arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
محبعلی مدیرکل اسبق خاورمیانه در گفتگو با «انتخاب»:

پیشنهاد مبادله نفتکش ها نباید به صورت علنی مطرح می شد / با تشدید تنش ها میان ایران و انگلیس مواجه خواهیم شد

این موضوع نیاز به یک مجموعه مقدمات داشت که شاید بهتر بود تمهیداتی در مورد این پیشنهاد در مذاکرات خصوصی پیش بینی می شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قاسم محبعلی مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است که باتوجه به اظهارات امروز وزیر خارجه انگلیس، انتظار می رود تنش ها بین دو کشور افزایش یابد.

وزیر امور خارجه انگلیس امروز اعلام کرد: «هیچ گونه تبادل نفتکش ها با ایران وجود نخواهد داشت و آنها باید نفتکش ما را آزاد کنند.» ظاهرا این اظهارات در واکنش به سخنان اخیر روحانی رئیس جمهوری ایران است که گفته بود: «به دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.»

محبعلی در گفتگو با «انتخاب» با اشاره به رد پیشنهاد ایران از سوی انگلیس برای مبادله نفتکش ها، گفت: به طور طبیعی با تشدید تنش ها مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر، دولتی هم در انگلیس سرکار آمده که از تندروترین دولت ها است، به خصوص وزیر خارجه آن که در اوج گیری اختلافات بین دو کشور اثرگذار است.

وی با بیان اینکه «بعید بود انگلیس به صورت مستقیم چنین پیشنهادی را بپذیرد»، گفت: این موضوع نیاز به یک مجموعه مقدمات داشت که شاید بهتر بود تمهیداتی در مورد این پیشنهاد در مذاکرات خصوصی پیش بینی می شد.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ایران میگوید توقیف نفتکش انگلیسی اقدامی متقابل نبوده و به دلیل نقض قوانین دریانوردی بوده است. انگلیس نیز مدعی است که توقیف نفتکش ایران به دلیل تبعیت از تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. بنابراین، اگر طرفین تمایلی به مبادله هم داشته باشند،‌ به صورت مستقیم  و علنی به آن مبادرت نمی کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت ماجرای نقتکش ها گفت:‌ طبیعتا باید به دنبال فرمولی بود که در آن دو کشور احساس خسران نکنند. تهران و لندن باید به توافقی برسند که در فاصله ی مناسبی نفتکش های یکدیگر را آزاد کنند.

محبعلی با اشاره به تلاش ها برای وساطت میان لندن و تهران تاکید کرد: کشورهایی مثل عمان و میانجی گرها می توانند تلاش هایی برای حل مناقشه پیش آمده انجام دهند، اما از آنجا که ما با انگلیس روابط دیپلماتیک داریم، بهتر است به جای اظهارات علنی، از مسیر دیپلماتیک این ماجرا را پیگیری و حل و فصل کنیم.

نظرات بینندگان