نگاهی به پخش سریالهای طنز از ابتدای سال تاکنون و همچنین ترکیب سریالهای در دست تولید برای نیمه دوم سال، این سوال را بوجود میآورد که نگاه مدیران به ساخت آثار طنز چقدر جدی است؟
خیلی هنر میخواهد از بدبختی بگویید و بخشی از کاراکترهایتان در بدبختی، نداری و فقر دست و پا بزنند اما سریالتان را بدبخت نکنید؛ هنری که رضا عطاران در سریالهایی مثل «متهم گریخت»، «خانه به دوش»، «ترش و شیرین» و... از خود نشان داد. خیلی توانمندی میخواهد سریالتان در ناکجاآباد رقم بخورد و بدون زمان و مکان پیش رود و کاراکترهایش ما بهازایی نداشته باشند، ولی مردم به شدت با آنها ارتباط برقرار کنند و مهران مدیری با چنین توانمندیهایی سریالهایی مثل «شبهای برره» را ساخت.
خیلی سخت است کاراکترهایتان از آدمهای عادی شهرستان و با لهجههایی از یک خطه کشور باشند اما آنها را به قهرمانهایی تبدیل کنید که مردم گوشه و کنار کشور دوستشان داشته باشند کاری که سیروس مقدم و محسن تنابنده در مجموعه «پایتخت» از پس آن برآمدند هرچند این سریالهای موفق در ابتدای پخش با انتقادات زیادی مواجه بودند انتقاداتی که بخشی از آنها همین الان هم رواست اما درنهایت با بررسی آنها و حتی در بازپخشهایشان از شبکهها، میتوان فهمید نه تنها عنوان پرمخاطبترین سریالها با اختلاف به همین آثار تعلق دارد که طنزهایی بسیار گیراتر و غنیتر از سریالهایی هستند که این روزها عرضه میشوند.
اینها البته نمونهای از کارهای شاخص کارگردانان طنزپرداز یکی دو دهه اخیر است و هرچقدر به عقب برگردیم مجموعه طنزهای شبانه و نودقسمتیهای جذاب زیادی را از امرالله احمدجو تا بیژن بیرنگ و دیگران میتوان مثال زد.
کفگیر تلویزیون اما به نظر میرسد در ساخت سریالهای طنز در یکی دو سال اخیر به ته دیگ خورده است؛ نگارش و تولید مجموعههای طنز شبانه به حداقل رسیده و این روند باعث شد ماه رمضان یکی دو سال گذشته دست تلویزیون از سریالهای طنز خالی بماند. این درحالیست که تلویزیون هر ساله تلاش میکرد علاوه بر نوروز، ماه رمضان را همچون نامش یعنی «بهار قرآن» به مثابه یک جشن ببیند و در این ایام سریالهای طنز و کمدی برای مخاطبانش در نظر بگیرد ولی در یکی دو سال اخیر نه تنها ماهیت سریال هایش تلخ شدند که رمضان امسال علاوه بر این تلخیها از خشم و خشونت و قتل و کشتار هم لبریز بود!
کمدیهای سیما در بهار و تابستان ۹۸
اگر تنها بخواهیم به سال ۹۸ اشاره کنیم باید ابتدا به آورده پنج ماهه نخست سال و سریالهایی که از نوروز تاکنون روی آنتن رفتند، اشاره کرد. در نوروز امسال از شبکههای سیما سه سریال طنز و یک سریال ملودرام عاشقانه پخش شد که به شرح زیر میآید:
سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی از شبکه یک
سریال «زوج یا فرد» به کارگردانی علیرضا نجفزاده از شبکه سه
سریال «شش قهرمان و نصفی» به کارگردانی حسین قناعت از شبکه پنج
شبکه دو تنها شبکهای بود که در تعطیلات نوروز یک سریال ملودرام پخش کرد با نام «بر سر دوراهی» که کاری از حامد عنقا و بهرنگ توفیقی بود.
