arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

موافقت دانشگاه تهران با جذب محمدجواد ظریف / رییس دانشگاه تهران: جذب یا اخراج از هیات علمی ربطی به مسئولیت افراد ندارد

رییس دانشگاه تهران در خصوص درخواست محمدجواد ظریف برای جذب در هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هیات جذب دانشگاه تهران محمد جواد ظریف را تایید کرده، ولی او هنوز جذب هیات علمی نشده است. البته فضا به شدت رقابتی است و ما هیچ شخصی را صرفا به خاطر اینکه مسئول است، جذب یا اخراج نمی‌کنیم. آنچه که برای ما شاخصه است، فعالیت‌‎های علمی فرد است، البته دانشگاه تهران برای جذب محمد جواد ظریف اعلام موافقت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس دانشگاه تهران از موافقت هیات جذب این دانشگاه برای جذب محمدجواد ظریف در هیات علمی خبر داد.

محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره نحوه جذب هیات علمی در دانشگاه تهران و در واکنش به اینکه چرا در میان لیست اعضای هیات علمی دانشگاه تهران بعضا با نام افرادی رو به رو می‌شویم که رزومه و مقالات قابل توجهی ندارند؟ گفت: من نحوه جذب در طی پنج سال اخیر را به شما می‌گویم و در طی این مدت جذب در دانشگاه تهران روند کاملا روشنی داشته است، به این صورت که هر تقاضایی به شکل متمرکز از طریق سامانه جذب به دانشگاه ارائه می‌شود. دانشگاه تهران نیز مصوب کرده که تمام این تقاضاها مورد بررسی و بعد در کارگروه جذب دانشگاه قرار بگیرد.

وی درباره شاخص‌های جذب در هیات علمی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران شاخص‌های خاص خود را برای جذب اعضای هیات علمی اعلام کرده است. در سه سال اخیر ما کف معدل و محل تحصیل را اعلام کردیم که حتما باید از دانشگاه‌های برتر داخل یا بین‌المللی باشد، لذا فرآیند جذب اعضا در هیات علمی دانشگاه تهران روشن است. ما سالیانه تعداد ۷۰ تا ۸۰ نفر را در اعضای هیات علمی می‌پذیریم به همین دلیل رقابت بسیار زیادی وجود دارد و در این فضای رقابتی افرادی می‌توانند وارد دانشگاه تهران شوند که نسبت به دیگر رقبای خود رزومه و عملکرد بهتری داشته باشند.

نیلی اضافه کرد: این بدان معنا نیست که از میان تقریبا دوهزار نفر متقاضی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران افراد فاقد صلاحیت باشند، ولی دانشگاه تهران باید بهترین‌ها را انتخاب کند به همین دلیل ما این روند را در پیش گرفتیم. کسانی که وارد دانشگاه تهران می‌شوند از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند که دستگاه‌های اجرایی متقاضی به کارگیری این افرادند.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۲۰ نفر از اعضای هیات علمی در مسئولیت‌های مختلف در کشور مشغول به کار هستند، گفت: به عنوان مثال از مسئولان کشور می‌توانیم به شهردار اشاره کنیم. البته ما در مواجهه با کارهای بیرون از دانشگاه اعضای هیات علمی مقاومت‌های زیادی می‌کنیم. در دانشگاه تهران فرد را استخدام نمی‌کنیم که سپس بیرون از دانشگاه مسئولیت بگیرد، اما زمانی که کشور نیازمند به همکاری با آنها است، طبیعتا ما هم مجاب می‌شویم که این افراد نیز در مسئولیت‌های اجرایی مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به وظایف اعضای هیات علمی دانشگاه تهران توضیح داد: همه اعضا موظف هستند، مسئولیت‌های آموزشی و پژوهشی خودشان را در دانشگاه اجرا کنند، تعداد زیادی از این مسئولان خوشبختانه رزومه علمی خود را حفظ کرده‌اند، اما شخصی که علاوه بر دانشگاه، مسئولیت‌های دیگری در جامعه به عهده دارد، پس از گذشت مدتی دچار افت در رزومه و سابقه آموزشی و پژوهشی‌اش می‌‌شود. به طور کل باید دید که فرد در زمان ورودش به دانشگاه تهران دارای چه کیفیت علمی بوده است.

نیلی بیان کرد: نکته دیگر این است که ما آیین نامه ترفیع دانشگاه تهران را تغییر داده‌ایم و این آیین‌نامه نسبت به قبل سخت‌گیرانه‌تر و دقیق‌تر شده است، بنابراین اگر اعضای هیات علمی ما نتوانند طبق این آیین‌نامه امتیاز بیاورند، طبیعتا در ادامه استخدام‌شان در دانشگاه دچار مشکل خواهند شد. اگر اعضای هیات علمی در دانشگاه تهران نتوانند طی سه سال متوالی امتیازات لازم طبق آیین نامه ترفیع را دریافت کنند، مشمول بررسی رتبه علمی می‌شوند به همین دلیل کسانی که در دانشگاه تهران هستند، حتما باید سطح خودشان را حفظ کنند و دانشگاه هم این نظارت را دارد.

رییس دانشگاه تهران در خصوص درخواست محمدجواد ظریف برای جذب در هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هیات جذب دانشگاه تهران محمد جواد ظریف را تایید کرده، ولی او هنوز جذب هیات علمی نشده است. البته فضا به شدت رقابتی است و ما هیچ شخصی را صرفا به خاطر اینکه مسئول است، جذب یا اخراج نمی‌کنیم. آنچه که برای ما شاخصه است، فعالیت‌‎های علمی فرد است، البته دانشگاه تهران برای جذب محمد جواد ظریف اعلام موافقت کرده است.

او درباره جذب دانشجویان بورسیه‌ای که اخیرا حاشیه‌‌ساز شده است، گفت: ما در فرآیند جذب کاری نداریم که فرد بورسیه است یا غیر بورسیه، بلکه بورسیه‌ها تنها یک مزیت نسبت به دیگران دارند و آن هم این است که دیگر نیاز نیست، فراخوان ملی را انجام بدهند، ولی در قانون و حکم بورسیه آمده که فرد فقط جایابی شده و باید یک بار دیگر مسیر علمی را برای جذب در هیات علمی بگذارند. اگر فرد این مسیر را گذراند، طبیعتا پذیرفته می‌شود یعنی دانشگاه هیچ حساسیت ویژه‌ای برای اینکه فرد بورسیه هست یا خیر ندارد، اما باید صلاحیت لازم را داشته باشد.

رییس دانشگاه تهران گفت: اگر فردی از لحاظ کیفی و تحصیلی در مقایسه با دیگران شاخص‌ها و صلاحیت‌های لازم را نداشته باشد، طبیعتا دانشگاه با جذب آن موافقت نخواهد کرد، من هم به عنوان رییس دانشگاه بر اساس قانون موظف هستم که مصوبه جذب را رعایت کنم.

نظرات بینندگان