arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

کره جنوبی در یک اقدام متقابل ژاپن را از لیست کشورهای صادراتی حذف کرد

به دنبال تداوم تنش میان توکیو و سئول، وزیر اقتصاد کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد : ژاپن از لیست سفید کشورهای مجاز به صادرات ما خارج شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کره جنوبی در یک اقدام متقابل ژاپن را از لیست کشورهای صادراتی حذف کرد

به دنبال تداوم تنش میان توکیو و سئول، وزیر اقتصاد کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد : ژاپن از لیست سفید کشورهای مجاز به صادرات ما خارج شده است.

به گزارش روزنامه استریت تایمز، «هونگ نام کی» در جمع خبرنگاران گفت: سول تصمیم گیرفته که ژاپن را از فهرست کشورهای دارای اولویت تجاری و کشورهای قابل اعتماد خود خارج کند.

نام کی افزود: ما همچنان به تلاش های دیپلماتیک برای حل تنش های بوجود امده میان سئول و توکیو ادامه می دهیم.

وزیر اقتصاد کره جنوبی تاکید کرد که با این وجود ما برای تقویت کنترل صادرات خود، ژاپن را از لیست کشورهای صادرات کالا به آنها خارج می کنیم.

مقام سئول در حالی این سخنان را مطرح می کند که کابینه دولت ژاپن امروز طرح حذف کره جنوبی از فهرست کشورهای دارای اولویت تجاری و کشورهای قابل اعتماد تصویب کرد.

«هیروشیگه سکو» وزیر تجارت ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد این اقدام پس از طی مراحل مقرر در ۲۸ اوت ۲۰۱۹ (۶ شهریور ۱۳۹۸) اجرا می شود.

خانم «کانگ کیوانگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی روز گذشته (پنجشنبه) در دیدار با همتای ژاپنی خود در بانکوک از ژاپن خواسته بود که این اقدام را لغو کند اما کونو توضیح داد که حذف از این فهرست، بخشی از بازبینی معمول نظام کنترل صادرات ژاپن است.

وزیر خارجه کره جنوبی پس از این جلسه در گفت و گو با خبرنگاران گفت «اگر ژاپن تصمیم بگیرد که در جلسه روز جمعه کابینه، کره جنوبی را از این فهرست خارج کند ما چاره ای نداریم جز اینکه در مقابل آن اقدامی اتخاذ کنیم. »

خارج کردن کره جنوبی از لیست شرکای قابل اعتماد، اگر در پایان ماه جاری میلادی عملی شود باعث حذف این کشور از لیست سفید صادراتی ژاپن که نام ۲۷ کشور در آن ثبت است ، خواهد شد.

کره جنوبی در سال ۲۰۰۴ به لیست سفید اولویت تجاری و قابل اعتماد ژاپن اضافه شد و اولین کشوری است که وضعیت ترجیحی آن باطل می شود . براساس این اقدام، صادرکنندگان ژاپنی باید برای صادرات حدود یکهزار و 120 کالا به کره جنوبی مجوزهای فردی نیز اخذ کنند و سئول بیم آن دارد که این امر باعث تاخیر و اختلال قابل توجه روند واردات کالا از ژاپن شود.

نظرات بینندگان