arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

ظریف در موسسه صلح سیپری: هیچ ناگفته‌ای در برجام وجود ندارد

وزیر امور خارجه گفت: ما به آنچه که (در برجام) پذیرفته بودیم عمل کردیم اما به نظر می‌رسد که طرف مقابل می‌خواهد مسائلی را به ما دیکته کند در حالی که در متن برجام به آن مسائل اشاره شده است و همه آنها به صراحت بیان شده است و هیچ چیز ناگفته‌ای در توافق وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر امور خارجه گفت: ما به آنچه که (در برجام) پذیرفته بودیم عمل کردیم اما به نظر می‌رسد که طرف مقابل می‌خواهد مسائلی را به ما دیکته کند در حالی که در متن برجام به آن مسائل اشاره شده است و همه آنها به صراحت بیان شده است و هیچ چیز ناگفته‌ای در توافق وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» در موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم گفت: در شرایط فعلی بشریت موضوع اصلی حقوق بین الملل است، حقوق بین الملل باید برای همه باشد و نباید برای آن استثنا قائل شویم

وزیر امور خارجه یادآور شد: امروز تحولات امنیتی در افغانستان و سوریه اروپا و کل دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این نشانه اهمیت ناامنی در عرصه های مختلف است و این نشان می‌دهد چند جانبه گرایی انتخاب نیست بلکه الزام است.

ظریف خاطرنشان کرد: به دست آوردن امنیت در دنیا به تنهایی کافی نیست بلکه نیازمند همکاری همه کشورهای دنیا را دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: به نظر می رسد در سال ۲۰۱۶ در آمریکا انقلاب شده است چرا که خود را متعهد به رعایت حقوق بین الملل نمی‌دانند و کسی مانتد بولتون از حقوق بشر بعنوان ابزاری برای فشار علیه دیگران استفاده می‌کند و اگر نتواند حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرد.

وزیر خارجه افزود: زمانی که کشوری بخواهد به قیمت ناامنی دیگران، در امنیت بماند، با غافلگیری‌های ناخوشایندی مواجه می‌شود، نمونه آن ایالات متحده است که با بودجه سرسام‌آور نظامی، نتوانسته امنیت شهروندان خود را تأمین کند.

ظریف به پایبندی ایران به تعهداتش براساس برجام اشاره کرد و گفت: ما به آنچه که پذیرفته بودیم عمل کردیم اما به نظر می‌رسد که طرف مقابل می‌خواهد مسائلی را به ما دیکته کند در حالی که در متن برجام به آن مسائل اشاره شده است و همه آنها به صراحت بیان شده است و هیچ چیز ناگفته‌ای در توافق وجود ندارد.

وزیر امور خارجه گفت:‌ از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد هنوز اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکرده اند در حالی که ایران همچنان بر تعهداتش باقی است.

وی ادامه داد: ایران رفتار پیش‌بینی شده‌ای دارد. در مقابل این رفتار پیش‌بینی‌ شده، باید رفتار پیش‌بینی شده نیز دریافت شود اما دولت ترامپ چنین رویکردی را ندارد. رفتار نابخردانه آمریکا پیش‌بینی شده نیست و آنها خارج از چارچوب رفتار می کنند.

ظریف با بیان اینکه ما با دولتی روبه‌رو هستیم که تعهداتش را زیرپا گذاشته است، اظهار داشت: حدود ۳۰ سال قبل ما قطعنامه ۵۹۸ را داشتیم. درباره مسائل منطقه‌ای، نشستی در شورای امنیت برگزار شد و قطعنامه‌ای در این باره صادر شد و براساس توافق صورت گرفته، ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود سفیر بعدی ایران در سوئد را یک زن معرفی کرد.

نظرات بینندگان