با پایان تعطیلات و بعد از این سریالها نیز شبکه یک سریال «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزدآبادی و شبکه سه «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی را روی آنتن فرستادند که آثاری به تمام معنا کمدی هم محسوب نمیشدند.
در ادامه این روند و در رمضان ۹۸ برای اولین بار تلویزیون نه تنها سریال طنز نداشت که حتی رگهها و ته مایههایی از طنز و فضای مفرح هم در هیچ یک از این آثار دیده نمیشد. در این ایام مجموعههای «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان از شبکه یک، «دلدار» به کارگردانی برادران محمودی از شبکه دو و «برادرجان» به کارگردانی محمدرضا آهنج روی آنتن شبکه سه رفتند که به اندازه کافی از میزان خشم و خشونت و دلهره ای که از این سریالها به مخاطب منتقل میشد سخن گفته شده است.
وضعیت این شبهای تلویزیون
این شبها شبکه یک سریال «بوی باران» به کارگردانی محمود معظمی را روی آنتن دارد که اثری اجتماعی است و همان قسمتهای اول با صحنه آتش گرفتن کاراکتر عروس در قصه آغاز شد و دلهره و التهاب را در دل قصه حفظ کرد. سریال «سلام آقای مدیر» به کارگردانی علیرضا توانا نیز از شبکه دو پخش میشود که داستان آن در فضای یک مدرسه میگذرد و درباره معضلاتی چون مواد مخدر در دبیرستانهای پسرانه است.
«آچمز» بار سرگرمیسازی این شبهای سیما را به دوش میکشد
در کنار این دو سریال، کمدی «آچمز» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از شبکه سه سیما روی آنتن میرود. در این مجموعه هومن برق نورد در دو نقش بازی میکند و نوعی جا به جایی شخصیت در قصه صورت میگیرد. جا به جاییای که البته اینجا و در این قصه چندان قرار نیست مخاطب را بخنداند و بار طنز آن آنقدرها نیست که داستان را به سمت یک اثر کمدی بکشاند.
هرچند واضح است که صرفا شباهت دو فرد به هم و جا به جا شدن آنها به خودی خود جذابیتی ندارد و موقعیت جا به جایی در هر قصه ای باید بتواند به برجسته کردن تفاوتها و به رخ کشیدن اتفاقات و تمایز از زاویه ای دیگر منجر شود. گاهی همین تمایزها و تفاوتها در میان دو طبقه اجتماعی یا شهری میتواند موقعیتهای طنازانهای را هم رقم بزند که «آچمز» از این موقعیتها خالی است و ایفای دو نقش مصیب روستایی و مهندس گلکار مسئول دولتی توسط هومن برق نورد اگرچه جذابیتهای خود را دارد اما نتوانسته است چندان موقعیت منحصر به فردی را ایجاد کند.
سریال «شرایط خاص» هم که پیشتر از آن سخن گفته شد با یک موقعیت مشابه روی آنتن رفت و کامبیز دیرباز بازیگر این نقش در قصه به جای یک شهید قرار گرفت. البته سریالهای دیگری هم پیش از این بوده است که به چنین موقعیتی پرداخته است اما شاید میان همه این سریالها «مرد هزار چهره» از ساختههای مهران مدیری و کاراکتر مسعود شصت چی که به عنوان یک قربانی در موقعیتهای اشتباهی قرار گرفت بیشتر برای مردم خاطره ساز و بویژه خالق موقعیتهای کمیک و طنازانه بوده باشد.
به این ترتیب تلویزیون در پنج ماهه نخست سال و از سه شبکه اصلی تنها ۶ سریال طنز روی آنتن داشته است که از این تعداد سه سریال به ایام نوروز تعلق داشته است.
اما این روزها چه سریالهای طنزی در دست تولید قرار دارند و به کدامیک میتوان امید داشت که تا پایان سال روانه آنتن شوند؟
سریالهای طنز در دست تولید سیما
زیر همکف؛ از نه گفتن نترس!
