arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

مشاور وزیر کشور: ۷۰ درصد نوار ٦٠متری از طول سواحل گیلان تاکنون آزاد شده

مشاور وزیر کشور گفت: طول سواحل استان گیلان ۲۷۰ کیلومتر است که ۷۰ درصد آن آزاد شده است و بایستی برای آزادسازی قسمت‌های باقی‌مانده نیز اقدام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور وزیر کشور: ۷۰ درصد نوار ٦٠متری از طول سواحل گیلان تاکنون آزاد شده  آزاد شده

مشاور وزیر کشور گفت: طول سواحل استان گیلان ۲۷۰ کیلومتر است که ۷۰ درصد آن آزاد شده است و بایستی برای آزادسازی قسمت‌های باقی‌مانده نیز اقدام کرد.

به گزارش تسنیم، وجه‌الله خدمتگزار عصر امروز در نشست بررسی آزادسازی حریم 60متری سواحل دریای خزر در رشت اظهار داشت: وزیر کشور نسبت به اجرایی شدن قوانین در رابطه با آزادسازی نوار ساحلی 60 متری تأکید کردند و طبق قانون چهارم توسعه کلیه وزارتخانه‌ها مکلف هستند وضعیت نوار ساحلی 60 متری دریا را تا آخر این برنامه به‌طور کامل محقق کنند.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه طبق مصوبه دولت قسمت‌هایی که دارای مستحدثات هستند باید به‌طور کامل از ساحل دریای خزر عقب‌نشینی کنند خاطرنشان کرد: این عقب‌نشینی بایستی با رویکرد صیانت از محیط زیست، کاهش اختلافات، ثمردار شدن اراضی و حفظ مالکیت دولت باشد.

وی با بیان اینکه همه مردم بایستی از دریا به‌عنوان یک نعمت الهی استفاده کنند افزود: شناسایی حالت‌های مختلف تصرف حریم 60 متری ساحل، اراضی تصرف شده توسط نهادهای نظامی، اراضی تصرف شده توسط سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، اراضی بنا شده در محدوده شهر و اراضی که بدون پروانه احداث شدند بایستی بررسی شوند.

مسئول پیگیری آزادسازی نوار ساحلی 60 متری دریای خزر گفت: طول سواحل استان گیلان 270 کیلومتر است که 70 درصد آن آزاد شده است و 72 درصد از ساحل مازندران و 100 درصد نوار ساحلی استان گلستان نیز آزاد سازی شدند؛ معدل آزادسازی سه استان 76 درصد است و باقیمانده اراضی آزاد نشده دارای مشکلاتی هستند که بایستی برای رفع آن اقدام کرد.

خدمتگزار عنوان کرد: اگرچه طرح مدیریت یکپارچه‌سازی سواحل تهیه شده است اما کارایی لازم را ندارد و در بسیاری از شهرستان‌ها نیز هنوز در اختیار مسئولان قرار نگرفته است و وزارت جهاد و نیرو نیز با وجود امضای تفاهم‌نامه‌های مربوطه اقدامات لازم را انجام ندادند.

مشاور وزیر کشور با گله‌مندی از عدم تکمیل نقشه کاداستر و عدم همکاری برخی دستگاه‌ها با استانداران در رابطه با تعیین تکلیف وضعیت سواحل تاکید کرد: کمیته تخصصی فراقوه‌ای جهت بررسی آزادسازی نوار ساحلی 60 متری تشکیل شده است و پیگیر اجرایی کردن پیشنهادات مطرح شده در این کمیته تخصصی هستیم.

وی ابراز داشت: فرمانداران شهرستان‌های استان گیلان بایستی مطالعه دقیقی از قوانین و مصوبات در رابطه با آزادسازی نوار ساحلی 60 متری داشته باشند و گزارش کاملی از اقدامات چند ساله خود ارائه دهند همچنین یک نقشه رنگی از حوزه محل خدمت خود تهیه کنند تا میزان عملکرد اشخاص مشخص شود.

مسئول پیگیری آزادسازی نوار ساحلی 60 متری دریای خزر گفت: فرمانداران شهرستان‌های استان گیلان طول نوار ساحلی 60 متر را مشخص کنند، همچنین تعیین کنند که چه مقدار از آن آزاد شده و چه مقدار باقیمانده است و قسمت باقیمانده دست کدام نهاد بوده و دلایل آن نهاد را نیز پیگیری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز با بیان اینکه مهم‌ترین چالش‌ها در آزادسازی حریم 60متری سواحل استان گیلان مربوط به سازمان منابع طبیعی و آب‌منطقه‌ای است گفت: نقشه مورد استفاده در سازمان منابع طبیعی در خصوص آزادسازی سواحل برای سال 42 است و آب‌منطقه‌ای نیز معتقد است بخشی از نقشه‌های مرتبط با سال 42 در حریم دریا است.

علی اوسط اکبری مقدم تصریح کرد: در شهرستان‌های تالش و به‌ویژه در رضوانشهر اراضی ساحلی مرتبط با دانشگاه‌ها هستند و دانشگاه‌ها مالکیت خود را با اسناد و مدارک نسبت به این اراضی ثابت کردند و هم‌اکنون در تصرف و تملک آنها هستند و رودسر نیز چنین وضعیتی دارد.

اکبری مقدم با اشاره به دو چالش عمده مربوط به اراضی ساحلی در استان گیلان خاطرنشان کرد: اختلاف نظر درباره نحوه محاسبه نوار 60 متری در شرایط فعلی و مبتنی با نقشه سال 42 عمده‌ترین چالش در رابطه با سواحل گیلان است که در حال حاضر منجر به اتخاذ تصمیمات لازم در انزلی شد اما در شهرستان‌های دیگر هنوز تکلیف مشخص نشده است.

فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه این شهرستان 23 کیلومتر نوار ساحلی دارد اما آنچه که برای تعیین محدوده 60 متری ساحل قرار می‌گیرد، قانونی نیست خاطرنشان کرد: در پادگان سیدالشهدا به‌خاطر ملاحظات نظامی دسترسی به حریم 60 متر برای عموم میسر نیست.

میرشمس مومنی‌زاده با اشاره به اینکه 3 طرح سالم‌سازی با طول 4 کیلومتر در سواحل شهرستان رشت در اختیار عموم است عنوان داشت: سایر حریم 60 متر تقریبا آزاد است و گزارشی دقیق‌تر نیز طی چند روز آینده به‌طور مکتوب اعلام می‌شود.

نظرات بینندگان