arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸

آمریکا: چین و روسیه به یک معاهده هسته‌ای جدید بپیوندند

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد با متهم کردن روسیه به نقض پیمان موشک‌های میانبرد هسته‌ای، خواستار کنترل موثرتر بر انواع مختلف این تسلیحات و موشک‌ها با پیوستن پکن و مسکو به معاهده‌ای جدید شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد با متهم کردن روسیه به نقض پیمان موشک‌های میانبرد هسته‌ای، خواستار کنترل موثرتر بر انواع مختلف این تسلیحات و موشک‌ها با پیوستن پکن و مسکو به معاهده‌ای جدید شد.

جاناتان کوهن عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست روسیه و چین متعاقب آزمایش موشکی آمریکا پس از خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد انجام داد، برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ایالات متحده در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی با اتحاد جماهیر شوروی وارد پیمان موشک های هسته ای میانبرد (INF) شد اما بیش از یک دهه، روسیه تصمیم گرفت تعهدات پیمان خود را بشکند و یک سامانه موشکی با دامنه ای را که صریحاً در توافقنامه آی ان اف ممنوع است، دنبال کند.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد با متهم کردن روسیه به تولید و آزمایش های موشکی در طول سال های گذشته، ادامه داد: روسیه این پیمان را بارها نقض کرده است و در پاسخ؛ در اوایل این ماه و پس از ۶ سال دیپلماسی آمریکا برای بازگرداندن روسیه به انطباق و حفظ پیمان، وزیر امور خارجه آمریکا خروج از پیمان آی ان اف را تأیید کرد.

کوهن اضافه کرد: همانطور که وزیر خارجه در بیانیه خود گفت "ایالات متحده بخشی از معاهده ای نخواهد بود که عامدانه از سوی روسیه نقض شود". متحدان ناتو هم به طور کامل از خروج ایالات متحده به دلیل عدم رعایت روسیه از این پیمان، حمایت کردند.

وی با این ادعا که روسیه و چین دنیایی را می خواهند که ایالات متحده خویشتنداری کند در حالیکه آنها به ساخت سلاح های خود بدون محدودیت و گستاخه ادامه دهند، گفت: آمریکا رویکرد مؤثرتر و تایید شدنی تری برای کنترل تسلیحاتی به منظور مقابله با تهدیدات صلح و امنیت بین المللی مورد توجه قرار می دهد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: روسیه اکنون تهدید می کند که اگر ایالات متحده موشک های برد متوسط در اروپا مستقر کند ، مقابله خواهد کرد اما روسیه قبلاً چنین موشکی را در اروپا مستقر کرده است در حالی که پیمان آی ان اف، هنوز اجرا می شد.

کوهن به چین هم اشاره کرد و گفت: به همین ترتیب ، چین تهدید می کند که متحدان ایالات متحده را که میزبان موشک های آمریکا باشند، هدف قرار می دهد ، با اینکه چین تاکنون هزاران موشک برد متوسط را با هدف در معرض خطر قرار دادن ایالات متحده و متحدان و شرکای آن، نگهداری کرده است.

وی افزود: چین تقریباً ۲ هزار موشک در اختیار دارد در صورتی که اگر چین عضو آی ان اف می بود که هودار آن است، این اقدام ممنوع می بود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با متهم کردن چین و روسیه در پیروی نکردن از کاهش سلاح های هسته ای، ادامه داد: آنها بر عکس آمریکا، به توسعه و استفاده از قابلیت های هسته ای و موشکی جدید طی یک دهه گذشته حرکت کرده اند.

کوهن با بیان اینکه معتقدند روسیه بیش از ۲ هزار کلاهک هسته ای غیراستراتژیک دارند، اضافه کرد: در همین حال ، چین با گسترش سریع و متنوع سازی زرادخانه هسته ای خود ، به سرعت در حال افزایش میزان ذخایر هسته ای خود است.

وی چین را به ساخت سیستم های جدید تسلیحات هسته ای متهم کرد و گفت: روسیه و چین، عامل اصلی وخامت فضای امنیتی هستند و آمریکا نمی تواند این واقعیت را نادیده بگیرد؛ ما بیکار نخواهیم ماند. ما اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت خود و متحدان و شرکای خود انجام خواهیم داد.

معاون نمایندگی آمریکا با بیان اینکه کشورش خواهان کنترل موثر و اثبات پذیر تسلیحات اتمی است، یادآور شد ما علاقه خود را برای کنترل این تسلیحات که فراتر از انواع محدود سلاح های اتمی یا بردهای موشکی است، برای روسیه و چین روشن کرده ایم و فکر می کنیم این یک رویکرد مؤثرتری برای مقابله با تهدیدات صلح و امنیت بین المللی است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان