arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

تکلیف ۶۲ باغ تهران که قرار بود بُرج شود معلوم نیست/ عضو شورای شهر: ایراد فرمانداری را قبول نداریم

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران می‌گوید با وجودی که فرمانداری بر مصوبه شورای شهر برای دادن پروانه ساخت در ۶۲ باغ ایراد گرفته است، این ایراد را وارد نمی‌داند و شورای شهر به دنبال قانع کردن فرمانداری است. در این صورت، احتمالا ۶۲ باغ بزرگ در تهران، تبدیل به برج می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران می‌گوید با وجودی که فرمانداری بر مصوبه شورای شهر برای دادن پروانه ساخت در ۶۲ باغ ایراد گرفته است، این ایراد را وارد نمی‌داند و شورای شهر به دنبال قانع کردن فرمانداری است. در این صورت، احتمالا ۶۲ باغ بزرگ در تهران، تبدیل به برج می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، اخیرا مصوبه پرسر و صدای شورای شهر تهران درباره ساخت ۶۲ برج در باغهای بزرگ سطح شهر، توسط فرمانداری تهران مورد ایراد قرار گرفته است و فرمانداری می گوید نباید اجازه داد تا ۶۲ باغ در تهران تبدیل به برج شود.

با این وجود شورای شهر بر مصوبه خود اصرار دارد و معتقد است ایراد فرمانداری، قانونی نیست.

این را زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به خبرآنلاین مطرح کرد. پرسش این بود که واکنش شورای شهر تهران به ایراد فرمانداری درباره صدور پروانه ساخت و ساز در ۶۲ باغ معروف چیست؟

صدراعظم نوری گفت: فرمانداری اعلام کرده که نباید در اینجا پروانه صادر شود. ولی نهایتا ما دنبال می کنیم تکلیف ۶۲ پرونده باغ را تعیین می کنیم. اعتراض فرمانداری این است که مقررات قانون حفظ و گسترش باغات نادیده گرفته شده است. در حالی که اینطور نیست. ایراد فرمانداری از نظر ما درست نیست، برای همین روی مصوبه تاکید می کنیم تا اختلاف را رفع کنیم.

او درباره روند مصوبه صدور پروانه ساخت برای این باغات گفت: ما پس از این که مصوبه برج باغ را لغو کردیم و جایگزین آن، مصوبه خانه باغ را به تصویب رساندیم و شورای عالی شهرسازی و معماری، آن را به تصویب رساند و ابلاغ کرد، بحثی مطرح شد که پرونده های در دست اجرا چه تکلیفی دارد. شهرداری گزارش داد ۴۷۳ پرونده تا قبل از لغو مصوبه برج باغها در ۲۳ اسفند ۹۶ تشکیل شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: بخشی از این مجوزها، همان ۶۲ پرونده باغی است که کلیه عوارض آن پرداخت شده است. جمع بندی ما در کمیسیون سلامت و محیط زیست این بود که ۴۱۱ پرونده قابل بحث کردن مجدد نیست، فقط درباره ۶۲ پرونده می توان بررسی کرد.

ساخت و ساز در برخی باغات قابل مذاکره نیست

او با بیان اینکه ما نگفتیم ۶۲ پرونده باغ، پروانه ساخت می گیرند، گفت: بلکه گفتیم این پرونده ها قابل بررسی است. ۶۲ پرونده مزبور، ۳ دسته هستند. بخشی از آنها پرونده هایی هستند که اساسا دارای ارزش اکولوژیک نیستند. یعنی هر چه آنجا بوده از بین رفته و هیچ ارزش اکولوژیکی ندارند. دسته دوم مربوط به املاکی هستند که به دلیل بزرگی، امکان جابجایی و تغییر نقشه هست و می توان فضای سبز را حفظ کرد. در دسته سوم، پرونده هایی با ارزش اکولوژیک بالایی هستند که به هیچ عنوان نمی توان آنها را از بین برد. این دسته را شهرداری باید تملک یا تهاتر کند. ما دو مورد باغ وثوق الدوله و ابهری داشتیم که شهرداری منطقه ۲ آنها را تملک کرد. این دو پلاک متعلق به بنیاد مستضعفان بود و آنها دنبال گرفتن پروانه ساخت روی باغ ابهری بودند. این باغ دارای پلاک ارزشمندی است که نمی توان آن را تخریب کرد. در این ۶۲ پرونده که دارای ارزش بالاتر هستند، شهرداری باید تملک کند. دسته دوم هم باید تغییر نقشه یابد.

صدراعظم نوری گفت: من چند بار نامه به شهرداری نوشتم تا کمیته فنی باغ تشکیل شود. نامه از طریق شورا نرفته و نهایتا نامه ارسال شد. شورای عالی شهرسازی و معماری هم مصوبه مطرح شد و کارشناسان شورای شهر و برخی اعضای شورا هم حضور داشتند و با نظر یکدیگر مصوبه مزبور را بررسی کردیم.

او ادامه داد: به دلایل اقتصادی، در سالهای گذشته، زمین باغات دارای ارزش اقتصادی زیادی شد و بسیاری از صاحبان باغات ترجیح دادند عرصه های باغی را تبدیل به فضای تجاری یا مسکونی کنند. طبق مصوبه شورای شهر، من نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ باغات هستم. من تلاش کردم نیروهای سالم و کارامد را در این حوزه به کار بگیرم و استعلام از حراست هم گرفتم. نیروی سالم اجازه نمی دهد پرونده هایی که دارای مشخصات باغ هستند، مجوز تغییر کاربری بگیرند. افرادی که منافعشان در مصوبات کمیسیون به خطر می افتاد، با ما شروع به برخورد کردند و این برخورد بسیار گسترده است. آنها به هر طریقی می توانند مقابل کار ما سنگ اندازی می کنند. من ذره ای عقب نشینی نمی کنم و از همه نیروهای سالم و کارامد خود حمایت همه جانبه خواهم کرد. نیروهایی که سالمند ولی تهمت عدم سلامت و ناکارامدی به آنها زده می شود چون می خواهند نگذارند باغات از بین برود. تاکنون ۲۸هزار و ۵۶۷ پرونده به صورت سیستمی رسیدگی شده و عوارض برای آنها مشخص و اخذ شده است. تا قبل از این، اعمال سلیقه بسیار زیاد بود.

چرا تهران اسیر اُزُن شد؟

صدراعظم نوری درباره آلودگی هوای تهران با ازن هم گفت: آلودگی هوا موضوعی نیست که توسط یک دستگاه پیگیری شود. آلودگی هوا توسط منابع متحرک و خودروها، در اختیار شورای شهر نیست، ولی با اقدامات دولت، شهرداری و لطف خداوند، آلودگی هوا با ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون کاهش یافته است ولی آلودگی الان، ازن است. این موضوع را در سازمان محیط زیست بحث کردیم و دنبال می کنیم. آلودگی ازن چند عامل دارد. یکی گرمای هواست. تابش شدید خورشید باعث می شود گازهای اگزوز خودروها تبدیل به O۳ می شوند و این آلاینده، یک آلاینده ثانویه است. اتفاقی که در پمپ بنزین ها می افتد یعنی بخار متصاعد شده از پمپ بنزین هنگام سوختگیری، از عوامل تشکیل ازن است.

او ادامه داد: باید طرح های اصلاحی مانند طرح کهاب( طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت) در پمپ بنزین ها اجرا شود که از حوزه اختیارات ما خارج است.

نظرات بینندگان