arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

رئیس‌جمهور فرانسه: پیشنهادهایی به ایرانی‌ها ارائه خواهم کرد

رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت قبل از برگزاری نشست گروه ۷ با مقام‌های ایران دیدار خواهد کرد تا به آنها پیشنهادهایی برای کاستن از تنش‌ها میان واشنگتن و تهران ارائه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مکرون: ساعاتی قبل از آغاز نشست گروه ۷ دیدارهایی با ایرانی‌ها خواهم داشت تا به آنها چیزهایی پیشنهاد کنم

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه امروز چهارشنبه گفت قبل از برگزاری نشست گروه ۷ با مقام‌های ایرانی دیدار خواهد کرد و به آنها پیشنهادهایی برای کاستن از تنش‌ها میان واشنگتن و تهران ارائه خواهد کرد. 

به نوشته رویترز، رئیس‌جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: «ساعاتی قبل از آغاز نشست گروه ۷ دیدارهایی با ایرانی‌ها خواهم داشت تا به آنها چیزهایی پیشنهاد کنم.»

خبرگزاری رویترز نوشته ماکرون گفته پیشنهادهایی برای کمک به کاستن از تنش‌ها میان تهران و واشنگتن به ایران ارائه خواهد کرد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش گفت روز جمعه با ماکرون و «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه دیدار خواهد کرد. 

دو دیپلمات فرانسوی به رویترز گفته‌اند برگزاری دیدار میان طرف‌های ایرانی و فرانسوی روز جمعه محتمل است اما این موضوع به دلیل حساسیت پرونده ایران علنی نشده است.

«جرارد آرود»، سفیر پیشین فرانسه در آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ماکرون قبل از قبول ریاست نشست گروه هفت، پذیرای یک هیئت ایرانی خواهد بود تا روش‌های حفظ برجام و ایجاد گشایش در راه‌کارهای دیپلماتیک در خصوص بحران‌های جاری را بررسی کند.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این وساطت فرانسه در روابط میان ایران و آمریکا را رد کرده است. 

ترامپ ۱۷ مردادماه به دنبال انتشار برخی گزارش‌های تأییدنشده رسانه‌ای درباره دعوت ماکرون از رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست گروه ۷ ماکرون را به ارسال سیگنال‌های اشتباه به ایران متهم کرد. 

او در توئیتر نوشت: «ایران گرفتار مشکلات جدی مالی است. آنها به شدت خواهان گفت‌وگو با آمریکا هستند ولی از طرف همه کسانی که ادعا می‌کنند نماینده ما هستند، از جمله رئیس‌جمهور فرانسه، ماکرون به آنها علامت‌های اشتباه داده می‌شود.»

وی اضافه کرد: «می‌دانم امانوئل همانند بقیه حسن نیت دارد، اما هیچ‌کس غیر از ایالات متحده به نمایندگی از ایالات متحده صحبت نمی‌کند. هیچ‌کس به هیچ شکل، روش یا نوع مجاز به نمایندگی ما نیست.» 

ترامپ، مطابق معمول مشخص نکرده بود به چه گزارش یا اظهارنظری واکنش نشان می‌دهد اما یک روز قبل‌تر برخی منابع خبری به نقل از منابع ناشناس ادعا کرده بودند امانوئل ماکرون از «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست گروه ۷ و دیدار با ترامپ دعوت کرده است. 

یک دیپلمات فرانسوی ساعاتی بعد از انتشار این گزارش‌ها گفته بود که ماکرون در جریان گفت‌وگوی اخیر خود با حسن روحانی پیشنهادی به وی درباره شرکت در نشست گروه ۷ یا دیدار با ترامپ نداده است. 

ترامپ در حالی گفته بود تنها آمریکا به نمایندگی از آمریکا برای دعوت از ایران به مذاکره صحبت می‌کند که در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ ماکرون را واسطه دیدار با روحانی کرده بود. 

 

در حال تکمیل

منبع: فارس
نظرات بینندگان