تصویربرداری «زیر همکف» با عنوان جدید «چند راه» سال گذشته به پایان رسید و این سریال در مراحل پس از تولید قرار دارد و تقریبا جزو سریالهای آماده سیمافیلم است. این سریال به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیهکنندگی رضا جودی برای شبکه یک ساخته شده است.
سریال «زیر همکف»
معرفی کارگردان؛ گودرزی کارگردان این سریال پیش از این هم در تلویزیون و هم در سینما فعالیت داشته است که از جمله فیلمهای سینمایی او میتوان به «شیش و بش» اشاره کرد که محمدرضا گلزار هم نویسنده آن بود. همچنین «سفر در خانه» جدیدترین سریال این کارگردان از میان سه مجموعه اوست که روی آنتن شبکه نسیم رفت.
قصه و بازیگران؛ سریال «چند راه» از یک قصه اجتماعی برخوردار است که در خلاصه داستان آن آمده است: زندگی قانونهای زیادی داره. ولی به نظر من مهمترینش اینه که راحت، نه بگی و هیچوقت از نه گفتن نترسین. موافقین؟ نه؟» خاطره حاتمی، بهادر مالکی، عزتالله مهرآوران، محمود جعفری، نادر داهیم، پریسا مقتدی، یزدان فتوحی، ویدا جوان، پریسا گل دوست، نگین معتضدی، سامان دارابی در سریال بازی میکنند و همچنین هومن شاهی بازیگر اصلی این سریال است که احتمالا یکی از دلایل اصلی قرار نگرفتن این سریال در کنداکتور پخش حضور این خواننده است. اگرچه پیش از این صدای هومن گامنو در «کودک شو» و یا «خندوانه» پخش شده است اما چندی پیش شائبه ممنوع الکار بودن او در تلویزیون مطرح شد و باعث شد صدای وی از «کودک شو» نیز حذف شود.
افسانه هزار پایان؛ تلاش برای گذار از آیتمسازی
سریال «افسانه هزارپایان» در زمان تولید به دلیل نرسیدن بودجه چند بار متوقف شد در پایان تولید نیز بخش زیادی از عوامل از شهاب عباسی به عنوان کارگردان و تهیه کننده این سریال ناراضی بودند چون بخش اعظم دستمزدهایشان را نتوانستند دریافت کنند.
حدود ۱۵ قسمت از این سریال در قالب فصل اول در دهه فجر سال ۹۶ از شبکه نسیم پخش شد ولی تولید آن که از سال ۹۶ آغاز شده بود در سال ۹۷ نیز ادامه یافت. قرار بود فصل جدید سریال در نوروز ۹۸ از شبکه نسیم پخش شود با این حال هنوز این سریال در حال تدوین است و قرار است با پخش دوباره ۱۵ قسمت اول در ۵۲ قسمت از شبکه نسیم روی آنتن برود.
مجموعه «افسانه هزارپایان»
معرفی کارگردان؛ اولین مجموعه ای که شهاب عباسی کارگردانی آن را بر عهده گرفت «خنده بازار» بود مجموعه طنز آیتمی که سال ۹۰ روی آنتن رفت و در آن سالها به دلیل جای خالی طنزهای نود شبی و آیتمی مهران مدیری مورد استقبال قرار گرفت. به ویژه که در این مجموعه علی رغم شوخی با دنیای فوتبال و سیاست و اتاق عمل و دیگر موقعیتهای معمول، با خود تلویزیون و برنامههای شبکههای مختلف از جمله «هفت»، «فیتیله ها»، «صندلی داغ» و... نیز شوخی شد. بعد از آن نیز شهاب عباسی مجموعههای «دست به نقد» و «شکر آباد» را ساخت که به اندازه «خنده بازار» مورد استقبال قرار نگرفت حتی فصل اول «افسانه هزار پایان» نیز توجه چندانی را به خود جلب نکرد.
