arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

ترکیه از بیم تحریم‌ها، قطعات جنگنده «اف-16» را انبار کرده است

منابع خبری امروز چهارشنبه (۹ مرداد/۳۱ جولای) ادعا کرده‌اند ترکیه از بیم تحریم‌های آمریکا، قطعات مورد نیاز جنگنده‌های «اف-16» خود را انبار کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه از بیم تحریم‌ها، قطعات جنگنده «اف-16» را انبار کرده استمنابع خبری امروز چهارشنبه (۹ مرداد/۳۱ جولای) ادعا کرده‌اند ترکیه از بیم تحریم‌های آمریکا، قطعات مورد نیاز جنگنده‌های  «اف-16» خود را انبار کرده است.

به گزارش «بلومبرگ» دو مقام ناشناس ترک اظهار داشتند که ترکیه پس از خرید موشک‌های «اس-۴۰۰» ساخت روسیه، اقدام به تامین قطعات اف-۱۶ و نگهداری آن‌ها در انبار کرده و برای مقابله با تحریم‌های محتمل آمریکا آماده  شده است.

«ایان ویلیامز» از کارشناسان بخش پروژ موشکی موسسه مرکز مطالعات بین‌الملل نیز اظهار داشت که بدون قطعات اف-۱۶ ، ترکیه مجبور است زمان پرواز  خلبانان خود را به طرز چشمگیری محدود کند.

بر اساس این گزارش، ترکیه دسامبر(دی) 2017 اعلام کرد قرارداد خرید دو سامانه اس-400 از روسیه را به ارزش 2 میلیارد دلار نهایی کرده است.بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

مشخص نیست که  ترکیه قطعات اف-16 را از کجا تهیه کرده است. این کشور برخی از قطعات این جنگنده را از طریق قرارداد صدور مجوز با شرکت «لاکهید مارتین» تولید می‌کند، اما می‌تواند قطعات ایمن این جنگنده را  از منابع دیگر نیز تامین کند.

«الیوت انگل» عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه گفت که توافق اس-400 می‌تواند هم برای ناتو و هم برای امنیت ملی آمریکا تهدید باشد. وی در این زمینه اظهار داشت: «ترکیه نمی‌تواند از سامانه پیشرفته دفاع هوایی روسی در کنار سامانه‌های حساس ناتو و آمریکا استفاده کند. اردوغانباید بداند که این اقدام پیامد‌هایی را دارد.»

مقامات نظامی ترکیه پنجشنبه گذشته گفتند که ارسال اولین محموله از سامانه‌های دفاعی اس-400  تکمیل شده و دومین محموله نیز بزودی  ارسال می‌شود

منبع: فارس
نظرات بینندگان