arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

رئیس بانک انگلیس: برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، شوک آنی به اقتصاد کشور وارد می کند

"مارک کارنی" رئیس بانک انگلیس روز جمعه گفت که برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، شوک آنی به اقتصاد بریتانیا وارد خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"مارک کارنی" رئیس بانک انگلیس روز جمعه گفت که برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، شوک آنی به اقتصاد بریتانیا وارد خواهد کرد.

کارنی به بی بی سی عربی گفت: در صورتی که برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا صورت گیرد، این مسأله شاید موجب شود، برخی شرکت ها دیگر نتوانند به کارشان ادامه دهند و سودآوری داشته باشند.

وی افزود: در چنین وضعیتی، افت ارزش پوند منجر به افزایش ناگهانی قیمت کالاهای وارداتی چون بنزین و مواد غذایی می شود و تورم افزایش می یابد.

کارنی اضافه کرد: انتظار دارم که انگلیس درخصوص برگزیت با اتحادیه اروپا به توافق برسد، موضوعی که دولت جدید بوریس جانسون اعلام کرده که برای این کار تلاش می کند.

رئیس بانک انگلیس افزود: برخی از شرکت های بزرگ سودآور در این کشور وجود دارند که با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا سودآوری شان را از دست می دهند.

پیشتر بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داده بودند.

در همین ارتباط، روزنامه تلگراف چاپ لندن اعلام کرد، به دنبال وضع نامعلوم برگزیت، سرمایه گذاری صنعت خودرو در انگلیس در شش ماهه نخست سال 2019 میلادی، 70 درصد کاهش یافته است.

به گزارش این روزنامه، سرمایه گذاری در این صنعت در این بازه زمانی، حدود ۹۰ میلیون پوند معادل ۱۰۹ میلیون دلار کاهش یافت، درحالی که مجموع سرمایه گذاری در صنعت خودرو این کشور در هفت سال گذشته حدود ۲.۷ میلیارد پوند معادل ۳.۲۹ میلیارد دلار بوده است.

سال 2015 «دیوید کامرون» که بر مسند نخست‌وزیری تکیه زد، وعده داد در صورت پیروزی حزبش(محافظه‌کار) در انتخابات پارلمانی انگلیس، عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی بگذارد.

هرچند پیش‌بینی او و برخی اعضای کابینه‌اش از رای مثبت مردم انگلیس به ماندگاری در اتحادیه اروپا بود اما نتایج چیز دیگری را نشان داد. ۵۱.۹ درصد رأی‌دهندگان (۱۷.۴ میلیون نفر) به خروج از اتحادیه و ۴۸.۱ درصد دیگر (۱۶.۱ میلیون نفر) به ماندن رأی دادند.

طبق برنامه، قرار بود روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا 29 مارس 2019 (9 فروردین 1398) به سرانجام برسد اما به توافق نرسیدن دولت و مجلس سبب شد یک هفته پیش از مهلت تعیین شده، اتحادیه اروپا با درخواست ترزا می‌ نخست وزیر پیشین انگلیس برای تعویق اجرای برگزیت حداقل تا 12 آوریل (23 فروردین) موافقت کند.

با این حال تلاش‌های نخست وزیر وقت انگلیس برای موافقت مجلس راه به جایی نبرد تا وی بار دیگر از اتحادیه اروپا تمدید مهلت اجرای برگزیت را درخواست کند؛ این فرصت تا پایان ماه اکتبر سال جاری (9 آبان‌ماه) داده شد تا نخست‌وزیر بعدی یعنی بوریس جانسون به این ناکامی خاتمه دهد. البته اگر تا پیش از آن موعد، توافقنامه خروج به تصویب مجلس بریتانیا برسد، لندن می‌تواند پیش از این تاریخ از اتحادیه اروپا خارج شود.

جانسون ساعتی پس از انتخابش به ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری انگلیس، صراحتا گفت که حاضر است در پایان ماه اکتبر (مهرماه) بریتانیا را حتی بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان