arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

گوشت‌های قربانی حج به ایران برگردانده نمی‌شود

درحالی‌که حدود سه ماه پیش از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی حجاج ایرانی به کشور حرف در میان بود، اما اکنون رییس سازمان حج و زیارت خبر داده است که این گوشت‌ها به ایران برگردانده نمی‌شود و قرار است به ۲۷ کشور محروم ارسال شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

درحالی‌که حدود سه ماه پیش از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی حجاج ایرانی به کشور حرف در میان بود، اما اکنون رییس سازمان حج و زیارت خبر داده است که این گوشت‌ها به ایران برگردانده نمی‌شود و قرار است به ۲۷ کشور محروم ارسال شود.

به گزارش ایسنا، پیش از آن‌که حج آغاز شود، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ـ نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی حج ایرانی‌ها به کشور سخن گفته و اظهار کرده بود: «دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها آوردند و گفتند ممکن است سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته‌ایم امسال مذاکراتی را در خصوص برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم تا این ۸۱ هزار لاشه در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع شود.»

این سخنان در شرایطی مطرح شد که قیمت گوشت در ایران روند صعودی پیدا کرده بود و توزیع آن به نرخ دولتی با سهیمه‌بندی انجام می‌شد. با این حال دیگر مقامات حج پس از کناره‌گیری حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر از نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، درباره سرنوشت گوشت‌های قربانی حج ۹۸ اظهارنظری نکردند.

گوشت‌های قربانی حج هر سال زیرنظر بانک توسعه اسلامی به کشورهای عموما محروم اهدا می‌شود. بانک توسعه اسلامی چهار سال پیش، نحوه توزیع گوشت‌های قربانی حجاج را این‌طور شرح داده بود: «توزیع گوشت‌های قربانی‌شده پس از معاینه از همان روز عید (قربان) شروع می‌شود. بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی فرستاده می‌شود.»

رییس این بانک همان چهار سال پیش اعلام کرد: «طبق توافق با کمیته امداد ایران، هر سال بخشی از گوشت قربانی‌ها به کشور ایران فرستاده می‌شود»، اما رییس وقت سازمان حج و زیارت ایران در واکنش به آن اظهارات گفته بود: «ایران سال‌هاست که پیشنهاد داده گوشت‌های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شود، اما هنوز موفق نشده‌ایم این پیشنهاد را عملی کنیم.»

اکنون علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ خبر داده که قرار است گوشت قربانی حجاج ایرانی در منا به همراه سایر گوشت‌های قربانی حجاج کشورهای اسلامی به ۲۷ کشور محروم ارسال شود.

او در حاشیه بازدید از کشتارگاه صنعتی «المعیصم» و روند انجام عملیات ذبح با دکتر بندر حجار ـ رییس بانک توسعه اسلامی ـ دیدار کرد که در شرح جزئیات آن می‌گوید: بر اساس تفاهمی که از قبل انجام شده گوشت دام‌های قربانی توسط این مجموعه برای مردم محروم ۲۷ کشور ارسال می‌شود.

رشیدیان می‌افزاید: دکتر حجار درخواست مشارکت بیشتر جمهوری اسلامی ایران در طرح‌های عام‌المنفعه بانک توسعه اسلامی را داشت که از کلیت آن استقبال کردیم اما این امر به بهبود و توسعه روابط دو طرف منوط خواهد بود. ضمن آن‌که ما تمایل خود را به استفاده از ظرفیت بانک توسعه اسلامی در طرح‌های زیربنایی مانند دو طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در مشهد اعلام کردیم.

رییس سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت قربانی‌های حج توضیح می‌دهد: در مجموع ۸۶ هزار و ۵۰۰ دام قربانی متعلق به زائران ایرانی است که در روز یکشنبه ۱۰ ذی‌الحجه همزمان با عید قربان ۸۵ هزار راس قربانی ذبح شد. ۱۵۰۰ راس قربانی دیگر به خواست حجاج در طلوع آفتاب روز یازدهم ذی‌الحجه در کشتارگاه معیصم ذبح شد.

رشیدیان می‌گوید: قربانی‌های حجاح کشورمان در روز عید قربان در دو مرحله ذبح شد که در مرحله نخست قربانی‌های بانوان ایرانی ذبح شد و بعد از اتمام آن، کار ذبح دام‌های قربانی حجاج مرد به انجام رسید.

نظرات بینندگان