arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

اعتماد تیم‌های بزرگ اروپا به ستارگان پیشین خود روی نیمکت

در اسپانیا یک ضرب المثل وجود دارد که می‌گوید "یک بد شناخته شده بهتر از خوب ناشناخته است." معنی این ضرب المثل این است که گاهی بهتر است ریسک نکنیم چون ممکن است پایان بدتری داشته باشد. این موضوع اکنون در جهان فوتبال دیده می‌شود. اغلب باشگاه‌های بزرگ اروپایی پروژه‌های خود را برای فصل بعد با حضور سرمربیان با تجربه یا کم تجربه شروع کردند که روزی در این باشگاه‌ها پا به توپ بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تیم‌های بزرگ اروپایی به استفاده از بازیکنان سابق خود به عنوان سرمربی روی آوردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آس، در اسپانیا یک ضرب المثل وجود دارد که می‌گوید "یک بد شناخته شده بهتر از خوب ناشناخته است." معنی این ضرب المثل این است که گاهی بهتر است ریسک نکنیم چون ممکن است پایان بدتری داشته باشد. این موضوع اکنون در جهان فوتبال دیده می‌شود. اغلب باشگاه‌های بزرگ اروپایی پروژه‌های خود را برای فصل بعد با حضور سرمربیان با تجربه یا کم تجربه شروع کردند که روزی در این باشگاه‌ها پا به توپ بودند.

این قانون بیش از همه در اسپانیا دیده می‌شود. سه تیم بزرگ فوتبال این کشور یعنی رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید از سرمربیانی بهره می‌برند که روزی در تیم‌هایشان پا به توپ بودند. در دیگر کشورها مانند انگلیس (چلسی و منچستریونایتد)، آلمان (بایرن مونیخ)، هلند (آیندهوون)، پرتغال (پورتو) نیز باشگاه‌ها تصمیم گرفتند برای پیش بردن اهدافشان از این افراد استفاده کنند. 

رئال مادرید

سوال ساده فلورنتینو پرس از زین الدین زیدان که آیا دوست داری در رئال مادرید بازی کنی شروع یک دوران ۱۸ ساله بود. سرمربی فرانسوی در سال ۲۰۰۱ به عنوان بازیکن با قراردادی به ارزش ۷۷.۵ میلیون یورو به مادرید پیوست و تبدیل به گران‌ترین جابجایی تاریخ شد. زیدان با پیراهن سفیدپوشان ۲۲۷ بار به میدان رفت و ۴۹ بار گلزنی کرد. او به همراه کهکشانی‌ها لالیگا را یک بار فتح کرد. دو بار توانست سوپرجام اسپانیا را به دست آورد. یک بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد و توانست سوپرجام اروپا و جام بین قاره‌ای را کسب کند. پروازش در فینال گلاسکو برای همیشه در یاد مادریدی‌ها خواهد ماند.

 بارسلونا

ارنستو والورده برای اولین بار به درخواست یوهان کرویف در تابستان ۱۹۸۸ در بارسلونا حضور یافت. او یکی از بازیکنان برجسته اسپانیول بود که در فینال جام یوفا برابر بایرلورکوزن شکست خورد. والورده به خاطر آسیب دیدگی پیش فصل را از دست داد و سپس این قضیه اجازه نداد بازی‌های بیشتری برای آبی‌اناری انجام دهد. او برای بارسلونا تنها ۲۹ بازی انجام داد و ۱۰ گل به ثمر رساند.

اتلتیکومادرید

دیگو پابلو سیمئونه در سال ۱۹۹۴ با روخی بلانکو قرارداد امضا کرد. شجاعت و علاقه‌اش به اتلتیکو که با تعصب سرود باشگاه را می‌خواند باعث شده بود هواداران او را یکی از اسطوره‌های باشگاه بدانند. روخی بلانکو با هدایت رادومیر آنتیچ توانست فاتح لالیگا و کوپا دل ری در سال ۱۹۹۶ شود. سیمئونه یکی از بازیکنان کلیدی در آن قهرمانی‌ها بود. گلش در دیدار برابر آلباسته در هفته آخر لالیگا در یاد هواداران سفید و قرمز پوشان خواهد ماند.

سیمئونه شش سال پس از جدایی از اتلتیکو دوباره به خانه‌اش بازگشت تا دو فصل پایانی بازی‌اش را در اروپا در این تیم بگذارند. او در این دوره ۴۷ بار بازی کرد و سه گل به ثمر رساند.

