arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

ترکیه: تعلل آمریکا در ایجاد منطقه امن در سوریه را تحمل نمی‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه توافق کنونی با آمریکا بر سر منطقه امن در شمال سوریه فقط اولیه بوده و هنوز به چکش‌کاری نیاز دارد، هشدار داد که تاخیر واشنگتن در ایجاد منطقه امن را نمی‌پذیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه توافق کنونی با آمریکا بر سر منطقه امن در شمال سوریه فقط اولیه بوده و هنوز به چکش‌کاری نیاز دارد، هشدار داد که تاخیر واشنگتن در ایجاد منطقه امن را نمی‌پذیرد.

به گزارش فارس، علی‌رغم اینکه یک هیأت آمریکایی دیگر امروز (پنجشنبه)‌ برای بررسی روند عملیاتی‌شدن مرکز مشترک عملیات‌ها با ترکیه،‌ وارد استان شانلی‌اورفه شد اما «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه مجددا انتقادات از انفعال واشنگتن در قبال شبه‌نظامیان کُرد را مطرح کرد.

چاووش‌اوغلو امروز طی نشست خبری مشترک با وزیر خارجه «سیه‌را لئون» گفت: «چیزی که ما می‌گوییم این است که تاکتیک به‌تاخیر انداختن از سوی آمریکا جواب نمی‌دهد. متاسفانه آنها چنین تاکتیکی را در مورد منبج اجرا کرده و به وعده‌های خود عمل نکردند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی درباره توافق با آمریکا بر سر طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز توضیح داد آن موضوع فقط شروع کار و یک توافق اولیه بین آنکارا و واشنگتن بوده اما موضوعات بسیاری باقی‌مانده که باید جزئی‌تر اجرا شوند.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر کشورش دیگر هیچگونه تاخیری از سوی آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را نمی‌پذیرد، افزود: «آنها (آمریکا) ابتدا باید صادق باشند و درک کنند که ترکیه تاکتیک‌های به‌تاخیر انداختن را تحمل نخواهد کرد».

این در حالی است که پیشتر بعد از سفر هیأت آمریکایی به جنوب ترکیه و مذاکرات نهایی با مقامات این کشور، پایگاهی موسوم به «مرکز عملیات مشترک» دو کشور جهت کنترل منطقه امن در شمال سوریه تاسیس شد.

ژنرال «حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه اما شامگاه گذشته خطاب به آمریکایی‌ها هشدار داده بود اگر در عملی‌کردن کامل مفاد توافق منطقه امن در شمال سوریه خلف وعده کنند، آنکارا نیز نقشه‌های جایگزینی دارد که یکجانبه اعمال خواهد کرد.

سوریه بارها تجاوز نظامی ترکیه به شمال کشورش و همچنین مذاکرات خودسرانه با آمریکا برای ایجاد گذرگاه امن را محکوم کرده و امروز نیز «عبدالقادر عزوز» مشاور نخست وزیر سوریه بار دیگر تاکید کرد منطقه امن یک طرح اشغالگرانه و تجزیه‌طلبانه است که نمی‌تواند شکست ترکیه در این کشور را جبران کند.

تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه در خصوص شمال سوریه از یک سال پیش شدت گرفت که شبه‌نظامیان کُرد (نیروهای دموکراتیک سوریه) شهر «منبج» را از اشغال گروه تروریستی داعش خارج کردند و کنترل آن را به دست گرفتند.

نظرات بینندگان