arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

انصارالله: پس از تغییر مواضع امارات، تصمیم به توقف حملات به این کشور گرفتیم

رهبر جنبش انصارالله اعلام کرد: پس از تغییر چشمگیر در موضع سیاسی و نظامی ابوظبی، انصارالله تصمیم گرفته است حملات به این کشور را متوقف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رهبر جنبش انصارالله اعلام کرد: پس از تغییر چشمگیر در موضع سیاسی و نظامی ابوظبی، انصارالله تصمیم گرفته است حملات به این کشور را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، محمد علی البخیتی از رهبران برجسته انصارالله و عضو شورای عالی سیاسی این جنبش گفت: پس از تغییر چشمگیر در موضع سیاسی و نظامی ابوظبی، انصارالله تصمیم گرفته است حملات علیه امارات را متوقف کند.

این اظهارات چند روز پس از برگزاری نشست امنیتی عالی‌رتبه میان تهران و ابوظبی ایراد شد.

این در حالی است که انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به این نشست در توییتی نوشت: با عربستان سعودی درباره استراتژی مرحله آتی در یمن توافق کردیم و درباره پرونده ایران موضع مشترک ما جلوگیری از رویارویی و اولویت‌بخشیدن به همکاری سیاسی است.

وی نوشت: موضع امارات ثابت است و هماهنگی با عربستان سعودی در بهترین حالت خود قرار دارد. قرقاش قطر را به بزرگ‌نمایی نشست امنیتی اخیر میان ایران و امارات متهم کرد و مدعی شد،‌ دوحه می‌خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد.

قرقاش همچنین طی ادعایی استقرار مجدد نیروها در الحدیده را ماحصل گفت‌وگوی گسترده در ائتلاف عربی دانست.

تهران و ابوظبی روز سه‌شنبه نشستی را در ایران با حضور فرماندهان نیروهای گارد مرزی ایران و فرمانده نیروهای گارد ساحلی امارات به منظور بررسی امنیت خلیج فارس، امور مرزی و مبارزه با قاچاق برگزار کردند.

انصارالله روز چهارشنبه نسبت به نتایج این نشست ابراز خشنودی کرده و محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتی نوشت: پیام امارات از ایران پیامی مثبت است.

همزمان با سفر هیئت اماراتی به تهران و دیدار با مسؤولان ایرانی جهت بررسی همکاری امنیتی مرزها و حفاظت از کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس، طی چند روز گذشته حرف و حدیث‌ها در محافل یمنی درباره باز کردن کانال‌های ارتباطی و برقراری تفاهمات توسط امارات با انصارالله قوت گرفته است.

در این راستا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از وجود ارتباطات و هماهنگی‌های غیرمستقیم میان انصارالله و امارات به ویژه در ارتباط با خروج نیروهای نظامی از حدیده خبر داد و گفت: همکاری اطلاعاتی و دیدارهای دوره‌ای با طرف ایرانی نیز وجود دارد.

در اظهاراتی دیگر، محمود واعظی، مدیر دفتر رئیس جمهوری ایران هم روز چهارشنبه گفت: ابوظبی در مرحله‌ تجدیدنظر در سیاست‌های افراطی خود در جنگ یمن و تغییر موضع نظامی است، امارات تلاش دارد برای اتخاذ موضع متفاوتی در ارتباط با جنگ یمن، متفاوت از عربستان باشد.

درباره ماهیت همگرایی روابط بین انصارالله و امارات که اخیرا حرف و حدیث‌ها درباره آن جریان دارد، محمد علی البخیتی از رهبران برجسته انصارالله و عضو شورای عالی سیاسی این جنبش گفت: انصارالله از همه کشورها از جمله عربستان سعودی استقبال می‌کند. وی در ارتباط با وجود روابط میان انصارالله و امارات گفت، این مساله را نه تکذیب می‌کند و نه تایید می‌کند.

البخیتی ادامه داد: کسی انتظار ندارد که دولت صنعا -وابسته به انصارالله- هرگونه اقدام مثبت امارات چه در خصوص تغییر موضعش در قبال یمن یا حتی در قبال ایران را با موضع‌گیری منفی پاسخ دهد اما این امر به معنای شرط‌بندی روی بیداری وجدان امارات هم نیست.

