arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۲۲ /

گزارش محرمانه سفارت آمریکا در ۱۳۶۵ از نقش ایران در ایجاد صلح پس از جنگ کمپ‌ها

سفارت آمریکا در دمشق در سندی محرمانه در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۵ درباره اوضاع لبنان و نقش ایران و سوریه توضیحاتی داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش محرمانه سفارت آمریکا در ۱۳۶۵از نقش ایران در ایجاد صلح پس از جنگ کمپ‌ها

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در دمشق در سندی محرمانه در تاریخ 31 خرداد 1365 درباره اوضاع لبنان و نقش ایران و سوریه توضیحاتی داده است.

به گزارش «انتخاب»، متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

موضوع سند: ایران و سوریه در لبنان
طبقه بندی: محرمانه
شنبه 10:24 دقیقه بیست و یکم ژوئن 1986
از: سفارت آمریکا در لبنان
به: سفارتخانه‌های منطقه و وزارت امورخارجه

1. محرمانه – کل متن
2. ما با علاقه کامل تلگراف درباره منافع متضاد ایران و سوریه در لبنان را مطالعه کردیم. البته سفارت در بیروت دیدگاه متفاوتی درباره موقعیت سیاست‎های سوریه، ایران و اسراییل در لبنان دارد.
3. ما معتقدیم که سوریه و اسراییل از نظر توان استفاده از قدرت در لبنان در یک گروه قرار می گیرند. آنها با لبنان مرز مشترک دارند. همواره قدرت نظامی به لبنان اعزام می کنند، هردو شبکه هایی ثابت از دوستان و متحدان لبنانی دارند. از این سه عنصر قدرت، ایران تنها از شبکه محدودتر، اما رو به رشد، دوستان و متحدان برخوردار است.
4. ما با تلگراف دمشق موافقیم که اهداف ایران ... و سوریه سکولار در لبنان در تضاد با هم است. البته تقریبا در هر جایی ایران تلاش می‏کند خود را به سطح برتری‏های گسترده سوریه برساند. مثلا تفسیر ما از برخی رخدادهای اخیر متفاوت است:
- صلحی که با وساطت معاون وزیر امورخارجه ایران، بشارتی در جنگ کمپ‌ها ایجاد شد بصورت استثنایی کوتاه مدت بود. تنها آنقدر دوام آورد که چند فلسطینی از کمپ تخلیه شوند. ...
- هرچند شاید انقلاب ایران فعالترین جنبش خاورمیانه در یک دهه گذشته باشد اما ... حتی شیخ فضل الله در حزب الله هم معتقد است نمی توان انقلاب ایران را در لبنان تکرار کرد.
- عدم مواجه سوریه با فعالیت های ایران در لبنان ناشی از اعتمادبنفس این کشور در توانایی خود برای انجام چنین اقدامی و البته حساسیت روابط ایران و سوریه است. ما معتقد نیستیم که این مسئله ربطی به عدم توانایی آنها داشته باشد.
مک ‎نامارا

نظرات بینندگان