arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

نخست‌وزیر یونان: نفتکش ایرانی در حال حرکت به سمت یونان نیست

نخست‌وزیر یونان اعلام کرد نفتکش ایرانی آدریان دریا (گریس-1) که به‌تازگی با حکم دادگاه منطقه جبل‌الطارق رفع توقیف شده، در حال حرکت به سمت بنادر یونان نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نخست‌وزیر یونان اعلام کرد نفتکش ایرانی آدریان دریا در حال حرکت به سمت بنادر کشورش نیست.

به گزارش تسنیم، «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان روز پنج‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری فرانس24 اعلام کرد نفتکش ایرانی آدریان دریا (گریس-1) که به‌تازگی با حکم دادگاه منطقه جبل‌الطارق رفع توقیف شده، در حال حرکت به سمت بنادر یونان نیست.

نخست‌وزیر یونان که برای گفتگو با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس به سر می‌برد، به شبکه خبری فرانس24 گفت: «این کشتی [آدریان دریا] به سمت یونان حرکت نمی‌کند. ما تاکنون درخواستی از طرف این کشتی برای پهلو گرفتن در بنادر یونانی دریافت نکرده‌ایم.»

نفتکش آدریان دریا که قبلاً گریس-1 نام داشت و با پرچم پاناما تردد می‌کرد، حدود 40 روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

در پی توقیف نفتکش آدریان دریا (گریس-1) برخی منابع خبری مدعی شدند که این نفتکش حامل سلاح بوده است، اما دولت محلی منطقه جبل‌الطارق پس از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق تأکید کرد که نفتکش گریس‌‌ــ‌1 تنها حامل نفت خام بوده است.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه 14 تیر حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به‌ مدت 14 روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید 30 روزه توقیف نفتکش داد.

سرانجام پنجشنبه بیست و چهارم مرداد، دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش آدریان دریا، حکم آزادی آن را صادر کرد.

نفتکش ایرانی بامداد روز دوشنبه 28 مردادماه حرکت خود را در دریای مدیترانه آغاز کرد و برخی منابع خبری از جمله رویترز اعلام کردند که این نفتکش در حال حرکت به سمت بندر کالاماتا در جنوب یونان است. با این حال سازمان بنادر و دریانوردی ایران، به‌صورت رسمی درباره مقصد نفتکش آدریان دریا اظهار نظر نکرده است.

نظرات بینندگان