همچنین علی القحوم از دیگر رهبران انصارالله گفت:‌ کشورهای متجاوز -عربستان و امارات- به مرحله ناکامی، ناامیدی و ناتوانی رسیده‌اند، جنگ‌شان در یمن بی‌هدف و طولانی شده است و خسارت‌های سنگینی نیز دیده‌اند. در نتیجه آرزوهایشان به باد رفته و اردوگاه‌های آنها در حالتی از تجزیه قرار دارد.

وی گفت: پس از اینکه این کشورها فهمیدند حل بحران یمن در گرو انجام گفت‌وگو، تفاهم و مذاکره دور یک میز مشترک قرار دارد، محاسباتی انجام داده و ضرورت گفت‌وگو و بازگشت به میز مذاکرات را به عنوان بهترین گزینه درک کردند.

القحوم ادامه داد، این مساله به ایستادگی مردم یمن باز می‌گردد. ادامه حملات امارات و عربستان نوعی استکبار و عدم اذعان به حقیقت تلخی است که پس از پنج سال جنگ آشکار شد و آن اینکه یمن مخالف اشغالگری بوده و در برابر آن کرنش نمی‌کند.

حزام الاسد، عضو دفتر سیاسی عالی انصارالله هم معتقد است: امارات همچنان یک متجاوز است و همچنان عضو ائتلاف عربی بوده و در صدر اشغالگری‌های مستقیم و غیرمستقیم در مناطق جنوبی و شرقی یمن قرار دارد و در نهایت تلاش می‌کند پشت ابزارهایی که برای دستور کارهای خرابکارانه و تجزیه‌طلبانه خود به کار گرفته، خود را پنهان کند.

وی در خصوص ماهیت تفاهمات میان انصارالله و امارات که در حال حاضر حرف و حدیث‌ها در مورد آن جریان دارد، گفت: امارات همان کشوری است که حمله به یمن را آغاز کرد و این اقدام را از واشنگتن اعلام کرد. در صورتی که امارات تصمیم بگیرد حملات خود را متوقف، محاصره را لغو کرده و به صورت جدی وارد مذاکره شود، موضع ما کاملا مثبت خواهد بود و همین مساله درباره عربستان نیز صدق می‌کند.

الاسد درباره حملات اخیر انصارالله به اردوگاه نظامی تحت حمایت امارات در عدن گفت: در این حملات پیامی برای امارات بود مبنی بر این‌که اگر به دنبال تشدید تنش در آینده در ساحل غربی یا هر منطقه دیگری از یمن باشد پاسخ دردناک خواهد بود.

همچنین عادل المسنی، پژوهشگر یمنی درباره روابط مبهم میان عربستان و امارات و اتهاماتی که به این کشور مبنی بر حمایت از شریک خود، عربستان در ائتلاف عربی وارد است، گفت: حقایق نشان می‌دهند که ماموریت امارات نجات کودتا بود و این مساله عجیب نیست و با اهداف روشن و مورد حمایت ابوظبی از کودتاهای منطقه همخوانی دارد.

وی افزود: امارات "طوفان قاطعیت" (نام عملیات ائتلاف سعودی اماراتی در یمن) را تنها تبدیل به گردبادی تند کرد که انتقادات، دشواری‌هایی را برای عربستان به همراه داشت به طوریکه نام این کشور تداعی کننده اشتباهات، نقض‌ها و بحران اسانی یمنی‌هاست و این وضعیت در مورد دولت مستعفی یمن نیز صدق می‌کند.

به گفته المسنی، نقش امارات در یمن با دو مساله گره خورده است؛ مساله نخست تضعیف عربستان و غرق کردن این کشور در باتلاق جنگی بی‌هدف و تقویت نفوذ کودتا از طریق تضعیف دولت مستعفی بوده و مساله دوم گشایش گذرگاه‌های امن برای قاچاق سلاح برای انصارالله است.

نظرات بینندگان