arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

انواع داربست و نکات ایمنی در نصب آنها

به منظور تقویت لوله‌هایی که در داربست‌های بالای 6 متر استفاده می‌شود از مغزی کمک می‌گیرند. مغزی در مقاطع دایره و مربع با هسته فولادی ساخته می‌شود و در داخل لوله‌های متصل به هم قرار می‌گیرد. البته کارایی این قطعه بیش‌تر در لوله‌های عمودی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انواع داربست و نکات ایمنی در نصب آنها!

به نقل از وب سایت Otaq.com در مقاله ای به موضوع نکات ایمنی در نصب داربست پرداخته است. با اتصال چند لوله داربست به هم، قطعا نمی‌توان یک داربست مطمئن ساخت. داربست‌ها بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارند، از به هم پیوستن اجزا و قسمت‌های مختلف به وجود می‌آیند که برای تشخیص هر کدام باید در این زمینه متخصص باشید. دستور العمل‌ها و قوانین سخت گیرانه‌ای نیز برای جلوگیری از هرگونه حادثه وجود دارد که کارشناسان آهن آنلاین (www.ahanonline.com)مهم‌ترین آنها را به زبان ساده برای شما بازگو خواهند کرد.

مواد سازنده تولید داربست‌ها تنوع زیادی ندارند؛ داربست‌ها معمولا در دو نوع چوبی و فلزی تولید می‌شوند که البته نوع فولادی آن به مراتب رایج‌تر است. این نوع سازه‌‎ها را همه ما در کوچه و خیابان و در کنار ساختمان‌های در حال ساخت دیده‌ایم، اما کمتر کسی با قوانین سختگیرانه پیاده سازی آنها به طور کامل آشنایی دارد.

داربست برای دسترسی به محیط‌هایی که بالای 2 متر ارتفاع دارند طراحی می‌شود و با اتصال چند لوله داربست بوسیله اجزا مختلف تحت قوانین خاص اجرا می‌شود. در این مقاله تصمیم داریم به مهمترین این قوانین و نکاتی رعایت آنها هنگام پیاده سازی حیاتی هستند بپردازیم.

داربست‌ها از آنچه که می‌بینید پیچیده‌تر هستند.

داربست به دلیل کاربرد و ارتباط مستقیمی که با جان افراد دارد، باید بسیار امن طراحی شود. بخشی زیادی از این امنیت مربوط به سلامت و استحکام لوله‌ها و اتصالات است. در ادامه، اجزاء مختلف و کاربرد هر کدام را توضیح خواهیم داد تا قبل از اجرای داربست برای پروژه خود تمام اقدامات لازم را در نظر بگیرید و از رخ دادن هر گونه اتفاق جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

• "به منظور دسترسی به نقاط دارای ارتفاع بیشتر از 2 متر نیاز به نصب داربست داریم، لوله داربست، اسکلت بندی این سازه را تشکیل می‌دهد و همچنین کاربرد فراوانی در سوله سازی و پل سازی دارد. قیمت لوله داربستی برای فعالان حوزه ساختمان به منظور کاهش هزینه‌های اجرایی بسیار با اهمیت است."

• بست‌‎های فلزی برای اتصال لوله‌‎ها به یکدیگر و اتصال سازه به بخش نگهدارنده استفاده می‌شوند که از متداول‌ترین نوع آنها باید از بست فلزی چهار پیجه (فولادی)، بست چرخشی، بست کمکی یا نگهدارنده، کلاهکی (مخصوص ایجاد سقف) و زبانه‌ای (پیوندی) نام برد. هر کدام از این بست‌ها با توجه به اندازه و شکل ظاهری خود کاربرد متفاوتی دارند.

• به منظور تقویت لوله‌هایی که در داربست‌های بالای 6 متر استفاده می‌شود از مغزی کمک می‌گیرند. مغزی در مقاطع دایره و مربع با هسته فولادی ساخته می‌شود و در داخل لوله‌های متصل به هم قرار می‌گیرد. البته کارایی این قطعه بیش‌تر در لوله‌های عمودی است.

• کفشک یا پایه فولادی در محل نصب سازه بر روی سطوح سیمانی، موزاییک، آسفالت و زمین‌های شنی و خاکی استفاده می‌شود، با این تفاوت که برای سرامیک و کاشی باید از لاستیک مخصوصی استفاده شود تا به دلیل سنگینی سازه دچار آسیب نشوند.

• لنگر یا مهاربند که توسط پیچ قابل تنظیم است و تغییر طول پیدا می‌کند و برای اتصال و تکیه دادن سازه به ستون یا دیواره به کار می‌رود.

• لباس و طناب‌های ایمنی به گونه‌ای طراحی شده‌اند‌ که از لغزش افراد از روی سازه جلوگیری می‌کنند. این تجهیزات باید به اندازه‌ای راحت باشند که از فعالیت افراد جلوگیری نکنند.

• شبکه‌های توری برای جلوگیری از سقوط مصالح ساختمانی و حفاظت از افراد به سازه متصل می‌شود. این توری‌ها معمولا از نایلون، کتان و یا پلی استر ساخته می‌شوند. استفاده از این توری‌ها در معابر پر عبور و مرور اجباری است.

بایدها و نبایدهای ایمنی برای نصب داربست

اجرای داربست اگر بر طبق اصول و قوانین تعیین شده انجام شود، فرآیندی آسان خواهد بود؛ اما با این حال پیاده سازی آن باید توسط افراد با تجربه و آشنا با اصول فنی انجام شود. برخی از اصولی که هنگام ساخت یک داربست باید رعایت کنید را در ادامه بازگو خواهیم کرد:

• سازه باید روی پایه‌های استاندارد بنا شود که حداکثر 2 متر با هم فاصله دارند؛ بهتر است پایه‌ها در یک خط مستقیم قرا بگیرند.

• برای تخته داربست با کمتر از 1.5 متر طول حداقل 2 میله پشتیبان و برای بیش‌تر از 1.5 متر حداقل 3 میله داربستی باید در نظر گرفته شود که البته فاصله بین تخته‌ها در هر سکو نباید بیش‌تر از 2.5 سانتی‌متر باشد.
• عرض هر سکو از 50 تا 160 سانتی‌متر می‌تواند متغیر باشد.

• برای جلوگیری از برق گرفتگی از سلامت خطوط اتصال برق اطمینان حاصل کنید.
• بازرسی از داربست در 3 زمان مختلف اجباری است:
1. قبل از نصب داربست اجزا باید مورد بررسی قرار بگیرند.
2. بعد از نصب، سازه باید هر هفته بازرسی شود.
3. بعد از اتفاقات غیر منتظره مانند طوفان و برخورد اشیا سنگین سازه باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
• داربست باید روی زمین سفت و بستری که دچار کوبیدگی نشود، بنا گردد.
• تخته‌های مورد استفاده نباید دارای شکستگی، اجزای اضافه مانند میخ و مواد شیمیایی از جمله روغن باشند.
• لوله داربستی باید فاقد هرگونه خوردگی، زنگ زدگی و آسیب دیدگی باشد.
• افرادی که بر روی داربست کار می‌کنند باید آموزش دیده باشند و حتما از لباس و ابزار ایمنی مناسب استفاده کنند.
منبع:
http://Otaq.ir
https://AhanOnline.com

 

نظرات بینندگان