تا فیلتر میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
قربون آدم فهمیده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
3
111
خدایا اینا کین که درخواست میدن؟
همین الانشم 80 درصد سایت هایی که حاوی مطالب علمی و تخصصی هستش حتی در زمینه برق که رشته من هستش فیلتره یک دونه گوگل رو هم که فیلتر کنین ما چطور اون 20 درصد مطالب باز مفید علمی رو پیدا کنیم؟؟
ترو خدا فیلتر نکنین

اینم مثل 10000000000 تا نظر قبلی منتشر نکن مرسی دیگه اگه این رو منتشر نکنی خدا حافظ انتخاب برای همیشه
پاسخ ها
س
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
باور می کنید؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
4
56
بنده ،خانواده و فامیلهایمان که حدود 200 تا 300 تا هستیم با فیلتر کردن اینترنت و گوگل مخالفیم دوستانم که اونها هم فامیلهایی دارند با این کار مخالفند حدود 2000 نفر فقط من اطراف خودم میتوانم بشمرم که مخالف هستند در حالی که شما هزار تا ادم دارید پس زور ما بیشتر شد بنابراین به نفعتونه که بیخیال این منطق بشید
ایمان 111
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
62
بابا این 1374 نفر و اون تعداد دیگه ته خنده ان ...من که خیلی خندیدم گفتن فیلتر کنین...خوب نادونا اگه فیلتر بشه یک چیزی که میخوایم بگردیم بریم (کجا) ... بگردیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
اصلا چرا بايد بگرديد؟ برويد مطالعه كنيد، تحقيق كنيد، مقاله بنويسيد، وب سايت ايجاد كنيد و هزاران كار مفيد ديگر! براي چه مي‌خواهيد بگرديد و وقتتان را تلف كنيد؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
میتونید سر کوچه با دوستاتون بگردید
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
15
65
خب اونهایی که با بعضی سایتها مشکل دارند نرند توش. چرا تقاضای فیلتر می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
همینو بگو!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
73
آره فیلتر کنید چون از 20میلیون کاربر اینترنت 1374 درخواست داده اند منم موافقم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
2
38
گوگل روزانه بيش از 40 ميليون بازديد در ايران داره. و 2.5 درصد ترافيك جهاني گوگل مال ايرانه.
اصلا حتي بحثش هم شرم آوره!!!!!!!
گلابی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
46
37
اوا؟ چقدر زیاد... اینقدر رقم درشته که سه تا سه تا رقم جدا کردم تا تونستم عددو درست بخونم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
32
وای این چه مطلبی تیتر کردید تورا خدا برش دارید بهتون می خندد مسخرتون می کنند یک وقت به گوش خارجی ها نرسه
phonix
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
3
26
درسته کامنتم از مطلب دوره ولی اگه خیلی مردید یه سایت با قدرت گوگل درست کنید بعد ببندینش.
نکنه بازم امنیت جامعه به خطر افتاده.
پریسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
2
28
خجالت آوره! همین کم مونده که گوگل و یاهو هم فیلتر کنید ! اون وقت دیگه با چی جستجو کنیم.... چه بلایی سر مردم میاد واسه خودشون درخواست دادن... اگه به گوش کشورهای دیگه برسه به ریشتون میخندن اون وقت میگن چه قدر ایران عقب موندهس
ميرزا قلمدون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
2
21
آقا يك پيشنهاد اساسي و كليدى!!!
كلا اينترنت را توي ايران قطع كنيد تا خيال همه اونهايي كه نگران فيلتر نشدن گوگل و ياهو و امثالهم هستند راحت شود.
خود دوستان هم لازم نيست اينتر نت ملي راه بيندازن ، چون از اين اينترنت به غير اون تعداد 1374 در ايران ، هيچكس استفاده نخواهد كرد!... جز هزينه اضافي چيزي براي دولت و دست اندر كاران اون نخواهد داشت.
میرزا قلمدون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
31
18
انتخاب جان بازهم ممیزی و سانسور؟؟؟
آخه آدم از نظر روح و روان مریض میشه وفتی میبینه که کامنتی گذاشته که مطالبش از خط معروف (قرمز)عبور نکرده ولی منتشر نمیشه!!!
چند دفعه ای که این اتفاق بیفته دیگه حسی برای سر زدن به سایت انتخاب هم نمیمونه؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
32
21
میگم این یکی دو نفری که به همه منفی دادن به نظرتون کین؟!
دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
32
8
فیلتر کردن جستجوگر گوگل و یاهو کار بسیار سطح پایینیه !!
این کارها رو نکنید !! فقط دارید اسم نظام رو خراب میکنید ، آخه چه لزومی داره اینکار؟! اینایی که درخواست دادند حتما یا استفاده از اینترنت ندارند و یا ...
با بصیرت باشید و مردم رو اذیت نکنید ! با اونایی هستم که میخوان فیلتر کنن !
نظرات بینندگان