arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸

سیسی خطاب به کوشنر: سینا هرگز بخشی از معامله قرن نخواهد بود

رئیس جمهوری مصر در دیدار داماد ترامپ با وی گفته است که قاهره راهکار دو دولتی را برای منازعه فلسطین مناسب می‌بیند و اجازه نمی‌دهد «سینا» بخشی از معامله قرن باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیسی خطاب به کوشنر: سینا هرگز بخشی از معامله قرن نخواهد بودرئیس جمهوری مصر می‌گوید این کشور اجازه نخواهد داد منطقه شبه جزیره سینا (در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی) جزئی از طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» باشد.

شبکه سعودی «العربیه» به نقل از مسئولی در دولت مصر مدعی شد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور امروز (پنجشنبه) به هنگام استقبال از «جرد کوشنر»، داماد و مشاور رئیس جمهوی آمریکا در قاهره به او گفته است که مصر به دنبال تحقق صلح در فلسطین است، ولی «سینا به هیچ وجه بخشی از معامله قرن» نخواهد بود.

کوشنر به همراه هیأتی در دومین روز از سفر دوره‌ای خود به منطقه، بعد از ظهر امروز وارد قاهره شد. او دیروز در بدو این سفر وارد اردن شد و بعد از دیدار با پادشاه این کشور راهی سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد و با مقامات صهیونیست دیدار و گفت‌وگو کرد.

روزنامه «الیوم السابع» مصر به نقل از  «بسام راضی»، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری این کشور در این ارتباط گفت که عبدالفتاح السیسی طی این دیدار گفته است که قاهره «از تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین و پیشبرد تلاش‌ها جهت احیاء روند سازش بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، آن هم بر اساس مراجع بین‌المللی و راهکار دو دولتی و ایجاد دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی» استقبال و حمایت می‌کند.

داماد ترامپ نیز در این دیدار ضمن تقدیر از نقش و تلاش‌های مصر برای تحقق «صلح و ثبات در منطقه»، تماس‌های آمریکا با طرف‌های مختلف در منطقه به منظور پیشبرد تلاش‌ها جهت پیگیری مجمدد مذاکرات بین طرف فلسطینی و طرف صهیونیستی را با السیسی بررسی کرد.

قرار است جرد کوشنر که «جیسون گرینبلات»، مشاور ترامپ در گفت‌وگوهای بین‌المللی و برخی از مقامات آمریکایی را نیز در این سفر منطقه‌ای‌ به همراه دارد، به قطر، عربستان سعودی، امارات و مغرب نیز سفر کند.

ناظران و تحلیلگران مسائل منطقه و فلسطین این سفر کوشنر را به تلاش آمریکا برای اجرای معامله قرن که به دنبال حذف همه پیشنهادها و توافق‌های بین‌الملی برای پایان دادن به منازعه فلسطین از جمله «راهکار دو دولتی» و «طرح صلح عربی» است، بی‌ربط نمی‌دانند.

راهکار دو دولتی که مورد توافق بیشتر کشورها و سازمان ملل است، به دنبال ایجاد دو دولت در سرزمین‌های فلسطینِ تاریخی (دولت فلسطین به پایتخت قدس شرقی و دولت اسرائیل) است و طرح صلح عربی هم که به ابتکار پادشاه سابق سعودی مطرح شده، به‌رسمیت شناختن «موجودیت اسرائیل» از سوی کشورهای عربی  و برقراری روابط بین طرفین را منوط به تشکیل کشور فلسطین می‌داند.

با این حال، بنا به اظهارات مقامات آمریکایی و صهیونیستی، در طرح معامله قرن آمریکا، ایجاد دولت و کشور فلسطین منتفی خواهد شد و میلیون‌ها پناهنده و آواره فلسطینی به جای بازگشت به سرزمین‌های خود در وطنی جایگزین اسکان داده خواهند شد.

نظرات بینندگان