arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

تصاویر : آخرین وضعیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در هند

گفته می‌شود که بر خلاف انتظار، تیم پزشکی مورد نظر وکلای شیخ زکزاکی هنوز موفق به ملاقات با او نشده و تیم دیگری او را معاینه کرده است!حتی برخی منابع، احتمال بازگرداندن وی به نیجریه، بدون دریافت درمان لازم را مطرح کرده‌اند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرانجام عصر دیروز سه‌شنبه 22 مرداد 1398 هواپیمای حامل رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در "فرودگاه ایندیرا گاندی" دهلی نو بر زمین نشست تا شیخ "ابراهیم زکزاکی" و همسرش بانو "زینت الدین ابراهیم" پس از حدود چهار سال رنج و بیماری های جسمی متعدد، به درمان دسترسی پیدا کنند.

به گزارش «انتخاب»؛ مقامات سیاسی و امنیتی نیجریه که علاوه بر کشتار و حبس شیعیان این کشور، در برابر حکم قضایی آزادی شیخ زکزاکی نیز مقاومت می‌کردند، بر اثر فشار شدید افکار عمومی جهان و وخامت حال شیخ مجبور شدند به وی اجازه دهند تا برای درمان از کشور خارج شود.

ابنا نوشت: گذشته از تظاهرات مستمر در داخل نیجریه و اعتراضات و تحصن در قاره های مختلف جهان. چند روز پیش 148 پزشک با تخصص‌های مختلف از هفت کشور اسلامی با فرستادن پیامی برای مقامات نیجریه درباره وخامت حال شیخ زکزاکی هشدار دادند و بر ضرورت انتقال وی به بیمارستانی تخصصی تأکید کردند. قبل از آن هم، بیش از 150 شخصیت بین‌المللی و حقوق بشریِ کشورهای گوناگون - از جمله اروپا و آمریکا - پایان حبس غیرقانونی این مجاهد نیجریه‌ای را خواسته بودند.

به گفته وکلای شیخ زکزاکی و تیم پزشکی که از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی وی را معاینه کرد. ایشان چشم راست خود را کاملاً از دست داده است و چشم چپش نیز تنها 15 درصد دید دارد و احتمال دارد آن را نیز از دست بدهد.

همچنین آنها اعلام کردند هنوز تعدادی ترکش و گلوله ناشی از حمله سال ۲۰۱۵ ارتش نیجریه به منزل او در شهر "زاریا" در بدن وی وجود دارد که خون شیخ را آلوده به سرب کرده است. به گفته دکتر "مسعود شجره": دهها تکه گلوله در جمجمه ایشان وجود دارد که موجب حیرت پزشکان شده است!

چند ماه پیش وکلای شیخ زکزاکی با طرح دعوای جدیدی، خواستار آزادی او برای درمان در خارج از کشور شدند. از آنجا که آسیب های شیخ و همسرش متعدد است و عمل های جراحی مکرری نیاز دارند، آنها بنا بر تشخیص پزشکان اعزامی کمیسیون حقوق بشر اسلامی، "بیمارستان مدانتا" واقع در شهر "گورگون" در نزدیکی "دهلی نو" پایتخت هندوستان را برای طی روند درمانی آن دو، به دادگاه ایالتی "کادونا" - محل اقامت اجباری شیخ - پیشنهاد کردند.

در مقابل، مقامات نیجریه - که در چهار سال گذشته، با اهمال پزشکی موجب نابینا شدن یک چشم و بیماری های متعدد شیخ شده اند - ادعا کردند که نیازی به اعزام خارج نیست و در داخل کشور امکانات درمانی وجود دارد!

اما در روز دوشنبه 14 مرداد 1398 «داریوس خُبو» (Darius Khobo) قاضی مسیحی دادگاهِ درخواست اعزام به خارج، ادله وکلای دولت مبنی بر اینکه بیمارستان مناسب در کشور نیجریه برای درمان رهبر جنبش اسلامی وجود دارد را نپذیرفت و اعلام کرد: "به خاطر وخامت حال آقای زکزاکی ، هر لحظه احتمال درگذشت وی وجود دارد. لذا از آنجا که وکلای دولت نتوانستند ادله قانع کننده‌ای در اختیار دادگاه بگذارند که ثابت کند در داخل نیجریه بیمارستان مناسبی برای انجام اقدامات درمانی برای او وجود دارد، حکم آزادی مشروط متهمان (شیخ زکزاکی و همسرش) برای درمان در بیمارستان مدانتای دهلی نو صادر می‌شود".

فرماندار کادونا تلاش کرد تا در همین حکم مشروط نیز سنگ اندازی کند. اما فشارهای مردمی در داخل و خارج - از جمله تحصن شبانه‌روزی و مستمر در برابر سفارت نیجریه در لندن - سرانجام آنان را مجبور به تمکین در برابر حکم قاضی کرد.

اینگونه بود که صبح روز عید سعید قربان، مصادف با 21 مرداد 1498 دوست‌داران شیخ ابراهیم زکزاکی عیدی خود را از خداوند متعال دریافت کردند و این دو قهرمان آزادی و استبصار، از محل اقامت اجباری خود به "ابوجا" پایتخت نیجریه منتقل شدند.

 غروب همان روز در بین نگرانی و دلشوره علاقمندان به شیخ، هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی امارات که حامل او و هیأت همراه وی بود، حدود ساعت 19 (به وقت محلی) و 22:30 (به وقت تهران) از باند فرودگاه پایتخت نیجریه پرواز کرد.

این پرواز بعد از توقفی در امارات، عصر روز بعد به مسیر طولانی خود پایان داد و در باند فرودگاه پایتخت هندوستان فرود آمد.

تیمی پزشکی از بیمارستان مدانتا و نیروهای پلیس هند که در فرودگاه منتظر شیخ بودند، بلافاصله وی را از فرودگاه خارج و با آمبولانس به بیمارستان منتقل کردند؛ اما برای خروج ایشان از فرودگاه، مسیری انتخاب شد که وی با جمعیتی از روحانیون و شیعیان هندی که برای استقبال از وی به فرودگاه آمده بودند مواجه نشود!

فرودگاه ایندیرا گاندی در بین دو شهر دهلی‌نو و گورگون قرار دارد؛ بنابراین فاصله فرودگاه تا بیمارستان تخصصی مدانتا بسرعت طی شد و با رسیدن شیخ زکزاکی به این مرکز، پذیرش و معاینات مقدماتی انجام شد.

* مخابره اخبار نگران کننده از دهلی

از امروز چهارشنبه 23 مرداد 1398 قرار است مراحل درمانی این دو مصدوم مظلوم آغاز شود؛ اما اخبار نگران کننده ای از دهلی نو به گوش می‌رسد.

گفته می‌شود که بر خلاف انتظار، تیم پزشکی مورد نظر وکلای شیخ زکزاکی هنوز موفق به ملاقات با او نشده و تیم دیگری او را معاینه کرده است!

حتی برخی منابع، احتمال بازگرداندن وی به نیجریه، بدون دریافت درمان لازم را مطرح کرده‌اند!

دکتر مسعود شجره رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی - که بانی آزادی موقت شیخ و انتفال او به بیمارستان مدانتا بوده است - نیز در مورد آخرین تلاش های رژیم "بوهاری" برای آزار و اذیت این شخصیت برجسته جهان اسلام هشدار داد.

وی هم اینک لندن را ترک کرده و برای پیگیری این مسئله در حال عزیمت به دهلی است.

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

نظرات بینندگان