arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست:

نیمی از جنگل‌های شمال دود شده است!

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی گفت: مشکل اصلی جهان تغییر اقلیم است و ۱۰ سال برای اصلاح این مسیر فرصت داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیمی از جنگل‌های شمال دود شده است!عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی گفت: مشکل اصلی جهان تغییر اقلیم است و ۱۰ سال برای اصلاح این مسیر فرصت داریم.

مسعود مولانا  در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه وجود یک جنگل در هر کشور نعمت بزرگی است، اظهار کرد: کارکرد جنگل ها در اکوسیستم طبیعی کشور تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه جنگل های هیرکانی شمال کشور، جنگل هایی هستند که چند میلیون سال قدمت داشته و از عصر یخبندان زمین عبور کردند و در حال حاضر ذخیره گاه ژنتیک جهان هستند یعنی اهمیت جهانی دارند، تصریح کرد: مشکل اصلی جهان تغییر اقلیم بوده که براساس آمارهای دانشمندان وارد دهه صفر شدیم و ۱۰ سال فرصت برای اصلاح مسیر داشته تا با کاهش حجم تولید دی اکسید کربن، تغییرات اقلیمی بهبود پیدا کند.

نیمی از جنگل های شمال دود شده است

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر بخشی از جنگل های هیرکانی  را براساس آمار سازمان جنگل ها از دست دادیم، گفت: از 40 سال قبل تاکنون حدود 3 میلیون و600 هزار هکتار از جنگل های هیرکانی به حدود یک میلیون و 800 هزار هکتار رسیده و این به معنای این است که نیمی از جنگل های شمال دود شده است.

مولانا  خاطرنشان کرد: به علت عدم بی توجهی‌ها نسبت به کارکرد جنگل های شمال کشور و تبدیل آن به ویلاسازی های گسترده، تخریب اراضی جنگلی، باغ و جنگل، آتش سوزی‌ها، قاچاق چوب، تغییر کاربری، تصاحب اراضی جنگلی توسط نهادهای مختلف و چرای دام خارج از ظرفیت عواملی برای تخریب جنگل های هیرکانی در مازندران است.

وی افزود: از لحاظ  وسعت و کیفیت، جنگل های هیرکانی شمال کشور به یک میلیون و 800 هزار هکتار رسیده یعنی 10درصد آن پایدار و 90درصد آن غیرپایدار است.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور  اولین کارکرد جنگل ها را ذخیره سازی آب به واسطه پوشش گیاهی بسیاری که دارند، دانست و گفت: این پوشش های گیاهی، آب باران را در خود ذخیره می کند، سرعت آب را در ارتفاعات کم و آرام آرام در دل زمین جای گرفته و ما در پایین دست به صورت چشمه سارها و رودخانه ها می بینیم.

مولانا با بیان اینکه به طور طبیعی جنگل تراشی ها در بالا دست  موجب شده تا در پایین دست شاهد سیل باشیم، تصریح کرد: بارانی که می تواند برای ما یک نعمت باشد در حال حاضر با کمی شدت در برخی از شهر های مازندران مانند نوشهر، تنکابن، گلوگاه، بهشهر و نکا با جنگل تراشی در بالادست سیل رخ می دهد.

وی در ادامه بیان کرد: دومین کارکرد جنگل تولید اکسیژن است و در هر هکتار جنگل در یک سال 2 و نیم تن اکسیژن تولید می کند بنابراین جنگل هایی که در شمال کشور داریم نیاز ۱۸ میلیون نفر انسان به اکسیژن را تامین می کنند.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور افزود: ارزش اقتصادی جنگل فقط از منظر تولید آب، ۱۵برابر بیشتر از ارزش چوب است به طور مثال ارزش قیمت یک درخت ۵۰ میلیون تومان باشد، ارزش تولید آن ۵۰ میلیارد تومان است یعنی آن چنان ارزشی دارد که قابل قیمت گذاری نیست.

مولانا با اشاره به اینکه براساس شاخص سازمان ملل، کشور هایی که حداقل  25 درصد آن ها دارای پوشش جنگلی هستند فقیرند، بیان کرد: ایران دارای ۸ درصد پوشش گیاهی بوده بنابراین حفاظت از این پوشش گیاهی امری بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه سومین کارکرد جنگل ترکیب کربن است، گفت:  وقتی اندام های درخت در دل خاک ذخیره می شود، ترکیب دی اکسید کربن را به همراه دارد و همراه میکروب ارگانیسم ها، ماسه ای جنگلی را به نام هوموس تولید می کند که خاک غنی برای بارآوری جنگل است.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: وقتی جنگل تراشی می کنیم و زمین را شخم می زنیم، دی اکسید کربنی که هزاران سال در دل خاک جنگل ذخیره شده بود، آزاد می شود.

مولانا آزاد شدن دی اکسید کربن در جنگل را خیانت بزرگی دانست و گفت: این کار در بهداشت سرزمینمان، جنگل و هم پوشش گیاهی، یک جنایت تصاعدی است.

وی گفت: خاک مرغوب جنگل باارزش ترین کالا است، ما ۳۰ تا ۵۰ سانت خاک مرغوب جنگل داریم و درختان از این خاک محافظت می کنند که این ذخیره میلیون ساله باعث بارآوری جنگل و جلوگیری از تخریب آن است.

یک دوازدهم فرسایش خاک جهان، سهم ایران است

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: حدود ۲۴ میلیارد تن، آمار فرسایش خاک در طول یک سال را بوده که سهم ایران حداقل ۲ میلیارد تن است یعنی یک دوازدهم فرسایش خاک جهان، سهم ایران است.

مولانا بیان کرد: یک سانتی متر مکعب خاک  در محیط مناسبی مثل شمال، ۷۰۰ سال زمان می‌برد که تولید شود و در محیط های نامناسب ممکن است هزار و 500 سال زمان ببرد.

وی تصریح کرد: ما تولید میلیون ساله خدادادی را به راحتی با بی توجهی و جنگل تراشی ازبین می بریم و زمانی خاک اراضی جنگل را از دست دهیم، هم آب جذب نمی شود و هم فرسایش خاک را خواهیم داشت.

قاچاق بسیار گسترده در جنگل‌های شمال

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه وقتی منابع آبی کم باشد می‌توان آن را وارد یا شیرین سازی کنیم اما خاک را نمی توان میلیون ها تن وارد کرد،  افزود: طبق فرمایشات رهبری کسی، حق ندارد به جنگل تعارض کند؛ تصویب طرح تنفس جنگل تا عمل و اجرای آن طی دو سال گذشته فاصله دارد؛ متاسفانه ما هرساله با قاچاق بسیارگسترده در جنگل های شمال مواجه ایم.

مولانا با اشاره به اینکه با این کار نه تنها جنگل های هیرکانی را حفظ نمکنیم بلکه همین مقدار را از دست خواهیم داد، خاطرنشان کرد: در ۶0 سال گذشته در مازندران با کاهش ۲۰ درصدی باران مواجه هستیم اما سیل ۵۰ برابر بیشتر شده که نتیجه  جنگل تراشی ها است

نظرات بینندگان