قصه و بازیگران؛ قصه سریال «افسانه هزارپایان» داستان زندگی خانوادهای است که به بهانه تهیه جهیزیه عروسی راهی سفر میشوند اما با حمله راهزنها به کاروانشان مسیر زندگیشان تغییر میکند. نسرین مقانلو، رامین راستاد، رضا توکلی، علی اوسیوند، رامین ناصرنصیر، ارژنگ امیرفضلی، رحیم نوروزی، مریم کاویانی، عزت الله مهرآوران، بیوک میرزایی، عزتالله رمضانی فر، تورج نصر، ابراهیم شفیعی از جمله بازیگران این سریال هستند.
آخر خط؛ شوخی با داعش!
عوامل سریال «آخر خط» این روزها در حال استراحت هستند تا به زودی برای ادامه تصویربرداری سفری به خارج از کشور داشته باشند و بعد از «پایتخت» این دومین مجموعه ای است که طی روند داستانی برخوردی از نزدیک با داعش هم دارد و کار به سوریه و شهرک هاش اشغال شده توسط داعش میرسد که در نبود سریال های جدی درباره داعش احتمالا می تواند به نوعی به این فضا بپردازد.
سریال «آخر خط»
معرفی کارگردان؛ «آخر خط» یکی از مجموعههای طنز است که اولین تجربه علیرضا مسعودی به عنوان کارگردان است. مسعودی پیش از این به عنوان نویسنده طنزهای مختلفی همچون «ساعت خوش»، «سه دونگ سه دونگ»، «کوچه اقاقیا»، «قرارگاه مسکونی» و... حضور داشته است که البته در یکی دو سال اخیر با استندآپهای مختلف و تعریف خاطراتش از سربازی که در برنامه «خندوانه» داشته بیشتر شناخته شده است.
او سریال «آخر خط» را سال گذشته کلید زد اما به دلیل نرسیدن بودجه تولید آن چند باری متوقف شد و امسال تصویربرداری بخشهای مرتبط با ایران این سریال به پایان رسید.
قصه و بازیگران؛ بخشی از سریال درباره مهاجرت دو شخصیت اصلی است که قرار است در سوریه و لبنان بگذرد و تصویربرداری این بخشها هنوز باقی مانده است. جزییات بیشتری از داستان منتشر نشده است.
شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی، امیر نوری، عباس جمشیدی فرد، کمند امیر سلیمانی، اشکان اشتیاق، مهران رجبی، فریده سپاه منصور از بازیگران این سریال هستند. البته این سریال چهرههای جدید زیادی دارد که نامشان اینجا نیامده است و همچنین علی صبوری کمدین «خندوانه» نیز که اولین بازی تلویزیونی خود را در این کار دارد از دیگر چهرههای سریال است.
علی صبوری در نمایی از سریال «آخر خط»
مسعودی درباره زمان پخش سریال بیان میکند: هنوز به طور قطع مشخص نیست اما سریال ما برای پخش از شبکه سه بعد از ماه محرم و صفر آماده است.
علی مسعودی: محدودیتهایی که در این مدت در تلویزیون داشتیم باعث شد نویسندگان خوب ما دیگر کار نکنند و یا حال و حوصله کار کردن در تلویزیون را نداشته باشند
این طنزپرداز درباره نبود کارگردانان و نویسندگان مطرح حوزه طنز در این روزهای تلویزیون عنوان میکند: محدودیتهایی که در این مدت در تلویزیون داشتیم باعث شد نویسندگان خوب ما دیگر کار نکنند و یا حال و حوصله کار کردن در تلویزیون را نداشته باشند، مثلا اکنون پیمان و مهراب قاسمخانی و یا محمدرضا آرین که از نویسندگان مجموعههای طنز بوده اند دیگر نمینویسند.
وی درباره اینکه چرا طنزپردازانی مثل رضا عطاران دیگر در تلویزیون کار نمیکنند نیز میگوید: رضا عطاران در سینما کار میکند و درآمد خوبی دارد چرا وقتی حقوقش چند برابر باشد و دردسر کمتر داشته باشد چرا باید به تلویزیون بیاید!
