arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

روسیه: آمریکا دنبال بهانه درگیری در خلیج فارس است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه به بیان اینکه تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی ایالات متحده شکست خورده است گفت: آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای درگیری در خلیج فارس و تحرک واشنگتن برای تشکیل نیروی مشترک دریایی در تنگه هرمز تقلایی خام برای فشار بر ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه به بیان اینکه تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی ایالات متحده شکست خورده است گفت: آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای درگیری در خلیج فارس و تحرک واشنگتن برای تشکیل نیروی مشترک دریایی در تنگه هرمز تقلایی خام برای فشار بر ایران است.

ماریا زاخارووا امروز پنجشنبه در پاسخ به پرسش ایرنا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این پرسش که موضع روسیه در خصوص اقدام اخیر واشنگتن و تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چیست؟ با بیان این مطلب افزود: مشاهده می کنیم که تحریم امروز تنها اقدامی است که واشنگتن می تواند انجام دهد.

وی به شکل دیپلماتیک آمریکا را کشوری خواند که در برابر ایران به بن بست خورده است و اظهار داشت: آنها همه ابزار از جمله راه های دیپلماتیک برای حل مسائل را رها کرده اند و تنها به تحریم ایران روی آورده اند.

زاخارووا با بیان اینکه این ابزار کار نمی کند و به نظر می رسد تحریم تنها ابزار باقی مانده در دست آمریکا است، افزود: زمانی که کشور بزرگ از تحریم یکجانبه برای حل مسائل خود استفاده می کند نشانگر این است که در استفاده از دیگر امکانات ناتوان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه خاطر نشان کرد: این که چرا دولت آمریکا از این شیوه بن بست رسیده استفاده می کند پرسش بزرگی است که شما به عنوان خبرنگار می توانید از طرف آمریکایی بپرسید.

گفتنی است، خزانه داری آمریکا که به اتاق جنگ اقتصادی این کشور علیه مردم ایران تبدیل شده است، به تازگی اعلام کرده که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریمی خود قرار داده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحریم خود توسط دولت آمریکا گفته است: متشکرم که مرا تهدید بزرگی برای پیاده کردن اهداف و برنامه های تان قلمداد می کنید، آمریکا می‌گوید مرا به عنوان «سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان» تحریم کرده است؛ واقعیت آنقدر دردناک است؟

ظریف اظهار کرد:‌ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد؛ چرا که من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.

اقدام اخیر خزانه داری آمریکا که به طور مسلم در هماهنگی با رئیس جمهوری این کشور انجام شده است، به خوبی گویای آن است که ادعای مذاکرات بدون پیش شرط از سوی کاخ سفید، ادعایی پوچ است؛ چرا که با تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی، راه بر هرگونه مذاکره ای بسته شده است و مشخص نیست آمریکایی ها قرار است با چه کسی مذاکره کنند.

آمریکا بطور هدفمند اوضاع خلیج فارس را متشنج می کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: وضعیت خلیج فارس خطرناک است و آمریکا بطور عمدی و هدفمند اوضاع آن را متشنج می کند و ما با نگرانی شاهد تشدید امکان مناقشه در منطقه خلیج فارس هستیم. سیر اوضاع در این منطقه واقعا به سوی نقطه خطرناک پیش می رود و امکان ریسک وقوع درگیری مسلحانه بزرگ وجود دارد.

وی ادامه داد: چنین برداشت می شود که در واشنگتن دنبال بهانه برای تشدید اوضاع و ادامه اظهارات خصمانه در برابر ایران و انتقال به مرحله شدیدتر مناقشه هستند.

زاخارووا گفت: واشنگتن با ایجاد تنش ساختگی می خواهد کشورهای دیگر را وارد بازی خود کند تا آنها نقش پیاده نظام آمریکا را در خلیج فارس ایفا کنند.
به گفته وی، آمریکا مخصوصا اوضاع را ازجمله با سازماندهی توقیف راهزنانه کشتی نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق متشنج می کند تا شرایط را برای تشدید حضور خود در منطقه خلیج فارس به بهانه تامین آزادی کشتیرانی فراهم کند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در همین حال برخی کشورهای دیگر که از سیر اوضاع در منطقه خلیج فارس دور هستند نه فقط از اقدامات تحریک آمیز آمریکا حمایت می کنند بلکه سعی دارند نوعی ائتلاف دریایی تشکیل دهند.
وی ادامه داد: این شیوه مطلوب آمریکا در چند سال اخیر است که ائتلافی از کشورها را نه بر اساس قوانین بین المللی بلکه با کمک چند کشور مورد نظر خود تشکیل می دهد که اختیارات و حقوق قانونی ندارد و فقط با توجه به منافع سود جویانه گروهی از کشورها عمل می کند.
زاخارووا گفت: این ائتلاف دریایی نه برای حفظ صلح بلکه فشار با استفاده از زور علیه ایران هدف گیری شده است. تا آنجا که اطلاع داریم آمریکا نقش اصلی را در آن بازی می کند. چنین احساس می شود که در واشنگتن بهانه برای تشدید تنش و ادامه اظهارات خصمانه در قبال ایران جستجو می کنند.
وی افزود: اطمینان دارم که مقام های آمریکایی به محاسبات سیاسی داخلی خود توجه دارند که با انتخابات دیگر در این کشور در ارتباط است.
زاخارووا این را سیاست نادرست خواند که برای کسب حمایت رای دهندگان امریکایی اجرا می شود و غالبا مساله گمراه کردن افکار عمومی آمریکا مطرح است.
وی گفت: متحدان آمریکا در این ائتلاف باید خوب فکر کنند چون یک بار دیگر آنها را به بازی می گیرند و نقش پیاده نظام در بازی دیگران را به آنها می دهند.


نمایندگی دیپلماتیک روسیه در تهران مساله ملوانان روس را تحت کنترل دارد
زاخارووا گفت: نمایندگی دیپلماتیک (سفارت) روسیه در تهران اوضاع سه ملوان روس کشتی انگلیسی توقیف شده در تنگه هرمز را تحت کنترل دارد.
وی خاطرنشان کرد که روز 26 ماه جولای (پنجشنبه هفته گذشته) به دیپلمات های سفارت روسیه در تهران اجازه داده شد با سه ملوان روس کشتی توقیف شده انگلیسی دیدار کنند.
روز 28 تیر ماه تانکر نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

محکومیت انتشار کتاب هیتلر در استونی
زاخارووا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که کتاب نبرد من ادولف هیتلر رهبر آلمان نازی در استونی منتشر شده است.
وی افزود: کتاب نبرد من هیتلر در بسیاری از کشورها ممنوع است اما در استونی با نادیده گرفتن این واقعیت کتاب هیتلر را بازنشر می کنند.

لایحه قانونی تحریم جریان شمالی 2 در آمریکا در راستای روس ستیزی است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: لایحه قانونی تحریم خط لوله گاز جریان شمالی2 در امریکا در راستای سیاست روس ستیزی طرح ریزی شده است و روسیه از این اقدام متاسف است.

لایحه تحریم خط لوله گاز جریان شمالی 2 به تازگی به کنگره ارائه شده است
گفتنی است خط لوله گاز جریان شمالی-2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.
زاخارووا همچنین به ادامه سیاست های ضدروسی دولت انگلیس اشاره کرد که ازجمله در عرصه رسانه ای علیه رسانه های روسیه و نیز انتشار اخبار دروغین اجرا می شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه این را نیز گفت که حضور عراق و لبنان به عنوان ناظر در مذاکرات آستانه به حل مسائل سوریه کمک می کند.
دور دیگری از مذاکرات آستانه امروز در نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان