arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

ادعاهای وزیر دفاع آمریکا: گزینه توقیف نفتکش ایرانی "آدریان دریا" را از روی میز برنمی‌داریم

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران را پس از آزادی متوقف خواهد کرد، به تکرار ادعاهای خصمانه و واهی آمریکا علیه کشورمان پرداخت و گفت: ما هرگز این گزینه را (متوقف کردن نفتکش آدریان دریا) از روی میز برنمی‌داریم. ما صبر می‌کنیم ببینیم چه پیش می‌آید. وی مدعی شد که یکی از منابع ایران برای تامین مالی رفتارهای مخربش فروش نفت از راه‌های غیرقانونی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر دفاع آمریکا با تکرار ادعاهای واهی واشنگتن علیه کشورمان ادامه تلاش کشورش برای متوقف کردن نفتکش آدریان دریا را غیر محتمل ندانست.

به گزارش ایسنا، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز به سوالاتی پیرامون سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط حوثی‌ها در یمن، توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس و تهدیدات چین و روسیه پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا ایران را مسئول سرنگونی پهپاد ساقط شده توسط حوثی‌ها می‌داند، اظهار داشت: ما یک هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 را بر فراز یمن از دست دادیم. ما پس از جمع‌آوری شواهد و حقایق لازم، درباره گام بعدی خود تصمیم‌گیری می‌کنیم.

مارک اسپر در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران را پس از آزادی متوقف خواهد کرد، به تکرار ادعاهای خصمانه و واهی آمریکا علیه کشورمان پرداخت و گفت: ما هرگز این گزینه را (متوقف کردن نفتکش آدریان دریا) از روی میز برنمی‌داریم. ما صبر می‌کنیم ببینیم چه پیش می‌آید.

وی در ادامه مدعی شد که یکی از منابع ایران برای تامین مالی رفتارهای مخربش فروش نفت از راه‌های غیرقانونی است.

وزیر دفع آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او چین بزرگ‌ترین تهدید امنیت ملی آمریکا است، گفت: برای وزارت دفاع، چین در اولویت اول قرار دارد و من می‌توانم بگویم که چین یک رقیب استراتژیک بلندمدت است. ما قرار نیست از منطقه خارج شویم.

به گزارش ایسنا، ابرنفتکش آدریان دریا که پیشتر گریس1 نام داشت اوایل ماه ژوئیه برخلاف قوانین بین‌المللی توسط نیروهای انگلیسی در منطقه جببل‌الطارق توقیف شد. لندن سپس مدعی شد که مقصد این کشتی سوریه بوده است و طبق تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق دست به این اقدام زده است.

مقامات کشورمان این اقدام انگلیس را غیرقانونی و مصداق دزدی دریایی دانستند و در اعتراض به این کار نیز سفیر انگلیس در تهران به وزارت امورخارجه احضار شد.

نفتکش آدریان دریا پنج‌شنبه گذشته طبق حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق رفع توقیف شد و گفته می‌شود اکنون در مسیر بندری در یونان قرار دارد.

دولت آمریکا پس از آزادی این کشتی تلاش کرد تا مانع از حرکت آن از جبل‌الطارق شود و حتی از یک دادگاه منطقه‌ای در آمریکا خواست تا حکم توقیف مجدد آن را صادر کند اما مقامات منطقه‌ای جبل‌الطارق با این درخواست مخالفت کردند.

نظرات بینندگان