مسعودی همچنین درباره معضل نگارش فیلمنامههای طنز نیز توضیح میدهد: این روند همیشه در تلویزیون ما بوده است که در شوخی و طنز محدودیت داشته باشیم و دائم در ذهنتان به این نتیجه برسید که «با این شوخی نکن» یا «با آن شوخی نکن» مثلا حتی با سرباز هم نمیتوان به راحتی شوخی کرد. درحالی که قبلا با سرباز، افسر یا پلیس به راحتی شوخی میکردیم. نیروی انتظامی و ناجی هنر تشکیل شد که به سریالها کمک کند ولی خودش معضل شده است. قبلا که ناجی هنر نبود دست ما بازتر بود، ولی الان باید کارشناس آنها متن فیلمنامه را بخواند و نظر خود را اعمال کند و من به این ترتیب سعی میکنم در کارهایم از پلیس ننویسم. جز پلیس، وکیل و دکتر و... هم همین سختیها را دارد و دائم به مشکل برمی خوریم.
فوق لیسانسهها؛ امید به تکرار یک توفیق
سریال فوق لیسانسهها فصل سوم از مجموعه «لیسانسهها»ست که دو فصل ابتدایی آن توسط سروش صحت در شبکه سه سیما ساخته شد. این سریال توسط ایمان صفایی و سروش صحت نوشته شد و به دلیل شوخیهای به روز و جالب با اتفاقات، موسیقی، شخصیتها و... در حاشیه طرح موضوعات معضلات اصلی از همان ابتدا توانست با اقبال مخاطب مواجه شود.
سریال «فوق لیسانسهها»
معرفی کارگردان؛ سروش صحت از سال ۷۷ و از زمان «جنگ ۷۷» با مهران مدیری و تیم او مشغول به کار در حوزه نویسندگی و یکی در میان در کارهایی که مینوشت بازی هم کرده است. «چارخونه» اولین سریالی است که خودش کارگردانی کرد و بعد از آن تقریبا چند سریال ساخت که همه جزو کارهای موفق زمان خود بودند.
سریالهایی مثل «ساختمان پزشکان»، «شمعدونی»، «پژمان» و فصل اول و دوم «لیسانسهها» که تقریبا هر یک با توجه مخاطبان همراه شد. صحت در هر یک از سریال هایش بازیگران جدیدی را هم معرفی کرد که پیش از آن یا کمتر دیده شده بودند، یا در تلویزیون کمتر کار کرده بودند و یا در فضای طنز حضور چشمگیری نداشتند. مثلا در ساختمان پزشکان او از حضور بهنام تشکر و هومن برقنورد بهره برد که بعد از آن در سریالهای مختلف به عنوان یک زوج هنری با یکدیگر همکاری کردند و یا در شمعدونی، محمد نادری را معرفی کرد که بیشتر در حوزه تئاتر فعال بود.
صحت همچنین پژمان جمشیدی را در «پژمان» به عرصه هنر معرفی کرد که البته ایده حضور او در تصویر بارها با قاسم خانیها طرح شده بود. همچنین هوتن شکیبا بازیگر موفق صحنههای تئاتر، که تنها حضور تلویزیونیاش به صداپیشگی دیبی در «کلاه قرمزی» مربوط میشود تنها در سریال «لیسانسهها» به ایفای نقش پرداخته است.
قصه و بازیگران؛ هوتن شکیبا، امیرحسین رستمی و امیر کاظمی سه شخصیت اصلی این سریال را تشکیل میدهند که سه جوان لیسانسه هستند. هر یک از این کاراکترها مشکلات خود را دارد یکی به دنبال تشکیل زندگی و دیگر به دنبال مهاجرت است و یکی هم به دنبال مسکن. در اولین عکسهایی که از فصل سوم سریال منتشر شد هوتن شکیبا به عنوان دانشجوی فوق لیسانس معرفی شد و قرار است قصه این شخصیتها را با یک فاصله کوتاه از فصل قبلی ببینیم.
