arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

کاهش قیمت مسکن در ۱۲ منطقه تهران در تیرماه

آمار‌های بانک مرکزی حاکی است قیمت مسکن در ۱۲منطقه از ۲۲ منطقه تهران در مقایسه با ماه گذشته به طور متوسط کاهش یافت. کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات در ماه‌های اخیر موجب گردیده است تا رشد ماهانه قیمت مسکن روند کاهشی به خود گرفته و در تیر امسال به ۰.۴ درصد تقلیل یابد. این میزان رشد در شرایطی محقق شده است که در این ماه ۱۲ منطقه از مجموع ۲۲ منطقه شهر تهران با کاهش متوسط قیمت نسبت به ماه قبل مواجه بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمار‌های بانک مرکزی حاکی است قیمت مسکن در ۱۲منطقه از ۲۲ منطقه تهران در مقایسه با ماه گذشته به طور متوسط کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، براساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۸ به ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۴ هزار و ۸۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰ و ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات در ماه‌های اخیر موجب گردیده است تا رشد ماهانه قیمت مسکن روند کاهشی به خود گرفته و در تیر امسال به ۰.۴ درصد تقلیل یابد. این میزان رشد در شرایطی محقق شده است که در این ماه ۱۲ منطقه از مجموع ۲۲ منطقه شهر تهران با کاهش متوسط قیمت نسبت به ماه قبل مواجه بودند. در این ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۴.۸ و ۲۲.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

بنابر اعلام این بانک، تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به حدود ۲۶ هزار و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۴۹.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰۲.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در تیرماه ۱۳۹۸ حاکی از آن است که واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی ۶ میلیون تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا هر کدام با سهم مشابه ۱۰.۳ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با اختصاص سهم ۱۰.۲ درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته است. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۸.۷ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شده‌اند.

بانک مرکزی در ادامه گزارش آورده است: توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در تیر ماه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحد‌های مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع با سهم ۱۴.۶ درصد اختصاص داشته است. واحد‌های دارای زیربنای ۶۰ تا ۷۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم‌های ۱۳.۸ و ۱۱.۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۴.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، در تیرماه سال ۱۳۹۸، توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحد‌های مسکونی با ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۴.۶ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحد‌های دارای ارزش ۴۵۰ تا ۶۰۰ و ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۲.۸ و ۱۰.۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه، حدود ۵۱.۹ درصد از معاملات به واحد‌های مسکونی با ارزش کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.

نظرات بینندگان