arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

گرمایش زمین موجب عفونت‌های قارچی مرگبار می‌شود

دانشمندان بر این باورند که گرمایش جهانی، عفونت‌های قارچی گسترده ایجاد خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دانشمندان بر این باورند که گرمایش جهانی، عفونت‌های قارچی گسترده ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اینهبیتت، به طور مثال قارچی به نام C.auris برای اولین‌بار در سال 2009 در ژاپن در کانال گوش یک زن 70 ساله شناسایی شد و از آن زمان به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان بوده و اولین مورد آن بعد از ژاپن در سال 2013 در بریتانیا شناسایی شده است.

از آن زمان تاکنون حداقل 55 بیمارستان در سراسر بریتانیا این قارچ را مشاهده کرده‌اند که موجب آلودگی بیش از 200 نفر و مرگ هشت نفر شده است.

کارشناسان بهداشت عمومی این نوع قارچ‌ها را سوپرقارچ نامیدند، چون به دارو مقاوم بوده و به سرعت گسترش می‌یابند.

محققان معتقدند گرمایش جهانی موجب تکامل قارچ C.auris شده و محیط مناسبی برای رشد این قارچ ایجاد شده است.

دکتر ارتور کاسادوال متخصص میکروبیولوژی مولکولی در دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده گفت: علت نادر بودن عفونت‌های قارچی در انسان عدم تحمل دمای بدن انسان است، اما در حال حاضر به دلیل گرمایش زمین این قارچ‌ها با دما سازگار شده و در نتیجه بدن انسان نیز جایگاه مناسبی برای زندگی آنها شده است.

وی در ادامه افزود: گرمایش جهانی ممکن است به بیماری‌های قارچی جدید منجر شود که ما در مورد آنها چیزی نمی‌دانیم.

قارچ، یک نوع مخمر است که می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی شود و نوع جدید آنها که هم اکنون در هند، آمریکای جنوبی و آفریقا وجود دارند موجب خونریزی می‌شوند.

ابتلا به قارچ در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف عفونت‌های داخلی ایجاد می‌کند که کشنده بوده و یا باعث اختلالات عمده مانند از دست دادن شنوایی می‌شود.

در مطالعه جدید، محققان دریافتند که C. auris قادر به رشد در دمای بالاتر از بسیاری از گونه‌های قارچی است. به همین دلیل خواستار نظارت و مدیریت بیشتر در شناسایی و ابتلا به بیماری‌های قارچی شدند.

دکتر کاسادوال اظهار کرد: سازگاری قارچ‌ها با دمای بالا تهدیدی برای سلامت بشر است.

دانشمندان علت گسترش بیماری‌های قارچی را تغییر در نحوه ارائه مراقبت‌های بهداشتی از قبیل استفاده بیشتر از داروهای ضد قارچی و تغییرات محیطی از جمله استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و ضد قارچ‌ها در محصولات کشاورزی و همچنین تغییرات آب و هوایی می‌دانند.

نظرات بینندگان