چلسی

۱۳ فصل، ۶۴۲ بازی، ۲۰۹ گل، ۱۵۰ پاس گل، برترین گلزن تاریخ باشگاه چلسی، سه بار بهترین بازیکن سال به انتخاب هواداران از فرانک لمپارد یک اسطوره ساخته است. با رهبری‌اش در میانه میدان چلسی بهترین سال‌هایش را گذراند و توانست چهار بار فاتح لیگ برتر شود. همچنین یک بار جام قهرمانی را در لیگ قهرمانان اروپا بالای سر ببرد. آبی‌های لندن دو فصل است که نمی‌توانند برای کسب قهرمانی در لیگ برتر رقابت کنند و رومن ابراموویچ به لمپارد اعتماد کرد تا دوباره این رقابت جریان پیدا کند. سرمربی کنونی چلسی پیش از این هدایت دربی کانتی را برعهده داشت.

منچستریونایتد

اوله‌گنار سولسشایر را تنها می‌توان با منچستریونایتد شناخت. بازیکن نروژی در سال ۱۹۹۶ به اولدترافورد رفت و به تعویض طلایی الکس فرگوسن تبدیل شد. مانند اتفاقی که در فینال لیگ قهرمانان ۱۹۹۹ رخ داد، سولسشایر در دقیقه ۸۱ وارد زمین شد و گل پیروزی تیمش را در دقیقه ۹۳ به ثمر رساند تا یکی از زیباترین صفحات تاریخ شیاطین سرخ ثبت شود.

سرمربی نروژی زمانی هدایت یونایتد را بر عهده گرفت که تیم ژوزه مورینیو در لیگ برتر در رتبه‌های اروپایی قرار نداشت و در حال حذف از لیگ قهرمانان بود. همچنین در میان بازیکنان دو دستگی وجود داشت. او توانست برخلاف انتظار شرایط تیمش را در لیگ بهتر کند و یک بازگشت تاریخی برابر پاری سن ژرمن داشته باشد. با وجود یک پایان نه چندان درخشان بازگشت سولسشایر روشنایی را به تئاتر شهر رویاها برگرداند.

بایرن مونیخ

یک باشگاه خانوادگی در سطح بالای اروپا به روشش برای استفاده از کسانی که در باشگاه حضور داشتند ادامه می‌دهد. اولی هوینس، بکن باوئر، رومینیگه و... سه کاپیتان سابق باشگاه بودند. با چنین سابقه‌ای سپردن هدایت تیم به نیکو کواچ بعید نبود. گذشته‌اش در بایرن و فتح جام حذفی آلمان با اینتراخت پس از شکست بایرن باعث شد باشگاه مونیخی او را جایگزین مناسب برای یوپ هاینکس بداند.  

پس از یک سال پر فراز و نشیب کواچ در نهایت در هفته آخر قهرمانی‌اش را در بوندسلیگا به تثبیت رساند. همچنین جام حذفی را به دست آورد. این دو عنوان باعث شد مدیران باشگاه به ادامه حضور سرمربی کروات راضی شوند.

پورتو

سرخیو کنسیسائو دوران حرفه‌ای‌اش را با تیم‌های پایه پورتو آغاز کرد. حرکت‌های انفجاری‌اش از کناره زمین قابل توجه بود و باعث شد باشگاه با قراردادی به ارزش ۱۰ میلیون یورو این بازیکن را به لاتزیو بفروشد. پس از چند سال حضور در ایتالیا به پرتغال بازگشت و تحت هدایت مورینیو ماند. کنسیسائو در حضور سرمربی پرتغالی نتواست فرصت زیادی برای بازی پیدا کند اما باعث شد به مربیگری فکر کند.

او در دوران مربیگری فصل فوق العاده‌ای را با نانت گذراند و توانست در جایگاه پنجم لیگ فرانسه قرار بگیرد. عملکرد سرمربی پرتغالی باعث شد توجه پینتو دا کاستا به او جلب شود. کنسیسائو پس از چهار قهرمانی پیاپی بنفیکا توانست پورتو را فاتح لیگ پرتغال در فصل ۱۸-۲۰۱۷ کند.

آیندهوون

چهار قهرمانی در لیگ هلند، یک جام حذفی، سه سوپرجام و عنوان بازیکن سال برای فان بومل در آیندهوون بود. او به عنوان سرمربی توانست در این تیم یکی از بهترین دوران های  باشگاه را رقم بزند. با این حال با بازگشت آژاکس به دوران اوجش کار برای سرمربی هلندی سخت شده است.

نظرات بینندگان