arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
گزارش الجزیره از نشست دوحه؛

طالبان و آمریکا در نشست دوحه به توافق نرسیدند

طالبان و آمریکا در هشتمین دور مذاکرات که روز یکشنبه بیستم مرداد در دوحه پایتخت قطر برگزار شد ، به رغم پیش بینی ها به توافق نرسیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طالبان و آمریکا در نشست دوحه به توافق نرسیدند

به گزارش شبکه خبری الجزیره، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با طولانی خواندن این دور از مذاکرات که شامگاه روز گذشته در دوحه برگزار شد، افزود: دو طرف قرار است با سران خود در خصوص گام های بعدی مشورت کنند.

یک عضو تیم مذاکره کننده طالبان در خصوص خروجی این دور از مذاکرات گفت: ما نشست را به امید رسیدن به یک توافق صلح، طولانی تر از دفعات قبل برگزار کردیم و برای این منظور پرونده های مختلفی را مورد بحث قرار دادیم و با وجود توافقات جزیی، در پایان به یک جمع بندی نهایی دست پیدا نکردیم.

یک مسئول طالبان هم گفته است که این جنبش و آمریکا همچنان در خصوص جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

پیشتر واشنگتن اعلام کرده بود که قصد دارد در صورت توافق با طالبان نیروهای خود در افغانستان را از ۱۴ هزار نظامی به ۹ هزار نفر کاهش دهد.

قرار است در صورت توافق، دولت افغانستان ۵ تا ۱۰ هزار زندانی طالبان را طی دو هفته آزاد کند.

آمریکا همچنین خواهان آن است که توافق با طالبان شامل آتش بس و گفت و های داخلی برای تقسیم قدرت در افغانستان باشد. طالبان نیز تاکنون حاضر به گفت وگو با دولت مرکزی افغانستان نشده است.

دور هفتم نشست هیأت آمریکا و طالبان نیز روز چهارشنبه ۸ تیر ماه با مدیریت «زلمی خلیزاد» نماینده ویژه آمریکا و «عباس استانکزی» رئیس هیأت مذاکره‌ کننده طالبان در قطر برگزار شد.

تلاش‌های صلح آمریکا در خلال ۹ ماه گذشته از طریق گفت وگوهای مستقیم با طالبان، دیدار با مقام‌های کشورهای همسایه افغانستان و نیز کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای جریان داشته است.

بحث در خصوص عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و تعهد طالبان برای قطع رابطه با القاعده و گفت و گو با دولت مرکزی دو موضوع اصلی این ۸ دور از مذاکرات بوده است که تاکنون نتیجه خاصی را در بر نداشته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان