arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

سرعت باد در پنجمین روز بحران در زابل به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان امروز/شنبه/ نسبت به چهار روز اخیر افزایش یافت و به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان امروز/شنبه/ نسبت به چهار روز اخیر افزایش یافت و به ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت رسید.

محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزش این باد شدید سبب کاهش شدید دید افقی و کیفیت هوا در پنج شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان شد.

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته به سبب وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در زابل شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر به ۵۰۰ متر کاهش یافت و موجب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای آن به سه هزار و ۸۶۳ میکروگرم بر متر مکعب معادل ۲۶ برابر حد مجاز برسد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک سرعت وزش باد در زابل ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که دید افقی را به سه هزار متر کاهش داده است.

وی با بیان اینکه وضعیت باد و گر دو خاک در محورهای مواصلاتی شمال استان بویژه بخش هایی از محور زابل - زاهدان به مراتب نامناسب تر از شهرهاست، افزود: توصیه می‌شود از ترددهای غیر ضروری در ساعات اوج وزش توفان در این محورها خودداری شود.

حیدری ادامه داد: بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و سالمندان نیز سعی کنند از ترددهای غیر ضروری در مناطق تحت تأثیر توفان اجتناب کنند.

وی گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی همچنان وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان ادامه دارد به طوریکه وزش این بادهای شدید در برخی نقاط شمال سیستان و بلوچستان منجر به تشکیل توفان گرد و خاک و توفان شن می‌شود که پیامد آن کاهش شدید دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد ناوگان حمل و نقل و افزایش غبار در زاهدان و سایر نقاط استان است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: روزهای یکشنبه و دوشنبه به صورت موقت قدری از سرعت باد در شمال استان کاسته می شود اما مجدد از روز سه شنبه تا آخر هفته وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در منطقه ادامه می یابد.

وی افزود: پیش بینی می شود در این مدت در زاهدان، نوار شرقی و سایر نواحی جنوبی تر سیستان و بلوچستان افزایش غبار و وزش باد با شدت کمتر روی دهد.

نظرات بینندگان