arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

ادعای برایان هوک: سیا در برکناری مصدق نقشی نداشت/ ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی تاسال دیگر به پایان می‌رسد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اظهاراتی نخ‌نما و واهی مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ملقب به "سیا" نقشی در کودتای ۲۸ مرداد نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای برایان هوک: سیا در برکناری مصدق نقشی نداشت/ ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی تاسال دیگر به پایان می‌رسد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اظهاراتی نخ‌نما و واهی مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ملقب به "سیا" نقشی در کودتای ۲۸ مرداد نداشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدای آمریکا، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری مدعی شد: سیاست خارجی ایران، اعراب و اسرائیل را به هم نزدیک کرده است. چنین موضوعی پیش از این کم‌سابقه بوده است.

وی همچنین با تاختن به برجام، ادعا کرد: توافق هسته‌ای با ایران هم از نظر اقتصادی به نفع نظام ایران و باعث توسعه موشک‌های بالستیک این کشور شد. توافق هسته‌ای قرار بود ایران را به رفتاری میانه‌روتر سوق بدهد اما به از دست رفتن صلح و امنیت در منطقه انجامید. پس از برجام، بودجه نظامی ایران به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت اما پس از اعمال تحریم‌های ما علیه تهران، منابع مالی سپاه و گروه‌های نیابتی از جمله حزب‌الله به شدت کاهش یافت.

برایان هوک در خصوص قاسم سلیمانی عنوان کرد:  اکتبر سال آینده وقتی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به سر بیاید، ممنوعیت سفر افرادی مانند قاسم سلیمانی نیز به پایان خواهد رسید.

این مقام آمریکایی در خصوص تحریم‌های نامشروع ایالات متحده آمریکا علیه محمدجواد ظریف ادعا کرد: این که تحریم ظریف مانع دیپلماسی است، اشتباه است. جمهوری اسلامی همواره از افرادی بجز وزیر خارجه برای مذاکره استفاده کرده است.

وی افزود: رئیس‌جمهور ترامپ و وزیر خارجه آمریکا بارها ایران را به دیپلماسی دعوت کرده‌اند اما جمهوری اسلامی رد کرده است. نظام ایران به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست بنابراین باید تغییر رفتار عملی در آن‌ها روی دهد.

برایان هوک در صحبت‌های مداخله‌جویانه خود در خصوص روابط ایران و اروپا، گفت: ایران سابقه بدی در آلت دست قرار دادن اروپا و سایر کشورها برای پیشبرد مقاصد خود دارد. با اروپا در قبال ایران اختلافات تاکتیکی داریم اما نقاط اشتراک ما بیشتر از اختلافات است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با طرح ادعاهایی بی‌اساس و ایران‌هراسانه، گفت: تا زمانی که ایران بخواهد به‌طور غیرقانونی به انتقال نفت دست بزند تا بتواند منابع مالی  گروه‌های تروریستی را تامین کند با آن‌ها مقابله می‌کنیم. ظریف می‌گوید که ایران به دنبال دفاع از خود است. حامی درجه یک تروریسم در جهان چطور نگران خود است؟

وی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای دیگر کشورها مدعی شد: برخی کشورها قصد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند اما ایران برخلاف آنها می‌گوید که می‌خواهد غنی‌سازی داشته باشد. این‌که ایران ذخایر هسته‌ای را نگه داشته و پنهان کرده است، نشانه قصد واقعی ایران است. آن‌ها به دنبال تسلیحات هسته‌ای هستند.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین در خصوص تصویب نشدن لوایح FATF ادعا کرد: نظام ایران مایل به شفافیت مالی نیست چون می‌خواهد به فعالیت‌های پولشویی خود ادامه بدهد.

 وی همچنین در خصوص کودتای ۲۸ مرداد مدعی شد: مصدق از طرف سیا کنار گذاشته نشد، مصدق توسط طیف مذهبی و نظامی ایران کنار گذاشته شد. این نکته غلط را ظریف هم طرح کرده اما حتی خود امام خمینی(ره) هم در مسئله سقوط مصدق اشاره‌ای به سازمان سیا نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستند و ساخت سلاح‌های هسته‌ای از سوی مقام معظم رهبری حرام دانسته شده است. از سوی دیگر آمریکا و متحدانش در حالی همواره ایران را به دست داشتن در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و تروریستی متهم می‌کنند که خود، حامی اصلی مالی و ایدئولوژیکی سیاست‌های تفرقه‌افکنانه و تروریستی در منطقه هستند.

ادعای مضحک برایان هوک مبنی‌بر عدم دخالت سیا در کودتای ۲۸ مرداد نیز در حالی مطرح می‌شود که جان کری در سال ۲۰۱۶، هنگامی که هنوز وزیر امور خارجه آمریکا بود در نشستی در دانشگاه شیکاگو اذعان کرده بود که سازمان سیا به‌طور مستقیم در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد و برکناری مصدق، نخست‌وزیر ایران در سال ۱۹۵۳ دخالت داشته است.

نظرات بینندگان