arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

نخست‌وزیر هند: خودمختاری کشمیر فقط باعث رواج فساد شده بود

نخست‌وزیر هند با ادعای اینکه خودمختاری منطقه کشمیر فقط باعث رواج فساد و رابطه‌سالاری شده بود، گفت که این منطقه را به شکوه پیشین خود باز می‌گرداند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نخست‌وزیر هند با ادعای اینکه خودمختاری منطقه کشمیر فقط باعث رواج فساد و رابطه‌سالاری شده بود، گفت که این منطقه را به شکوه پیشین خود باز می‌گرداند.

به گزارش فارس، «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند امروز (پنجشنبه) مدعی شد لغو وضعیت خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» (بخش تحت کنترل هند) منجر به احیای «گذشته پرشکوه» این منطقه می‌شود.

به نوشته وبگاه شبکه «بی. بی. سی» مودی طی سخنرانی در مراسم روز استقلال هند در دهلی‌نو گفت کشمیر در توسعه هند «نقش مهمی» ایفا می‌کند اما بند 370 قانون اساسی هند که به این منطقه وضعیت ویژه (خودمختاری) اعطا می‌کرد، فقط باعث رواج فساد و رابطه‌سالاری در آنجا شده بود.

وی بدون اشاره به محاصره و حکومت نظامی که از هفته گذشته بر منطقه هندی کشمیر اعمال کرده‌اند، مدعی شد: «دولت‌های قبلی جرأت نداشتند چنین کار بزرگی را انجام دهند (لغو بند 370 قانون اساسی) زیرا برای آینده سیاسی خود نگران بودند. اما آینده سیاسی‌ام برای من مهم نیست. از نظر من، آینده کشور اولویت دارد».

نخست‌وزیر هند ضمن بالیدن به قوانین محدودکننده جدیدی که در حوزه ازدواج و طلاق مسلمانان وضع کرده، افزود: «امروز تمام هندی‌ها می‌توانند با افتخار بگویند "یک ملت، یک قانون اساسی"».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» مودی همچنین از تصمیم خود برای ایجاد سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح هند جهت هماهنگی بیشتر بین بخش‌های مختلف ارتش این کشور از جمله نیروی هوایی و دریایی خبر داد.

وی در این باره اظهار داشت: «نیروهای مسلح ما، افتخار هند هستند. برای تقویت هماهنگی بین نیروهای خود، می‌خواهم تصمیم بزرگی را اعلام کنم... هند رئیس ستاد نیروهای مسلح خواهد داشت».

نخست‌وزیر هند البته به صحبت‌های امروز «عمران خان» همتای پاکستانی خود واکنشی نشان نداد. خان امروز طی سخنرانی در جلسه ویژه‌ای با مجمع قانونگذاری کشمیر در شهر «مظفرآباد»، با هشدار درباره طرح هند برای پاکسازی نژادی مسلمانان از منطقه جامو و کشمیر، گفت دولت دهلی‌نو به دنبال مداخله نظامی در بخش پاکستانی کشمیر است.

«آمیت شاه» وزیر کشور هند چند روز پیش در پارلمان این کشور، خبر لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند را اعلام کرده بود. نخست وزیر هند نیز هفته قبل با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد می‌کند؛ دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد.

شامگاه چهارشنبه (16 مرداد) نیز درگیری‌های شدیدی میان نظامیان هند و پاکستان در مرز کشمیر به وقوع پیوست. رسانه‌های محلی با استناد به منابعی در ارتش هند مدعی شدند نیروهای نظامی مستقر در خط مرزی کمشیر به تبادل سنگین آتش پرداختند. منابع هندمدعی شده‌اند نیروهای پاکستانی درگیری‌ها را با شلیک خمپاره‌ای آغاز کردند.

نظرات بینندگان