رویا میرعلمی، متین ستوده، کاظم سیاحی، بیژن بنفشه خواه، مرتضی علی آبادی و... از دیگر بازیگران این سریال هستند. فصل سوم این سریال پایان فرودین سال جاری کلید خورد و این روزها در حال ساخت است و هنوز در کنداکتور شبکه قرار نگرفته است.
رضا جودی تهیهکننده این سریال پیش از این درباره تولید این سریال به خبرنگار مهر گفته بود: ممکن است تولید این سریال تا پاییز و زمستان به طول بینجامد.
وی همچنین درباره سختی ساخت کار طنز توضیح داده بود: همه نوع سریالی باید برای مخاطب ساخته شود تا بتواند خودش تصمیم بگیرد که به تماشای چه کارهایی بنشیند. ساخت سریالهای طنز زحمت و سختی بیشتری میطلبد درحالی که در سریالهای ملودرام یک دعوا هم میتواند محور ساخت اثر قرار بگیرد و باقی اتفاقات به تناسب آن صورت بگیرد.
الف ویژه؛ تمدید یک بلاتکلیفی!
سریال «الف ویژه» از ابتدای نگارش و پیش تولید دچار حاشیههای متعدد شد. این سریال ابتدا قرار بود به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیهکنندگی زینب تقوایی ساخته شود و هنرمند بعد از چند سال با ساخت این سریال بازگشت دوباره ای به تلویزیون داشت. با این حدود ۲۰ قسمت از فیلمنامه این سریال توسط حامد افضلی نوشته شد و پیش تولید آن مراحلی هم پیش رفت اما به دلیل فوریت برای ساخت به تهیه کننده و کارگردان دیگری سپرده شد و تقوایی و هنرمند برای ساخت فیلمی برای جشنواره فجر آماده شدند.
کمال تبریزی کارگردانی و محمد مسعود تهیهکنندگی این سریال را بر عهده گرفتند اما سریال همچنان از حواشی دور نماند.
«الف ویژه» در سکوت خبری کلید خورد اما بعد از مدتی ساخت آن متوقف شد. دلیل توقف از طرف تبریزی نبود بودجه عنوان شد اما مدیران تلویزیون این توقف را به نبود کیفیت لازم برای آنچه تاکنون از سریال ضبط شده بود نسبت دادند. قرار شد سریال بازنویسی شود و اکنون هم توسط حامد افضلی در مرحله بازنویسی قرار دارد.
تصویر منتشر شده از تست گریم حسین محجوب در «الفویژه»
معرفی کارگردان؛ کمال تبریزی سال هاست که در عرصه سینما در حال فعالیت است و نیازی به معرفی ندارد که در حوزههای مختلفی از درام تا طنز آثار موفق و پرفروشی را ساخته است. هرچند این روزها آخرین اثر او «ما همه با هم هستیم» انتقادات و واکنشهای مختلفی را در برداشته است اما همکاری او با نویسندگانی مثل پیمان قاسم خانی به تولید آثار موفقی معمولا منجر شده است. تبریزی در تلویزیون سریالهای «دوران سرکشی»، «شهریار» و «سرزمین کهن» یا «سرزمین مادری» را ساخته است که دو تای اول در حوزههای اجتماعی و ملودرام بوده اند و این آخری که به حوادث انقلاب میپردازد بعد از پخش سه قسمت متوقف شد و هنوز پخش آن با مانع رو به روست.
نویسنده «الفویژه»: حدود چهار سال است که روی متن این سریال کار کردهام یک بار متن را با نظر محمدرضا هنرمند نوشتم و یک بار با نظر کمال تبریزی بازنویسی کردم و اکنون این متن در مرحله سوم در حال بازنویسی است اما تغییرات جزیی است و این بازنویسیها عمده نبوده است
«الف ویژه» احتمالا یکی از کمدیهای متفاوت تلویزیون برای سال آینده باشد اگر بازنویسیهای سریال روی قصه و محتوای آن تاثیر نگذارد و فقط در راستای کیفیت سازی باشد چراکه داستان این سریال به طور مستقیم تلویزیون را هم وارد درام کرده است.
