arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

رایزنی پمپئو با وزیر خارجه دانمارک برای رفع تنش‌ها بر سر «گرینلند»

بعد از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا مواضع دانمارک درباره فروشی نبودن منطقه گرینلند را «زننده» توصیف کرد، وزیر خارجه این کشور با همتای دانمارکی تلفنی صحبت و بر روابط خوب بین دو کشور تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بعد از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا مواضع دانمارک درباره فروشی نبودن منطقه گرینلند را «زننده» توصیف کرد، وزیر خارجه این کشور با همتای دانمارکی تلفنی صحبت و بر روابط خوب بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش فارس، یک روز بعد از اعلام لغو سفر از پیش‌برنامه‌ریزی شده‌ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دانمارک در پی مخالفت این کشور با فروش گرینلند، «مایک پامپئو» وزیر خارجه ایالات متحده با «یپه کوفود» همتای دانمارکی خود تماس تلفنی برقرار کرد.

جنجال‌ها درباره علاقه ترامپ برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک همچنان ادامه دارد و این موضوع سبب شده که پامپئو برای کاستن از تنش‌ها بین واشنگتن و کپنهاگ، با وزیر خارجه دانمارک تماس تلفنی برقرار کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک روز بعد از اینکه ترامپ به دلیل رد ایده او برای خریدن گرینلند، به صورت ناگهانی سفرش به دانمارک را لغو کرد، پامپئو در تماسی تلفنی با کوفود، به تحسین همکاری خوب دو کشور در زمینه مسائل امنیتی پرداخت.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی گفت، پامپئو با همتای دانمارکی خود درباره «به تعویق افتادن سفر رئیس‌جمهور ترامپ به دانمارک» صحبت کرد.

به گفته اورتاگوس، وزیر خارجه آمریکا از همکاری‌های دانمارک با آمریکا در زمینه مسائل و اولویت‌‎های مشترک در حوزه مسائل امنیتی جهان تمجید و با همتای دانمارکی درباره تقویت همکاری بین آمریکا و دانمارک و گرینلند در قطب شمال صحبت کرد.

این رایزنی تلفنی در حالی انجام شده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته ضمن دفاع از لغو سفرش به دانمارک، واکنش کپنهاگ به پیشنهاد واشنگتن برای خرید جزیره گرینلند را «زننده» و «توهین‌آمیز» توصیف کرد.

هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ترامپ در جمع گروهی از اعضای کابینه ایده خرید گرینلند را که تحت حاکمیت دانمارک است، مطرح کرده است. در واکنش به این گزارش‌ها، «مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک این ایده را مضحک خواند و گفت گرینلند فروشی نیست.

پس از این اظهارات، ترامپ که قرار بود دوم و سوم سپتامبر (۱۱ و ۱۲ شهریور) به کپنهاگ برود، اعلام کرد از آنجا که دانمارکی‌ها تمایلی به صحبت در مورد فروش گرینلند ندارند، او تصمیم گرفته سفرش به این کشور را به زمان دیگری موکول کند.

نخست‌وزیر دانمارک در واکنش به لغو سفر ترامپ، گفته بود که این موضع آمریکا مایه «تأسف و غافلگیری» است چرا که دو کشور متحدین دیرینه یکدیگر به شمار می‌آیند. وی با این حال تأکید کرد که موضعش در مورد فروش گرینلند تغییری نکرده است.

نظرات بینندگان