arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۳۱ /

گزارش محرمانه سفارت آمریکا در ترکیه در سال ۱۳۶۶: با یک استاد زن دانشگاه تهران گفتگو کردیم / می‌گوید هنوز کلاس‌ها به شکل مختلط برگزار می‌شوند، اما پسران در یک سمت و دختران در سمت دیگر می‌نشینند

او می‌گوید اغلب دانشجویان ثبت نامی در دانشکده ادبیات انگلیسی به دنبال کار در حوزه‌های دیگری هستند که بر روی متن‌ها و منابع انگلیسی کار می‌کنند. هرچند هنوز کلاس‌های درس به شکل مختلط برگزار می‌شوند، اما دانشجویان پسر در یک سمت و دانشجویان دختر در سمت دیگر کلاس می‌نشینند. همه اساتید و دانشجویان موظف به پوشیدن "حجاب مناسب اسلامی" هستند. وقتی از او پرسیدیم، اما دانشجویان مرد با احترام با او برخورد می‌کنند گفت: تا کنون مشکلی نداشته.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش محرمانه سفارت آمریکا در ترکیه در سال ۱۳۶۶: با یک استاد زن دانشگاه تهران گفتگو کردیم / می‌گوید هنوز کلاس‌ها به شکل مختلط برگزار می‌شوند، اما پسران در یک سمت و دختران در سمت دیگر می‌نشینند

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارتخانه آمریکا در ترکیه در گزارشی محرمانه به تاریخ دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۶۶ خطاب به وزیر خارجه امریکا از گفتگوی کنسول این کشور با یک استاد زن ۳۲ ساله ایرانی دانشگاه تهران خبر داده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گفتگو با استاد زن دانشگاه تهران
طبقه بندی: محرمانه
دوشنبه ۸:۱۸ دقیقه هشتم ژوئن ۱۹۸۷
از: سفارتخانه آمریکا در استانبول

به: وزیر امورخارجه

۱. محرمانه – کل متن
۲. خلاصه. کنسول ما با یک استاد زن ۳۲ ساله ایرانی صحبت کرد که در دانشگاه الزهرا مدیریت و در دانشگاه تهران انگلیسی تدریس میکرد. او شرایط تهران و دانشگاه را تدریس کرد. یکی از احساسی‌ترین لحظات زمانی بود که او میگفت موقعیت کنونی حاصل مداخله غرب در امور سیاسی ایران بوده. پایان

۳. کنسول ما گفتگوی کوتاهی با یک استاد زن ۳۲ ساله از دانشگاه الزهرا (زنانه) در محله ونک تهران داشتی که در دانشگاه تهران هم تدریس می‌کرد. او در هفته ۱۲ ساعت در دانشگاه الزهرا، دانشگاه فرح سابق تدریس می‌کند که کاملا زنانه شده و ۸ ساعت هم در دانشگاه تهران تدریس می‌کند. او یکی از ۳۰ عضو زن هیات علمی در دانشکده ادبیات انگلیسی است.

۴. او می‌گوید اغلب دانشجویان ثبت نامی در دانشکده ادبیات انگلیسی به دنبال کار در حوزه‌های دیگری هستند که بر روی متن‌ها و منابع انگلیسی کار می‌کنند. هرچند هنوز کلاس‌های درس به شکل مختلط برگزار می‌شوند، اما دانشجویان پسر در یک سمت و دانشجویان دختر در سمت دیگر کلاس می‌نشینند. همه اساتید و دانشجویان موظف به پوشیدن "حجاب مناسب اسلامی" هستند. وقتی از او پرسیدیم، اما دانشجویان مرد با احترام با او برخورد می‌کنند گفت: تا کنون مشکلی نداشته.

۵. او به کنسول گفته است که به نظر او اغلب دانشجویان ایرانی با حزب جمهوری اسلامی، یا یک روحانی مهم ارتباط داشته یا اعتقاد خود به باور‌های اسلامی را به مسئولان ثابت کرده اند. ...

۶. ...او اشاره کرد که شاه حقوق کارگران در حال اعتصاب را پرداخت می‌کرد و اضافه کرد "اگر نیروهایش چند هزار نفر را می‌کشتند هنوز در قدرت بود. برای همین کسی برای تعییر حکومت تلاش نمیکند‌".

۷. او میگوید امسال حدود ۶۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت کرده اند، اما تنها ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر پذیرفته شوده اند. او میگوید "به دلیل همین مشکلات و جنگ است که این تعداد از بچه‌ها بیرون در اتاق انتظار نشسته اند. شما آن‌ها را سرزنش می‌کنید؟ اگر در دانشگاه قبول نشوند چه کاری می‌توانند انجام دهند، هیچ شغلی نخواهند داشت". وقتی نظر او را درباره درخواست‌های مهاجرت پرسیدیم، او گفت، زیرا بدون رفتن به دانشگاه چه کاری میتوانند انجام دهند؟ بروند وارد ارتش شوند؟ "

۸. او می‌گوید هرچند حقوق اساتید زن و مرد برابر است و هیچ تبعیض آشکاری وجود ندارد، اما "کار‌هایی کوچک برای عصبانی کردن شما انجام میدهند. اساتید تنها می‌توانند ۲۴ ساعت در هفته تدریس کنند، اما تلاش می‌کنند بهانه‌ای پیدا کنند تا مانع پر شدن ساعات کاری اساتید زن شوند. "دیده شدن مو میتواند بهانه‌ای برای تبعیض باشد، مثلا یکی از کلاس هایتان را حذف کنند". او می‌گوید اغلب دانشجویان فقط وقت گذرانی می‌کنند تا شرایط اقتصادی و سیاسی به مرور زمان بهتر شود. او معتقد است متوسط دانشجویان انگیزه و توان کمتری نسبت به گذشته دارند. آن‌ها واقعا انگیزه چندانی برای موفقیت ندارند.

۹. بعد از کلی شوخی او به کنسول گفت: ... ما معتقدیم بسیاری از ایرانی‌ها از جمله افراد تحصیلکرده و اساتید غربگرا معتقدند آمریکا یا چند قدرت غربی شاه را سرنگون کرده است. وقتی به او گفتیم آمریکا هیچ کسی را در ایران ندارد که برایش اطلاعات جمع کنند او خندید و گفت: "شما برای کسب اطلاعات نیازی به آمریکایی‌ها ندارید، سازمان سیا که فقط از آمریکایی‌ها استفاده کنند. "من مطمنم شما یا کسی در دولت تان دقیقا به اندازه رفسنجانی و [امام] خمینی درباره کشور من اطلاعات دارد".

۱۰. نکته: از دیدگاه مردم ایران همیشه کس دیگری وجود دارد که او را بخاطر مشکلاتشان سرزنش کنند. شاید حاکمی، رییسی، آب و هوا یا کلا سرنوشت باشد. البته جالب است که بسیاری از ایرانی‌ها معتقدند منافع آمریکا با تداوم جنگ ایران و عراق ... تامین می‌شود. پایان نظر.
رائو

نظرات بینندگان