arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

تب کریمه کنگو واکسن ندارد

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تشریح مهمترین راهکارها برای پیشگیری از انتقال ویروس تب کنکو و اقدامات مقابله‌ای انجام شده، گفت: درحال حاضر با وجود تلاش های صورت گرفته واکسن معتبر و تایید شده‌ای برای این بیماری شناسایی نشده ولی این مساله در دستور کار کشورهای پیشرو در زمینه درمان از جمله ایران قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تشریح مهمترین راهکارها برای پیشگیری از انتقال ویروس تب کنکو و اقدامات مقابله‌ای انجام شده، گفت: درحال حاضر با وجود تلاش های صورت گرفته واکسن معتبر و تایید شده‌ای برای این بیماری شناسایی نشده ولی این مساله در دستور کار کشورهای پیشرو در زمینه درمان از جمله ایران قرار دارد.

دکتر بهزاد امیری در سمپوزیوم "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با بیان اینکه منبع اصلی این بیماری کنه ‌ها هستند، گفت: این ویروس بین کنه‌ها و مهره داران وحشی و اهلی در چرخش است و با توجه به نامحدود بودن آمار کنه ها و اینکه درصد بالایی از کنه های ایران ناقل این ویروس هستند، بنابراین حذف این بیماری امکانپذیر نیست.

آمار مرگ و میر این بیماری در کشور ما حدودا 13.5 درصد است

وی با بیان اینکه کاهش میزان بروز این بیماری و همچنین کاهش میزان مرگ و میر مبتلایان از اهداف کنترلی وزارت بهداشت است، ادامه داد: میزان مرگ و میر این بیماری بین 10 تا 40 درصد گزارش شده است و در کشور ما طی 20 سال گذشته بیش از 1420 مورد ابتلا به بیماری گزارش شده که از این تعداد 190 مورد فوت کرده‌اند. یعنی آمار مرگ و میر این بیماری در کشور ما حدودا 13.5 درصد بوده است.

تب کریمه کنگو واکسن معتبری ندارد

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به تهدید انتقال این بیماری از انسان مبتلا به افراد سالم، تصریح کرد: درحال حاضر با وجود تلاش های صورت گرفته واکسن معتبر و تایید شده‌ای برای این بیماری شناسایی نشده ولی این مساله در دستور کار کشورهای پیشرو در زمینه درمان از جمله ایران قرار دارد.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم تغییرات اقلیمی بر آمار کنه ها، گفت: گزارش شده که آمار کنه‌ها در سال‌های بعد از خشکسالی و کم بارانی افزایش یافته و همچنین این کنه‌ها توسط پرندگان مهاجر به مناطق مختلف منتقل می‌شوند.

امیری با بیان اینکه متاسفانه آمار دقیقی از میزان شیوع و بروز این بیماری در سایر کشورهای منطقه نداریم، اظهار کرد: سالانه بین 10 تا 15 هزار مورد از این بیماری در جهان ایجاد شده ولی تعداد اندکی از آنها شناسایی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی گروه‌های در معرض خطر این بیماری، تصریح کرد: افرادی که با دام‌ها سر و کار دارند و همچنین کارکنان کشتارگاه ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

امیری در رابطه با راه‌های انتقال این بیماری از طریق کنه‌، عنوان کرد: ویروس بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش مستقیم کنه و یا به صورت غیرمستقیم از طریق دام آلوده و به انسان منتقل می‌شود و همچنین این ویروس از طریق بیمار مبتلا در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی به سایرین منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز گزارش مستندی در رابطه با انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی ارایه نشده است، اظهار کرد: با این حال توصیه ما این است که افراد مبتلا از تماس جنسی با دیگران تا زمان بهبودی کامل علایم بیماری خودداری کنند.

پرندگان عامل اصلی انتقال کنه‌ها به سایر مناطق جغرافیایی

امیری با بیان اینکه بیش از 80 تا 90 درصد موارد انتقال ویروس این بیماری به انسان از طریق گزش کنه و یا تماس انسان با خون و ترشحات آلوده است،‌ عنوان کرد: در مورد پرندگان نیز باید چند نکته مطرح شود اول آنکه پرندگان به ویروسCCHF حساس نبوده و به این بیماری مبتلا نمی شوند و تا کنون عامل این بیماری از پرندگان منتقل نشده است. همچنین از لحاظ سرولوژی آنتی بادی این بیماری ازپرندگان شناسایی نشده است، بااین حال ازآنجاکه کنه‌ها علاقه فراوانی به خون پرندگان دارند به بدن آنها چسبیده و از همین طریق به گستره‌های جغرافیایی مختلف منتقل شده و این ویروس را پخش می ‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت دقت در تشخیص و شناسایی زودهنگام این بیماری،‌عنوان کرد: به اعتقاد بنده آنچه در پزشکی ما مغفول مانده و هر روز نسبت به روز قبل کمرنگ تر می‌شود گرفتن یک شرح حال کامل و مفید از بیماران است که نقش بسیاتر مهمی در تشخیص زودهنگام و صحیح بیماری دارد.

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام موارد مشکوک این بیماری برای تشخیص به آزمایشگاه پاستور ارسال می‌شود، گفت: در همین فرایند کیس‌های قطعی برای ثبت به وزارت بهداشت اعلام می‌شوند و بنابراین توصیه ما به مراکز درمانی و بهداشتی تبعیت از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در رابطه با نحوه تشخیص و ارسال نمونه های مشکوک برای آزمایش است.

مهمترین راه‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری

وی در ادامه با اشاره به مهمترین راه‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری، اظهار کرد: اولین راه پیشگیری از گزش کنه هست که به همین دلیل به افراد در معرض خطر توصیه شده که از لباس‌های بلند، پوشیده و روشن استفاده شود و در قسمت‌های دیگر بدن از مواد ضد گزش حشره استفاده کنند. بهسازی محیط‌ برای جلوگیری از ورود و ازدیاد کنه‌ها در محل‌های دامپروری و پیشگیری از ترشحات و خون آبه‌های انسان و یا حیوان برخی از این راهکارهاست.

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در خاتمه با اشاره به نکات موثر بعد از ذبح دام نیز عنوان کرد: توصیه اصلی ما این است که گوشت حداقل تا 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری و بعد استفاده و قطعه قطعه شود و جگر و سایر امحا و احشا که خون بیشتری دارند تا 48 ساعت در دمای پایین نگهداری شوند. همچنین ویروس CCHF نسبت به حرارت حساس است و اگر در دمای 56 درجه به مدت 30 دقیقه و یا 60 درجه به مدت 15 دقیقه حرارت ببیند از بین می‌رود.

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان