arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۲۳/

گزارش محرمانه وزیر خارجه آمریکا در ۱۰ تیر ۱۳۶۵ درباره جنگ عراق با ایران: در چند ماه آینده انتظار یک حمله بزرگ از طرف ایران را داریم / از وزیر خارجه پاکستان که اخیرا به تهران سفر کرده، بپرسید که آیا در صورت کنار رفتن صدام، ایران پایان جنگ را می‌پذیرد؟

جرج پی شولتز وزیر امور خارجه آمریکا در گزارشی محرمانه در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۶۵ درباره موقعیت ایران در جنگ عراق و ایران توضیحاتی را خطاب به سفارتخانه‎های آمریکا در کشور‌های خلیج فارس ارائه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش محرمانه وزیر خارجه آمریکا در ۱۰ تیر ۱۳۶۵ درباره جنگ عراق با ایران: در چند ماه آینده انتظار یک حمله بزرگ از طرف ایران را داریم / از وزیر خارجه پاکستان که اخیرا به تهران سفر کرده، بپرسید که آیا در صورت کنار رفتن صدام، ایران پایان جنگ را می‌پذیرد؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: جرج پی شولتز وزیر امور خارجه آمریکا در گزارشی محرمانه در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۶۵ درباره موقعیت ایران در جنگ عراق و ایران توضیحاتی را خطاب به سفارتخانه‎های آمریکا در کشور‌های خلیج فارس ارائه کرده است.

به گزارش «انتخاب»، متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

موضوع سند: جنگ ایران و عراق: موقعیت تهران
طبقه بندی: محرمانه
دوشنبه ۱۶:۵۲ دقیقه بیست و یکم جولای ۱۹۸۶
از وزیر امورخارجه آمریکا
به سفارتخانه‎های آمریکا در خلیج فارس

۱. محرمانه – کل متن
۲. وزارت امورخارجه از توضیحات اضافی خان، وزیرامورخارجه پاکستان درباره سفر اخیرش به تهران تشکر می‌کند. ما با ارزیابی کلی او کاملا موافقیم که هیچ نشانه‌ای از آمادگی طرف ایرانی برای وساطت/مذاکره درباره جنگ وجود ندارد. ما همچنین معتقدیم که او به درستی می‌گوید در صورت توانایی آن‌ها در تامین لجستیک، باید در چند ماه آینده انتظار یک حمله بزرگ از طرف ایران را داشته باشیم. البته ما از نظرات او درباره روحیه ایرانی‌ها ...، چه در تهران و چه در شهرستان ها، تعجب کردیم و بسیار برایمان جالب بود. نظر او درباره وجود یک گروه میانه روی روحانی نیز برای ما بسیار جالب بود. مدتی است که وجود چنین گروهی در مسایل داخلی ایران و موضوعات مربوط به اعتقادات شیعی و رابطه میان دولت و روحانیت نیز شناسایی شده بود. البته ما اخیرا مدرکی دال بر اختلافی بین آن‌ها و گروه تندروتر غالب مشاهده نکردیم که به مخالفت با ادامه جنگ منجر شود.
۳. بر اساس این پیش زمینه، سپاسگزار خواهیم بود اگر سفارتخانه با تمرکز بر سوالات زیر، بار دیگر با خان صحبت کند:
- تغییر فضا در تهران: قضاوت او مبنی بر تغییر نگاه به انقلاب یا جنگ بر چه اساسی استوار است؟ مخصوصا اینکه بر چه مبنایی معتقد است که آنچه در تلگراف مرجع گفته شده، به طبقات پایین‌تر هم کشیده شده و لذا دیگر محدود به طبقه متوسط نیست؟ آیا پاکستان معتقد است برداشت خوبی از روند‌های سیاسی مثلا در جنوب تهران دارد؟ (جنوب تهران منطقه مسکونی طبقات پایین‌تر پایتخت است، جایی که بسیاری از مهاجران شهرستانی در آنجا زندگی می‌کنند).
- او بر چه اساسی قضاوت کرده که روحیه شهرستان‌ها هم همگام با تهران تغییر کرده است؟ او چطور این روحیه را اندازه گیری/ارزیابی می‌کند؟
- تشکیل گروه روحانی میانه رو برای ما جالب است. این رهبران چه کسانی هستند؟ جزو حامیان ثابت قدم هستند؟ خان چطور از دیدگاه آن‌ها درباره جنگ (که برعکس مسایل اقتصاد و سیاست داخلی، آشکارا درباره آن بحث نمی‌شود) آگاه شده است؟ از همه مهمتر، آیا دلیلی برای این اعتقاد خود دارد که موضوع دیدگاه ایران درباره جنگ ... موضوع بحث یا تغییر محسوس در سیاست‌های مربوطه خواهد بود؟ آیا هیچ نشانه‌ای وجود دارد که یک حالت میانه ایجاد شود (یا وجود داشته باشد) که بر اساس آن ایران پایان جنگ را بعد از کنار رفتن صدام از قدرت، و نه حذف حزب بعث از کنترل کشور، بپذیرد؟
شولتز

نظرات بینندگان