قصه و بازیگران؛ در خلاصه داستانی که از طرف نویسنده در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته آمده است: صداو سیما قرار است یک مجموعه داستانی در مورد سعدی شیرازی بسازد اما گویا سعدی به این راحتیها اجازه این کار را نمیدهد و شخصیت اصلی داستان باید سفری طولانی را طی کند تا بتواند در نقش سعدی ظاهر شود.
این سریال در یک رفت و برگشت زمانی ساخته میشود و پیش از این قرار بود حسین محجوب نقش سعدی را ایفا کند. همچنین بازیگران دیگری هم برای کار در این سریال معرفی شده بودند که ظاهرا در تولید و بازنویسی دوباره سریال تغییر خواهند کرد.
حامد افضلی نویسنده سریال درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: حدود چهار سال است که روی متن این سریال کار کردهام یک بار متن را با نظر محمدرضا هنرمند نوشتم و یک بار با نظر کمال تبریزی بازنویسی کردم و اکنون این متن در مرحله سوم در حال بازنویسی است اما تغییرات جزیی است و این بازنویسیها عمده نبوده است.
نویسنده سریال درباره اینکه چرا متن این قصه اینقدر دچار بازنویسی و مشکلات متعدد شد با شوخی و کنایه بیان کرد: چند هفته پیش خواب دیدم که سعدی گفت نمیخواهد با این شرایط سریالش را ساخته شود و فکر میکنم مشابه این جریان در روند تولید سریال ما هم رخ میدهد اکنون البته به گونه ای کار میکنم که دل سعدی را هم به دست بیاورم.
امیدهای سیما برای سال ۹۹
غیر از این سریالها که اکنون در دست تولید است سریالهای دیگری هم در دستور کار قرار دارد که از همین الان بهعنوان سریالهای طنز سال آینده معرفی شده اند. فصل دوم سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی و همچنین فصل ششم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیهکنندگی الهام غفوری از معدود آثار تلویزیون هستند که سازندگانشان تکلیف مشخصتری دارند و احتمالا به دلیل اینکه یک یا چند بار آزموده شدهاند و جواب گرفته و مورد اقبال واقع شده اند وارد پروسه ساخت شدهاند.
سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت» که تاکنون پنج فصل از این مجموعه پرمخاطب روی آنتن رفته است و حالا عوامل این سریال در آستانه تولید فصل ششم آن هستند در یادداشتی که پیش از این در اختیار مهر گذاشته بود درباره رمز و راز این سریال نوشته بود: «پایتخت برگرفته از زندگی روزمره و رویدادهای معمولی و واقعی در دل جامعه است. خانوادهای ایرانی و مسلمان که شبیه بسیاری از خانوادههای جامعهمان انتخاب شده و زندگی میکنند. در «پایتخت» موضوعاتی به فیلمنامه تبدیل میشود که بسیار شبیه زندگی واقعی مردمان اطرافمان است که با حساسیت و وسواس نویسندگان در خلق لحظات کمیک ناب و شخصیتهای باورپذیر و قابل همذاتپنداری، پدیدار شده است.»
این روزها «پایتخت» به یکی از سرمایههای تلویزیون تبدیل شده است که البته خوشبختانه حالا قدر سرمایههایش را میداند. رضا عطاران که بیشترین فعالیتش قبل از سینما در تلویزیون بود یکی از این سرمایههاست که وقتی آخرین سریالش «بزنگاه» با بی مهریهای زیادی مواجه شد دیگر در تلویزیون کار نکرد و به سینما رفت و البته حضورش به عنوان بازیگر در فیلمهای سینمایی آنقدر گیشه را با موفقیت و فروش بالا همراه کرده که احتمالا انگیزه چندانی برای حضور دوباره در تلویزیون ندارد.
مهران مهام: بهدلیل بیمهریها دیگر طنز نساختم
مهران مهام تهیهکننده سریالهای رضا عطاران که «زوج یا فرد» از آخرین کارهای اوست درباره حمایت از مجموعههای طنز به خبرنگار مهر بیان میکند: پیش از این هم گفتهام و یک بار دیگر هم میگویم بی مهریهایی که به «زوج یا فرد» شد مثل زمانی بود که به «بزنگاه» بیمهری شد و من به دلیل همین بی مهریها گفتم دیگر طنز نمیسازم.
