arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

نگرانی در مورد ایمنی مدارس غیردولتی

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر لزوم آمادگی مدارس در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی گفت : در ارائه مجوز به مدارس غیردولتی باید حساسیت های بیشتری اعمال شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر لزوم آمادگی مدارس در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی گفت : در ارائه مجوز به مدارس غیردولتی باید حساسیت های بیشتری اعمال شود.

محمدفرید لطیفی  درباره وضعیت ایمنی در مدارس اظهارکرد: یکسری مولفه ها و استانداردها در ساخت مدارس وجود دارد که در مدارس جدیدالاحداث رعایت شده و به همین دلیل در اینگونه مدارس، مشکلات ایمنی کمتری به چشم می خورد، اما نگرانی هایی در مورد وضعیت ایمنی مدارس قدیمی و همچنین مدارس غیردولتی همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به غیر ایمن بودن مدارس دارای قدمت زیاد، افزود: ساختمان هایی که قبل از تصویب آیین نامه ۲۸۰۰ ساخته شده اند، متاسفانه در برابر انواع مخاطرات بخصوص زلزله وآتش سوزی فاقد اصول ایمنی هستند .

لطیفی در مورد تبدیل برخی از ساختمان های مسکونی به مدارس غیرانتفاعی و ... تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در مورد ایمنی مدارس وجود دارد، همین موضوع است. گاهی شاهد آن هستیم که ساختمان مسکونی با قدمت حتی بیش از ۶۰ سال به عنوان مدرسه اجاره شده و دانش آموزان در آن تحصیل می‌کنند بدون اینکه بدانند چه خطری تهدیدشان می‌کند. در این راستا لازم است که وزارت آموزش و پرورش نظارت های خود را افزایش دهد و ارائه مجوز به مدارس غیر انتفاعی با حساسیت بیشتری انجام شود.

لطیفی در مورد مدارس غیرانتفاعی اظهارکرد: در صدور مجوز مراکز آموزشی معمولا اینکه آن محل در مجاورت گسل نبوده یا اینکه شرایط لازم برای ساخت و ساز در حریم گسل را رعایت کرده باشد، مورد بررسی قرار می گیرد به همین دلیل لازم است در صدور مجوز مدارس غیرانتفاعی نیز مسائلی نظیر مجاورت مدرسه در حریم گسل، قرارگیری در مجاورت مسیل و ... مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ما در قانون مشخص کرده ایم که متولی و مسئول این اقدامات کدام نهادها و ارگان ها هستند. از طرفی دیگر لازم است که شهروندان و خانواده های دانش آموزان نیز نسبت به ایمنی مدارس حساس بوده و اگر مواردی از نقص ایمنی را مشاهده می کنند، حتما از مدیر مدرسه پاسخ خواسته و پیگیر این موضوع باشند.

لطیفی همچنین بر ضرورت تهیه شناسنامه ایمنی برای مدارس تاکید کرد و گفت: سازمان نوسازی مدارس شناسنامه ایمنی بسیاری از مدارس را تهیه کرده است، اما لازم است این شناسنامه ها به طور واضح در محلی قابل رویت نصب شود تا افراد هنگام ثبت نام فرزندانشان بدانند که دانش آموزان در چه مدرسه ای با چه ضریب ایمنی درس می خوانند.

وی در مورد مانور مدارس نیز گفت: مانورهایی که در حال حاضر انجام می‌شود نیاز به بازنگری دارد چرا که سناریوی مانور باید با نوع سازه ساختمان مطابقت داشته باشد. برای مثال ساختمانی که سازه بنایی یا خشتی گلی است تنها سناریوی محتمل خروج سریع از محل کلاس است وبرای سازه های فلزی پناهگیری در محل امن ساختمان است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: بهتر است سازمان نظام مهندسی ساختمان با کمک سازمان تجهیز ونوسازی مدارس نسبت به شناسایی ساختمان‌های ایمن و نیز مکان‌های امن مدارس با نصب تابلو اقدام کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان