arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
پس از خروج آمریکا از آی ان اف؛

ناتو: قصد استقرار موشک اتمی در اروپا نداریم

ناتو اعلام کرد: به دنبال پایان توافق کنترل تسلیحاتی کلیدی میان روسیه و آمریکا، موشک‌های اتمی در اروپا مستقر نخواهد کرد تا از بروز یک جنگ تسلیحاتی جدید با مسکو اجتناب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناتو اعلام کرد: به دنبال پایان توافق کنترل تسلیحاتی کلیدی میان روسیه و آمریکا، موشک‌های اتمی در اروپا مستقر نخواهد کرد تا از بروز یک جنگ تسلیحاتی جدید با مسکو اجتناب کند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تلگراف، آمریکا روز جمعه رسما خروج خود از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) را اعلام کرد؛ پیمانی که در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط رونالد ریگان و میخائیل گورباچف برای پایان دادن به رقابت تسلیحاتی جنگ سرد در قاره اروپا امضا شد. در ماه فوریه واشنگتن شش ماه به مسکو فرصت داد تا موشک ۹M۷۲۹ که به گفته آمریکا نقض این پیمان است را نابود کند.

مسکو که واشنگتن را به بهانه‌تراشی برای رهایی خود از محدودیت‌های این پیمان متهم کرده، اواخر روز جمعه خروج خود از پیمان آی ان اف را اعلام کرد. در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران در بروکسل گفت: روسیه تنها مسئول پایان این پیمان است چرا که موشکی ساخته که اروپا را تهدید می‌کند اما قول می‌دهم که ائتلاف ناتو همانند روسیه واکنش نشان ندهد.

وی افزود: ما آینه آنچه روسیه انجام می‌دهد، نخواهیم بود. ما یک رقابت تسلیحاتی جدید نمی‌خواهیم و قصد نداریم موشک‌های اتمی جدید مستقر در زمین در اروپا مستقر کنیم. در عوض ناتو توانایی‌های تسلیحاتی متداول و قدرت شناسایی‌اش را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در توییتی نوشت: لندن از واکنش ناتو به سیستم موشکی نقض‌کننده پیمان آی ان اف که می‌تواند اهدافی را در اروپا مورد هدف قرار دهد، حمایت می‌کند. اما وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه از آمریکا خواست تا موشک‌های میانبرد را بر روی زمین مستقر نکند و بار دیگر تاکید کرد که سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا مستقر در لهستان و رومانی که می‌توانند چنین موشک‌هایی پرتاب کنند، نقض پیمان آی ان اف هستند.

واشنگتن در حال حاضر قصد دارد مدلی از موشک کروز میانبرد تاماهاوک مستقر بر روی زمین را در اواخر ماه جاری و یک موشک بالستیک میانبرد دیگر را در ماه نوامبر پرتاب کند.

وزارت امور خارجه روسیه افزود: آمریکا روندی را در راستای نابودی تمامی توافقات بین‌المللی پیش گرفته که هیچ دلیل موجهی ندارد. این اقدام قطعا منجر به نابودی سیستم کنترل تسلیحاتی موجود می‌شود.

در حال حاضر آمریکا و روسیه تنها پیمان کنترل تسلیحاتی استارت جدید را دارند که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور پیشین روسیه امضا شده و قرار است در سال ۲۰۲۱ منقضی شود.

نظرات بینندگان