وی ادامه میدهد: ما کار طنز را شوخی میگیریم و یا سرسری با آن برخورد میکنیم. در تلویزیون به راحتی هنرمندان کمدی را رها میکنیم، متاسفانه ما در تلویزیون به آنها بیتوجهی کردیم و آنها به سینما رفتند و در آن خوشبخت شدند.
وی درباره ساخت سریالهایی مثل «بزنگاه» و اینکه در هر زمانی نظر مردم و حتی برخی مدیران نسبت به آثار طنز تغییر میکند، توضیح داد: سریال «بزنگاه» تلخ بود و جامعه دوستش نداشت اما بعدها همان آدمها که زمان ساخت «بزنگاه» بازخوردهای منفی دادند دائم میپرسیدند که دیگر نمیشود «بزنگاه» ساخت؟ بسیاری نمیدانند که خنداندن با محدودیتهای رسانه ملی چقدر کار سختی است. از طرفی نمیدانند که سینماگران چطور در کمین اند تا بازیگران و کارگردانان خوب تلویزیون را به سینما ببرند و به همین ترتیب عطاران را هم به سینما بردند.
مهران مهام: دستمزد یکی از بازیگران سریال «دردسرهای عظیم» آن زمان ۳۰ میلیون تومان بود و حالا او در سینما فعالیت میکند و دستمزد میلیاردی میگیرد، چرا باید برگردد؟
وی اضافه میکند: من سریالی مثل «دردسرهای عظیم» را ساختم دستمزد یکی از بازیگران این سریال آن زمان ۳۰ میلیون تومان بود و حالا او در سینما فعالیت میکند و دستمزد میلیاردی میگیرد و با خود فکر میکنند چرا باید به تلویزیون بازگردند.
مهام با اشاره به اینکه استاد اشک درآوردن با سریالهای ملودرام است، اظهار کرد: برای یک لحظه خنداندن مردم باید هزاران دقیقه فکر کنید تا موقعیتی از تلویزیون پخش شود که مردم شاد شوند درحالیکه من سریالهای درام هم ساخته ام و برایم گریه درآوردن از مردم کاری ندارد.
وی با اشاره به جشنهای سینمایی و حتی جام جم اظهار کرد: در این جشنوارهها هم کارهای ملودرام اهمیت دارند و باز هم به کار طنز توجهی نمیشود حتی جشنواره جام جم که متعلق به تلویزیون است سریالهای طنز را جدی نمیگیرد.
به گزارش مهر، اگرچه مدیران سیما در یکی دو سال اخیر روی ساخت مجموعههای نشاط آور و مفرح برای جامعه تاکید کردهاند اما کنداکتور سیما نشان میدهد وضعیت ساخت و پخش سریالهای طنز نیازمند بازنگری جدیتری است. چندی پیش مجید زینالعابدین مدیر شبکه یک سیما نیز تولید سریالهای طنز را یک مطالبه جدی دانست و بیان کرد که این رویکرد قرار است توسعه بیشتری داشته باشد.
نمیتوان در این میان تولیدات شبکه نمایش خانگی را نادیده گرفت که این روزها محتوای بیشتری را برای ذایقهسازی و جذب مخاطبشان در نظر گرفته اند. سریالهایی مثل «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری و «سالهای دور از خانه» به کارگردانی مجید صالحی که خلا تولیدات جذاب تلویزیونی را جبران کردهاند و آرامآرام این ظرفیت را به رقیبی جدی برای تلویزیون تبدیل کردهاند.
سیما باید بهجای تبلیغ و حمایت یکسویه از سریالها، به فکر ساختن نوستالژیهای سریالی و برنامهای برای جامعه علاقهمند به تولیدات بومی و مؤثر و جذاب باشد.