arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

لاریجانی: کسی که به دنبال حل مسئله از طریق مذاکره است، مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشور را تحریم نمی‌کند

رئیس مجلس با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی آمریکایی‌ها، بیان کرد: اکنون نیز آمریکا مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشورمان را که فرماندهی مذاکرات را در دست دارد، تحریم کرده و اما هم‌چنان اظهار می‌کند که آماده مذاکره است که این حرف‌ها با عمل آمریکایی‌ها کاملا متناقض است. کسی که به دنبال حل مسئله از طریق مذاکره است مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشور را تحریم نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لاریجانی: کسی که به دنبال حل مسئله از طریق مذاکره است، مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشور را تحریم نمی‌کندرئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم و دولت افغانستان بوده است، گفت: امروز سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان باید با محوریت دولت افغانستان و حکومت افغانستان انجام شود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی پس از دیدار با فضل هادی مسلم‌یار رئیس مجلس سنای افغانستان و هیأت همراه وی، ضمن تقدیر از پذیرفتن دعوت جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: کشور افغانستان کشور دوست، همسایه و برادر ما است و در سال‌های گذشته که سال‌های سختی برای دولت و ملت افغانستان بود، همواره ملت و دولت ایران در کنار افغانستان بوده و تلاش ایران همواره بر این بوده که یکپارچگی و امنیت در افغانستان حفظ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان باید با محوریت دولت افغانستان و حکومت افغانستان انجام شود. ما در این نشست بحث‌های خوبی با یکدیگر داشتیم. در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و گسترش این همکاری که از گذشته بوده و ادامه دارد، بحث‌های خوبی انجام شد و قرار شد تا ترتیبات جدیدی برای تسهیل روابط بین تجار دو کشور اتخاذ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که افغانستان، کشور مسلمان و همسایه جمهوری اسلامی است، گفت: در زمینه امنیت، تجارت و مسئله آب با یکدیگر گفت‌وگو هایی داشتیم‌. در ادامه نیز رایزنی‌هایی در خصوص مسائل منطقه‌ای انجام گرفت. امروز که بحث صلح در افغانستان مطرح است ما در کنار ملت و دولت افغانستان هستیم اما از این‌که برخی از کشورها به‌خصوص آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که بدون حضور دولت افغانستان با برخی گروه‌ها در افغانستان زمینه صلح فراهم کنند، درست نیست. باید هرگونه مذاکره صلح با حضور دولت افغانستان انجام شود.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها بعضا شعار صلح می‌دهند و در عمل دست به اقداماتی متناقض می‌زنند، گفت: در مذاکرات هسته‌ای ایران دیدیم که آمریکا سال‌ها شعار مذاکره می‌داد اما پس از انجام مذاکره یک‌باره خود همه چیز را به هم زد و اما هنوز نیز با صدای بلند راجع به صلح حرف می‌زند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی آمریکایی‌ها، بیان کرد: اکنون نیز آمریکا مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشورمان را که فرماندهی مذاکرات را در دست دارد، تحریم کرده و اما هم‌چنان اظهار می‌کند که آماده مذاکره است که این حرف‌ها با عمل آمریکایی‌ها کاملا متناقض است. کسی که به دنبال حل مسئله از طریق مذاکره است مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشور را تحریم نمی‌کند.

وی افزود: در این نشست رایزنی‌های سیاسی برای اعتدال و توسعه افغانستان انجام شد. امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری نیز در افغانستان برگزار شده و شاهد استقرار سیاسی و امنیتی در این کشور باشیم.

به گزارش ایسنا، فصل هادی مسلم‌یار رئیس مجلس افغانستان نیز پس از پایان این نشست اظهار کرد: از رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم که ما را دعوت کرد و ما اکنون در جمع شما در پارلمان جمهوری اسلامی ایران حاضر هستیم. ما بحث‌های خوبی با یکدیگر داشتیم. جمهوری اسلامی همواره در این سال‌ها که ملت افغانستان با مشکلاتی مواجه بود، در کنار دولت و مردم افغانستان بوده که ما از این بابت تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و دولت ایران برای حمایت و همیاری ملت و دولت افغانستان، بیان کرد: جمهوری اسلامی همواره در همه مسائل در کنار ما بوده است و امروز نیز که بحث صلح در افغانستان مطرح است از جمهوری اسلامی تشکر می‌کنیم که از هرگونه صلح با محوریت دولت و حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی همواره با اخلاص در کنار مردم و دولت افغانستان بوده و دوست و برادر افغانستان است.

نظرات بینندگان